– Det er 50 % firmabilbeskatning på elbil, og vi har mange bedrifter som bytter inn bensinbiler for Leaf. Når du kommer i en slik bil til en byggeplass, for eksempel, viser du at du bryr deg om miljøet, forteller daglig leder Rolf Klophus.
Nissan Leaf kom på markedet i 2011, og har hatt en eventyrlig utvikling siden da. Nå har Nissan også lansert en oppgradert variant som sørger for enda bedre kjørelengde, større bagasjeplass, større bakseteplass, og mere til. Da er det ikke rart at Leaf stadig topper månedslistene over mest solgte bil her til lands.
– Utviklingen har vært enorm. Elbil er i skuddet. Tidligere var det Oslo-pendlerne som kjøpte Nissan Leaf, nå er det Gud og Hvermansen. Du kjører på halvannen til to kroner mila, og det er klart det er gunstig. Det er lave kostnader på både drift og vedlikehold, og du sparer penger på bompenger, årsavgift og andre ting. Dermed lønner det seg raskt med en Leaf, understreker Klophus.
Han har nå etablert egen hurtigladerstasjon på huset for sine kunder. Det er allerede enkelt å eie og kjøre en Nissan Leaf, og med tiden kommer det til å bli enda enklere. Elbiler før i tiden hadde for liten kapasitet til å kunne matche bensinbilene. I dag er batterikapasiteten så god at det i de aller, aller fleste tilfeller ikke er det minste problem.
– Det er en ny æra. Elbil har kommet for å bli, det er det liten tvil om. Nissan Leaf passer for nordmenn, og er tilpasset våre forhold. Så her har Nissan virkelig har truffet blink. Vi får utrolig gode tilbakemeldinger på bilen, sier Klophus.
Til sommeren kommer Nissan også med en elektrisk varebil, som vil være midt i blinken blant annet for håndverkere. Klophus har allerede kunder på venteliste. Og Leaf har for lengst bevist at den takler røffe norske forhold.