bergauto9bergauto1bergauto5bergauto4bergauto3bergauto2bergauto6bergauto7bergauto8

Rigget for vekst med de beste bilene for næringsmarkedet

Berg Auto AS på Rud, er forhandler for merkene Renault, Suzuki, Isuzu, Dacia og Maxus. Nå satser den lokale bilforretningen i Bærum stort på sterke biler til næringsmarkedet.

Berg Auto AS, ble stiftet i 1994. Den gang hadde man agenturet på Lada, som ble en stor suksess for den lokale bilforretningen i Bærum. Etter hvert fikk Berg Auto muligheten til å bli forhandler for Suzuki, og fra 1995 solgte man også SsangYong.


– I 1997 begynte vi med salg av bruktbiler og nye biler fra Suzuki, samtidig som vi startet med verkstedtjenester. Ti år etter ble vi forhandler for Isuzu, og i 2008 ble vi kontaktet av Renault Nordic som lurte på om vi ville bli forhandler for Renault, forteller daglig leder Lars Magne Larsen innledningsvis.



Kjempetro på KG
I fjor stod SsangYong ved et veiskille, og det endte opp med at de ble kjøpt opp av et stort investeringskonsern som rebrandet det klassiske sør-koreanske merket til KG Mobility. Salgssjef Espen Frium, lover at vi allerede fra neste år vil se flere spennende biler fra det veletablerte bilmerket, under nytt navn.


– KGs første bil er en kjempespennende bil – spesielt for næringsmarkedet! Den har dessuten girkasse og motor fra Mercedes, som er en velprøvd og slitesterk motor, så jeg har kjempetro på KG, utdyper Espen med et smil.


Maxus har holdt på sin solide posisjon i privat- og næringsmarkedet, og den store, elektriske pickupen eT90 som ble lansert i fjor, har vært et trekkplaster for Berg Auto – selv om både Espen og Lars Magne mener den hadde gjort seg enda bedre med firehjulstrekk.


– Markedet spør etter firehjultrekkstrekk, og det vil komme, poengterer Espen.


– eT90 har ingen konkurrenter, og vi vet det er mange større firmaer med en grønn profil, som bruker den til å frakte mennesker siden det er en femseter, legger Lars Magne til.


Flere nyheter i vente
Da Isuzu kom med en oppgradert pickup i 2021, fikk håndverkerne en ny hverdag med en sterk pickup som kunne friste med personbilkomfort. Ifølge Espen, har Isuzu scoret bra hele veien ved å ha fokus på driftssikre biler med veldig lite feil.



– Det er så å si aldri driftsstans på biler fra Isuzu. Isuzumotorer sitter ofte i maskiner som gravemaskiner og anleggsmaskiner, og den bransjen vet jo at Isuzumotorer er bra! Dessuten har andrehåndsverdien vært veldig bra lenge, og er helt på høyde med Toyota, forklarer Lars Magne.


Den ladbare hybriden til Suzuki; Across, fikk terningkast 6 i pressen da den kom for et par år siden, og likheten med Toyota er ifølge Espen og Lars Magne, både til å ta og føle på. Derimot ligger den en god del lavere i pris, og treffer dermed enda flere kundegrupper med sitt gunstige prisnivå.


– Den er som en Rav4, men har et mye kulere design. Det er en kanonfin bil, det er det ingen tvil om, konstaterer Espen.



Salgssjefen røper samtidig at det til neste år vil komme en elektrisk Suzuki, som deler plattform med Toyota.


– Vi har hørt rykter om at den skal være på størrelse med Vivara; litt kupéaktig. Og heldigvis for oss, vil Norge mest sannsynlig få den første elektriske Suzuki-modellen i Europa. Det er faktisk bare Norge og Sveits som får lov til å selge Suzuki med firehjulstrekk, på grunn av utslippskravene, opplyser Espen.


Berg Auto har per i dag kun én personbil fra Renault, men ryktene forteller at det vil komme flere spennende nyheter i tiden fremover – deriblant nykommeren Renault 5, som kommer i 2024.


– Nye Renault 5 er en fantastisk flott bil, som jeg tror kan bli en veldig bra bil. I tillegg kommer Renault med modellen Scenic, som ser veldig fin ut. Renault selger utrolig bra på europabasis, og gjør det alltid bra på interiør, materialvalg og premiumfølelse, skryter Lars Magne om det franske kvalitetsmerket.


Store på næring
På næringsbilsiden har Renault Zoe vært en stor suksess både for Renault og Berg Auto. Den vaskeekte folkebilen som gir mye bil for pengene, er allsidig som få, og brukes flittig både som pizzabil, budbil og til privat bruk.


– Renault er store på næring, spesielt modellene Zoe og Kangoo E-Tech, og vi er faktisk helt på topp blant Renaultforhandlerne i Norge på volum, forteller Espen.


Hos Berg Auto går det unna på verkstedet nå for tiden, og næringsbil- og bruktbilavdelingen har masse å gjøre. Derimot går nybilsalget litt tregere enn vanlig grunnet høye matvarepriser og renteøkninger, som naturlig nok fører til en litt tynnere lommebok for Ola Nordmann.


Men med et bredt sortiment som inkluderer mange bilmerker og en stor næringskundekrets, ser fremtiden likevel lys ut for den flinke og dedikerte gjengen på Rud i Bærum, som er rigget for vekst med gode biler for næingsmarkedet.



– Vi er rigget for vekst på alle mulige plan, avslutter Espen Frium med et smil.

Les mer...

2023-10-01 08.15

bildetilartikkel1

Veien til drømmekarrieren

Artikkel Naviger jungelen av muligheter med en karriereprøve.
preftek4

Konkurransedyktig prefabrikkeringsaktør leverer effektive løsninger til offentlige bygg

Artikkel Preftek AS, er Norges ledende leverandør av prefabrikkerte løsninger for energisentraler og rørtekniske rom – skreddersydde løsninger og produkter av høy kvalitet for kunder med ulike behov. – Det er...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    Arkiv