183058å183058fjkddkd183058183058f183058fjdkal183058jf183058lfda183058pø

Kickstarter fôrproduksjon etter oppgradering

Laksefôrfabrikken Ewos AS avd Halsa, har etter måneders pause med oppgradering, startet opp produksjonen igjen og er klare for å ta imot ennå større volum. – Vi skal nå nye høyder!

Etter fire måneder har fabrikken, som ble kjøpt opp av Cargill Aqua Nutrition i 2015, startet opp igjen produksjonen av laksefôr til oppdrettsnæringen for fullt. Hjørnestensfabrikken i Halsa led en betydelig nedgang i produksjonen etter at Marine Harvest trakk seg ut som kunde, og ble selvforsynt med egen fabrikk i 2015. Etter et omfattende prosjekt har nå maskineri og lokaler blitt fornyet som følger eierskiftet, og fabrikken er i full gang med å øke produksjonen igjen.


– Vi har fått en sterk aktør i ryggen, og fått gode midler til å oppgradere anlegget. Produksjonen er i gang igjen, og vi er klare for ny kamp og nye forsyninger, sier en entusiastisk fabrikksjef Herulf Olsen.  


Halsafabrikken leverer fôr til kunder mellom Hitra i sør til Finnmark i nord, som blant annet SalMar, Cermaq, NRS Troms og Finnmark, Lovundlaks, Gratangslaks og Kleiva Fiskefarm.


183058pø


Spiser seg opp
Fabrikken startet opprinnelig som sildoljefabrikk i etterkrigsårene, og skiftet gir til laksefôrfabrikk i 1989. Med en beskjeden produksjonsstart med én linje og 10.000 tonn fôr i året, forteller Olsen nå at de produserer årets mengde på en halv måned. Maksvolumet ligger godt over 200.000 tonn i året.


– Årene før Marine Harvest ble selvforsynt var rekordår for oss. Da 25-30 prosent ramlet vekk ble det overkapasitet på fôr i markedet, og vi ligger nå på rundt 130.000 tonn i året, sier Olsen.


Konkurransen er ganske tøff i fiskefôrmarkedet, bekjenner Olsen. I tillegg til å ha hatt overskudd på fôr i markedet har det også dukket opp andre aktører med effektive linjer.


– Men jeg regner med vi spiser oss opp igjen på volum ganske raskt, ler Olsen.


183058jf
Spennende næring
Fabrikksjefen forholder seg derimot rolig til den store konkurransen og har ingen tvil om Ewos Halsas plass i den voksende næringen.


– Vi merker optimismen rundt at lakseoppdrettsnæringen går godt. Det siste året har behovet for smoltfôr nesten fordoblet seg, og det bygges stadig nye anlegg for smoltoppdrett. Når du ser på det fantastiske eventyret til næringen og hvordan den begynner å bli industrialisert og det begynner å bli ordentlig system på det – det er utrolig spennende å følge med på, sier han.


– Vi skal tilbake til gamle høyder, det ser jeg for meg at vi kommer til å få til.

Hardt beite gir hardt arbeid

Fabrikksjefen kom selv inn i næringen i 2014 etter å ha vært i gjødselproduksjonsbransjen siden ungdomsårene.
– Jeg startet med vedlikehold, deretter gled jeg mer over på produksjonssiden og de siste årene i Yara var jeg driftsleder på pakkeri, kai og lagerområde, sier han.


Hans lange erfaring fra gulv til ledelse sikret han jobben som produksjonsleder hos Ewos, og nå jobber han sammen med 30 ansatte. Syv personer i administrasjonen, seks på vedlikehold og 17 faste ansatte i produksjonen, samt et tillegg av cirka ti sesongarbeidere ved behov.


– Når laksen beiter på det hardeste mellom juni og november, holder vi fabrikken gående fra mandag til lørdag med kun en dags pause. Da bruker vi tiden godt til å holde lokalene rent og utfører nødvendig vedlikehold. Det kan jammen være tøft i høysesongen, sier han.

– Lærlinger holder oss på tå
Olsen skryter godt av sine ansatte, og er svært fornøyd med kvaliteten på arbeidsstaben.


– Det er en veldig stabil arbeidsgruppe og det er lite turnover blant de ansatte. Vi har også tatt et voldsomt steg fremover på HMS - særlig på sikkerhet, og det er stort fokus på det blant de ansatte som gjør at moralen er svært høy.
Han forteller at de foreløpig må vente med å ansette flere faste ansatte, men vurderer dette fortløpende etter hvert som volumet stiger. I tillegg til det faste personellet har fabrikken et ønske om å holde et høyt antall lærlinger ved både vedlikehold og produksjon.


– Det er en utrolig fin ressurs å ha i bedriften. En ting er å ha spreke ungdommer som er lærevillige og arbeidsvillige, det andre er jo selvfølgelig at det gjør noe med oss som er eldre i bedriften, vi må skjerpe oss! Vi skal lære disse ungdommene det de skal læres opp i, ingenting er bedre læring enn å lære bort noe, sier han.

Les mer...

2018-05-30 09:15

195038w1

Her behandles kundene best

Artikkel Det skal være en hyggelig opplevelse å handle hos Skousen Moss. Daglig leder Martin Anker Borg Maagerø, går ikke videre til neste kunde før du føler deg helt fornøyd.
195031w2

Penger å spare ved valg av rett elbil-lader

Artikkel Mange elbil-eiere har vegret seg for å ta i bruk de nye, svindyre ladestasjonene. Da fikk elbil-pioneren Arne Magnus Berge, en genial idé. – Jeg tenkte at: nå skal jeg lage en boks som skal være så billig...

    Kontaktinformasjon

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    Arkiv