Rogaland Industri Automasjon AS, er en automasjonsbedrift med forankring i Stavanger og en underavdeling i Kristiansand, som leverer automasjon til vann- og avløpsbransjen. Rogaland Industri Automasjon – forkortet RIA, har spesialekspertise på automatiserte vannstyringssystemer og landbasert industri.
RIA ble startet av Atle Selvig, Arild Gundersen, Geir Olsen og Mariann Gundersen i 1990.
– Vi var fire kolleger som jobbet sammen i et konkurrerende firma og ville finne på noe sammen. Vi startet RIA i en kjeller i 1990, forteller Atle Selvig, prosjektleder og medgrunnlegger i Rogaland Industri Automasjon AS.
Nye tider i automasjonsbransjen
Etter noen år flyttet RIA ut av kjelleren og til større lokaler, og i 2003 flyttet man til nåværende lokasjon på Haugåsstubben 5. Elektroinstallatøren Anders Risanger, som tok over som daglig leder i år, forteller at den 35 år gamle automasjonsbedriften i dag befinner seg i et generasjonsskifte.
– Arild Gundersen som var med på å starte RIA, utviklet på 90-tallet et PLS-styresystem som vi solgte til kundene. Det var selve forretningsideen til RIA, og dette gjorde vi frem til 2022. Vi har levert PLS-styresystem til rundt 700 anlegg, men etter at komponenter er blitt utfaset og Gundersen gikk av med pensjon, sluttet vi med disse, forteller Risanger.
I dag leverer RIA PLS-systemer hovedsakelig fra Schneider Electric (Telemecanique), men man har fortsatt et lite lager igjen av de gamle PLS-systemene til utlån ved stans og oppgradering til nyere systemer.
Da RIA startet på 90-tallet, var automasjonsaktøren også en leverandør av automasjon til offshore, men på senere tid har det meste handlet om leveranser innen vann og avløp. RIA har i dag stor kompetanse på det aller meste innen prosjektering og programmering av landbaserte anlegg.
– RIA har alle tjenester in-house, noe som er veldig sjeldent. Vi er nesten fire bedrifter i én, der vi prosjekterer anleggene, programmerer PLS-utstyret, bygger og tester tavler ved eget verksted – samtidig som vi tar med tavlene ut, installerer, tester og igangkjører anlegget, forklarer Risanger.
Høyt kompetansenivå
Bedriften har per i dag to elektroinstallatører og seks ingeniører/saksbehandlere med fagbrev og lang erfaring. Videre har man egne tavlemontører, samt erfarne montører der de fleste har fagbrev både innen automasjon og elektro. RIA har også sentralgodkjenning i tiltaksklasse 2 innen ledelys og brannmeldesystemer.
– Vi har høy kompetanse, med to ansatte som er dedikerte på toppsystem. Nå utvikler vi også et nytt system som er bedre tilpasset mobiler og nettbrett, sier Anders Risanger.
Enkelte kommunale kunder kan ha flere hundre landbaserte anlegg innen vann og avløp, der kan RIA levere gode og pålitelige systemer for driftskontroll og overvåking.
– Fordelen med oss er at vi har god kompetanse og lang erfaring. Er det noe, så fikser vi det – så enkelt er det, konkluderer Atle Selvig.
Av alle vellykkede prosjekt som den erfarne automasjonsbedriften har fullført, er RIA ekstra stolte av å snart komme i mål med et av sine største prosjekt noen gang; en ny 30 kilometer lang vannledning som forsyner store deler av Nord-Jæren med rent drikkevann.
– Vi har samarbeidet tett og godt med flere andre selskaper, men RIA har prosjektert, bygget tavlene og installert. Prosjektet har pågått i to år, og det har vært et stort og utrolig spennende prosjekt, understreker Risanger.
RIA tar gjerne inn automasjonslærlinger fra skolene, og legger stor vekt på rekruttering av nye ansatte.
– God trivsel og stor takhøyde er viktig for å ivareta våre ansatte, sier Risanger.
På grunn av stor pågang i bransjen, opplever Selvig og Risanger at det er utfordrende å få tak i flere fagfolk innen automasjon og elektro. De forteller at man nylig har ansatt to montører, i tillegg til to automatikerlærlinger som starter til høsten, og håper flere vil søke seg til RIA i tiden fremover.
– Vi satser veldig bredt her hos oss, opplyser Selvig. Alle som begynner her, får lære seg en god del forskjellig siden vi på mange måter er fire bedrifter i én. Vi har varierte arbeidsdager der våre ansatte både får være ute, bygge tavler og utføre vedlikehold. Med tiden ser vi ofte hvor de ansatte fungerer best, og lytter selvsagt til hvilket område de trives best i, sier han videre.
Raske til å rykke ut
RIA utfører gjerne hasteoppdrag, og svarer alltid når kundene ringer og trenger hjelp med et anlegg – uansett tid på døgnet. RIA har en unik evne til å hive seg raskt rundt, og flere ganger har de ansatte rykket ut midt på natten til kunder i nød.
– Vår store tilgjengelighet og vilje til å hjelpe er noe vi får veldig skryt for av våre kunder. Andre bedrifter ville kanskje sagt «dere må vente til mandag», men kundene kan som regel ikke vente, utdyper Risanger.
Selv om RIA har mange konkurrenter innen installasjon og automasjon, presiserer Selvig at de er helt unike når det gjelder kundebehandling.
– Vi er ikke ferdige med kunden så fort vi har installert et anlegg. Vi ønsker også å være der for kunden i tiden etterpå og sørge for at anlegget fungerer som det skal. Vi har veldig mange lange kundeforhold, avslutter Atle Selvig, som har hatt gleden av å beholde flere av kundene sine i 35 år.