201020w1201020w2201020w3201020w7201020w6201020w5201020w4

Kunsten å tenke miljø i alle ledd

Døren inn til gründer og daglig leder Dag Freddy Henriksens kontor, står alltid på gløtt. Den jordnære lederen utstråler varme og autoritet i en perfekt miks, og ser på alle de 200 ansatte i MatBørsen som en stor familie. Det er nemlig slik Dag Freddy ønsker å drive et selskap.

Dag Freddy er født og oppvokst i en vaskeekte gründerfamilie. Hans far grunnla kjøttprodusenten Skjeggerød, som etter hvert ble solgt til Fatland Gruppen. Det var sammen med sin far og bror, at Dag Freddy startet MatBørsen – for snart 25 år siden. 


– Vi har bestandig turt å utfordre etablerte sannheter, og trodde det var riktig avgjørelse både for Skjeggerød og Fatlandgruppen; som er Norges største private aktør innen slakterivirksomhet, forteller den driftige gründeren om avgjørelsen å selge familiebedriften. 



Går motstrøms

Ønsket om å gå mot strømmen står sentralt i Dag Freddys karriere. MatBørsen fremstod som en pioner innen ferdiglagde kjøttprodukter på 90-tallet. De servet supermarkedene med håndstekte karbonader, kjøttkaker, baconburgere og ferdige gryteretter, som solgte som varmt hvetebrød i delikatessediskene. Kvalitet stod i høysetet når MatBørsen produserte 14 000 kilo slike produkter hver eneste dag. 



– Vi leverte i alle år til Ica, Coop, Mega, Obs og NorgesGruppen. Men vi begynte å se at verden forandres fremover. Jeg trodde ikke det ville bli særlig flere supermarkeder i Norge, men til såkalte lavpris-kjeder hadde vi ingenting å tilby.


– Så var det ved et tidligere tidspunkt at vi hadde et møte med NorgesGruppen, som var en god kunde, forteller han videre.


Helomvending i bedriften

NorgesGruppen ønsket å gå i samme retning som MatBørsen, og slo seg sammen med MatBørsen i et deleierskap i 2012. Etter et par år ble MatBørsen en fullverdig NorgesGruppen-eid bedrift. I 2015 gikk broren og faren til Dag Freddy ut av MatBørsen, og nå var det opp til han selv i samråd med NorgesGruppen, å legge en langsiktig plan for fremtiden. 


– Jeg tenkte at: skal vi videre nå, så må vi tørre å snu på allerede godt etablerte steiner, og vi må tørre å ta en voldsom endringsreise som blant annet innebærer å levere produkter til lavpris-kjeder, sier Dag Freddy engasjert. 


– Fra 2016 og frem til i dag,har vi investert over 100 millioner kroner i helt nytt teknisk utstyr som betyr at vi i tillegg til å håndsteke, også kan lage produkter og mat på en mer effektiv måte. Så nå gjør vi begge deler - og det har vært en voldsom reise, avslører han. 



Miljøutvikling satt i system

Nyutviklingen har også ført med seg en helt ny tankegang når det gjelder miljø og bærekraft. Her tenker Dag Freddy helhetlig, og mener selv at det ligger mer enn bare miljøhensyn i begrepet bærekraft. 


– Å gå fra en gründerbedrift til noe som skal være robust for fremtiden, betyr at du må bygge på en helt annen måte. Endring handler om mer enn bare å handle inn nytt utstyr; bærekraftutvikling må settes i system, og vi gjør ingen investeringer om de ikke er grønne. Samtidig skal alle våre bærekraftstiltak være lønnsomme.


Her er i korte trekk noen gode eksempler på hvilke tiltak MatBørsen iverksetter for å ta vare på både miljø og mennesker: Fokus på næringsrik og ernæringsriktig mat gjennom redusering av saltinnhold og andel mettet fett i produktene og flere grønnsaksbaserte produkter, mindre plastbruk ved miljøvennlige emballasjeløsninger og formidling av overskuddsprodukter til matsvinnsaktører som Verdimat og Matsentralen.


Unikt mangfold

Hos MatBørsen representerer de drøyt 200 medarbeiderne hele 26 nasjoner. Dag Freddy har gått i bresjen for å sørge for at alle medarbeidere i Matbørsen skal få gratis norskundervisning, samme mulighet til fagbrev og kompetanseheving, og har med dette skapt en arbeidsplass med lik forutsetning for alle – uansett nasjon. Denne utrolige bragden sørget for at Matbørsen ble nominert og vant Regjeringens mangfoldspris 2019.



– At vi vant den prisen er et resultat av systembygging fra dag én, sier en tydelig stolt Dag Freddy. 


I løpet av 2020 er Dag Freddys mål at MatBørsen skal gå fra bra til best, som et lag der hver og én har betydelse.

Les mer...

2020-03-01 11.45

ben-rosett-3S8sFcf4rPc-unsplash

Måter å pynte hagen denne høsten!

Artikkel SPONSET: Hagen er en del av hjemmet som mange er stolte av. Likevel forsvinner ofte gleden av en hage så fort sommeren er over. Her kan du få tips til hvordan du kan fortsette å ha drømmehagen i flere...
lrelektro6

Skreddersydde elektroinstallasjoner for hverdagens nye behov

Artikkel Det kan være utfordrende å henge med på utviklingen i en stadig mer digital og elektrifisert hverdag. Lyngdals-bedriften LRE Elektro, holder seg derimot oppdatert på det nyeste innen elektroinstallasjoner,...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    schmidtkjøkken2

    Kjøkkenløsninger for den moderne familiesituasjonen

    Schmidt Kjøkken designes og produseres i Frankrike og Tyskland. Med miljø på dagsordenen og nyskapende løsninger som gjør kjøkkenet til hjemmets nye møtepunkt, treffer Schmidt Kjøkken blink med sine kvalitetskjøkken.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    Arkiv