204037w10204037w2204037w1204037w3204037w4204037w5204037w6204037w9204037w8204037w7

Visste du dette om elbilmerket BYD?

Frydenbø Bilsenter Mandal, er én av tre forhandlere på Sørlandet som selger det høykvalitative, kinesiske elbilmerket BYD.

Daglig leder Lars Bore, har jobbet på Frydenbø Bilsenter i fem år, og ble oppgradert til daglig leder i mai 2019.


– Jeg har jobbet i bilbransjen siden 1985, og begynner nå å bli voksen, ler han selvironisk.


Sentrale verdier
Lars har interessert seg stort for biler oppgjennom årene, og har vært vitne til en bransje i stor endring.


– Det har vært en fantastisk reise! Men trivsel er alfa og omega. Det er viktig for meg at alle trives og har det godt, fastslår han.



Frydenbø Bilsenter Mandal, er en del av det familieeide konsernet Frydenbø. Frydenbø er en paraplyorganisasjon med fire undergreiner; bil, båt, industri og eiendom. Frydenbø Bilsenter består av ni forhandlere, fra Førde i vest til Mandal i sør. Frydenbøs sentrale verdier, er miljø, sikkerhet og arbeidsmiljø.


Kjempetro på kinesisk SUV
Her i Mandal er de forhandler for merkene Volvo, Renault, og den store utfordreren på elbilmarkedet; BYD. Frydenbø Bilsenter Mandal, er én av tre BYD-forhandlere i sør.


– Det er et kinesisk, elektrisk merke som ble startet under RSA. De første bilene kommer juni neste år, men varebilene kommer ganske snart. Jeg har kjempetro, sier Lars entusiastisk.



Han er spesielt begeistret for BYD T3, som er noe så unikt som en kinesisk, elektrisk varebil - som er av ypperlig størrelse for mange næringskunder!


– Den er størrelsesmessig som en Nissan 200, men med bedre rekkevidde. Den er perfekt for håndverkere ettersom de kan lage hyller og alt i bilen, forteller Lars.


Frydenbø Bilsenter tilbyr leasing som en betalingsmulighet, og har gode leasingtilbud på T3-modellen.


I tillegg til T3, har bilforhandleren i Mandal også BYD Tang, som er en elektrisk SUV med firehjulstrekk og en rekkevidde på hele 50 mil.


– Dette er en kjempebil - og veldig luksuriøs! Den starter på 599 000 og fås med hengerfeste, alt av toppmoderne utstyr og sikkerhetssystem. Den finnes i fargene hvitt, blått, sort, rødt og grønt med mer, forklarer han.


Volvo selger best
Mens vi snakker om det grønne skiftet, dreier samtalen seg over på Volvo. De har lenge vært en rollemodell på elektriske biler og spesielt hybrider, og har et mål om å lansere minst én ny elektrisk modell hvert eneste år fremover.



– Volvo selger formidabelt med biler. De har aldri solgt så mange biler som nå! XC60, XC40 og XC90 plug-in hybrider, er de modellene som selger best.


De to modellene VC60 Cross og V90 Country Cross, leveres som mildhybrid. Lars forteller videre at de i disse dager lanserer den helelektriske modellen XC40, med 408 hestekrefter, firehjulstrekk og en rekkevidde på 42 mil.


– Den går som en kule, utbryter Lars med et stort smil.


– Den fås med hengerfeste, som kan trekke 1 500 kilo. Det er en perfekt familiebil, med lang rekkevidde og god plass, forteller han om bilen som likevel appellerer til folk i alle aldre – fra 20 til over 70 år.  


Total elektrifisering
Renault ligger ikke på latsiden med elektriske biler, de heller. Zoe har vært en jevn bestselger i flere år, og nå kan de presentere en flott crossover hybrid ved navn Captur. Den har 65 kilometer rekkevidde på elektrisk drivkraft bykjøring, og man kan velge å kjøre på el og bensin – eller bare én av delene.



– Renault lanserer to nye modeller neste år; Renault Mégane eVision på ren el, og Dacia Spring Electric, som er en billig bybil som vil koste rundt 150 000 til 200 000 kroner. Men det er en ren bybil, så rekkevidde er på drøyt 20 mil, påpeker han.


At verden går mot en total elektrifisering av kjøretøy, stiller Lars seg derimot mindre positiv til.


– Det blir mer og mer elektrifisert. Fabrikkene sier at innen 2025 skal mer eller mindre alt være elektrifisert. Etterspørselen etter rent fossilt blir mindre og mindre. Det er den veien det går.


Strekker seg langt
Frydenbø Bilsenter er merkeverksted for Volvo, Renault, BYD og det Volvo-eide merket Polestar. I tilknytning til det nyoppussede lokalet, finnes det også et stort dekkhotell, med kapasitet til 900 sett.


– Vi bruker mye tid og ressurser på å gjøre kunder fornøyd, og vi strekker oss så langt som mulig!


Etter at koronapandemien nå har blusset opp igjen flere steder i Norge, forsikrer den blide daglige lederen at det er helt trygt å komme inn til gjengen på Frydenbø Bilsenter.



– Vi har lyst til å håndhilse på alle, men det må vi holde oss unna, smiler han avslutningsvis.  

Les mer...

2020-12-01 07.00

intime4

Alt i ett system: Timeregistrering og bemanningsplanlegging har aldri vært enklere

Artikkel UKG Pro Workforce Management hever standarden for timeregistrering og bemanningsplanlegging med et brukervennlig program for retail, lager, og industriproduksjon – formidlet av InTime Nordic AS fra Tønsberg.
partnermaskinering3

Maskineringsbedrift fra Bergen er en pålitelig partner av deler og komponenter til industrien

Artikkel Med en maskinpark bestående av driftssikre produksjonsmaskiner som avanserte CNC-maskiner og Fastems-anlegg, spesialiserer Partner-Maskinering AS seg på maskinering og produksjon av presisjonsdeler og...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv