185002d185002h185002fgh185002i185002ew

Glede ved å mestre

Kirsti Skulleruds Ballett- og dansestudio feirer 40 års jubileum dette året.

Barneskikkelser beveger seg i takt til den klassiske ballettmusikken som spilles i de store, lyse danselokalene på Kolsås. Barnelatter og trippende ballettsko høres i dansesalene til Kristi Skullerud.


Kirsti Skulleruds Ballett- og dansestudio fyller 40 år dette året. Det hele begynte med noen ballettøvelser i en gymsal på Rykkinn, og i 1981 plasserte bedriften føttene i underetasjen på Kolsås Senter.


– Siden den gang har vi utvidet fra én til fire saler. Nå har vi nesten hele kjelleren, ler daglig leder Marianne Barsøe.


Gründer Kristi Skullerud danset klassisk ballet og underviste på Operaens ballettskole, til hun en dag bestemte seg for å starte sitt eget dansestudio. Til å begynne med var det bare klasser i klassisk og jazzdans, men nå tilbyr skolen dansetimer innenfor klassisk ballett, jazzdans, moderne dans, hiphop og break dance.


185002i


– Vi deler partiene stort sett etter alder, og det er sjelden mer enn to årskull på hvert parti, med unntak av på hiphop og break. Med så lik alder på elevene blir det hyggelig sosialt og lettere å gi alle de riktige utfordringene, informerer Marianne Barsøe.


Det er stor interesse for partier for voksne. For tiden er det fire partier for voksne damer, men Barsøe forteller at det ikke er noen menn eller fedre som deltar på dansetimene, men at det er mange gutter som melder seg på break dance.

– Det har vært et populært tilbud med mye etterspørsel. Vi har også en veldig dyktig break-lærer, som også er norgesmester. De siste årene har flere og flere jenter også begynt, noe som vi ser på som veldig gøy, smiler hun.


185002ew


Kirsti Skulleruds Ballett- og dansestudio bruker systemet til Royal Academy of Dance (RAD), i klassisk ballett. Det er et verdensomspennende system som brukes i 84 land.  Alle dansestudioene tilknyttet RAD praktiserer de samme danseøvelsene, med den samme musikken. På Kolsås tar elevene eksamen for en sensor fra RAD fra de går i andre klasse på barneskolen. Eksamenssensor reiser rundt om i verden og tester dansekunnskapene til elevene. Barsøe forklarer at på verdensbasis er det 250.000 barn og ungdom tar denne type eksamen.


– Det er helt frivillig å ta eksamen, men de aller fleste velger å ta den, tilføyer hun.


– Dette er en trygg undervisningsform for oss pedagoger, fordi gradene er lagt opp for barnas aldersgruppe og utviklingsnivå. Da går vi videre på riktig tidspunkt, slik at elevene får riktig mengde med utfordring, utdyper hun.


185002fgh


De yngre elevene har også en intern eksamen – der de viser en intern dansepedagog hva de kan og hva de har lært.


– Når kan barna starte hos dere?

 

– De første kommer det året de fyller fire. Vi har da en fantastisk pedagog, som tar hånd om dem. Dansetimene er rettet mot motorisk utvikling, med klassisk musikk og musikk barna liker. Hun legger vekt på styrkeøvelser, og gjerne de samme som barna allerede gjør i lek. Disse øvelsene kan være å stå på ett ben, hinke og krabbe. Dette er avgjørende øvelser som barna drar nytte av senere i danseutdannelsen.


Barsøe forteller at dansepedagogene som jobber på Kirsti Skulleruds Ballett- og dansestudio er eksepsjonelt flinke til å ta hånd om den enkelte. Hun forteller at de ser dem som har det litt vanskeligere med rytme og sklir litt mot strømmen. På denne måten klarer de å formidle dans til alle elever med motivasjon og interesse.


– Men alle barn begynner med dansebevegelser som sikter mot klassisk ballet – da vi mener dette er et godt grunnlag for all dansetrening. De aller fleste profesjonelle dansere trener klassisk ballet ved siden av, uavhengige av hvilken dansesjanger de utøver.


185002h


– Vi ser at de elevene som har trent klassisk oftere tar nye danseformer lettere. Ved å lære dans generelt lærer man også å jobbe mot et konkret mål og jobbe i grupper. Dette er viktige egenskaper for dansere, og for å være en god teamspiller, understreker hun.

 

Hvert år setter vi opp en flott forestilling i Bærum Kulturhus. Alle elevene våre er med og får prøvd seg på den store scenen. Her får elevene viktig erfaring i å være et team og å danse sammen med andre. I fine kostymer får de vist seg frem for et stort publikum. I desember i år skal vi feire skolens 40-års jubileum med å sette opp vår versjon av Polarekspressen.


 – Som bedrift må vi selvsagt se på etterspørsel når det kommer til å utvide tilbudene våre. Det ser ut som at hiphop er noe som er kommet for å bli. Til og med de eldste og flinkeste elevene innenfor klassisk dans har vist interesse. De har blant annet spurt om å få et parti i hiphop fordi det er så god kondisjonstrening. Dette oppdaget de da hiphop-læreren vikarierte for deres vanlige dansepedagog, ler Barsøe.

Les mer...

2018-07-09 10.00

stansefabrikken1

Norges ledende elektroskap-leverandør til topps med målrettet vekststrategi

Artikkel Stansefabrikken Products AS, er en norsk bedrift som spesialiserer seg på tavleproduksjon og distribusjon av produkter til elektrobransjen, med hovedfokus på elektroskap og kapslinger. Med en voldsom vekst...
asbestutstyr5

Eliminerer faren med asbest med høy kompetanse og riktig utstyr

Artikkel Med samme kompetanserike eiere, har totalleverandøren Asbest Utstyr AS og Asbestkompetanse AS, alt man trenger for å utføre en trygg og vellykket asbestsanering.

    Kontaktinformasjon

    • Kirsti Skulleruds Ballett- og dansestudio AS
    • E-post
    • Hjemmeside
    • Facebook
    • Telefon:
      67 13 89 31
    • Adresse:
      Rødskiferveien 1, 1362 Kolsås
    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv