kvernelandbiloslo6kvernelandbiloslo2kvernelandbiloslo1kvernelandbiloslo7kvernelandbiloslo5kvernelandbiloslo4kvernelandbiloslo8kvernelandbiloslo9kvernelandbiloslo10kvernelandbiloslo11

Kjørekomfort i høysetet når Mazda slipper nye elbiler

Selv om det tok en stund før Mazda hev seg på den grønne bølgen, har MX-30 vært en knallsuksess for Kverneland Bil Oslo. – Du får ikke mange nye elbiler i den prisklassen som er så god å kjøre og som er så ordentlig bygget, skryter salgsleder Stian Grøndahl.

Kverneland Bil er et Stavanger-basert bilkonsern som har sine røtter helt tilbake til 1921 og kunne i fjor feire at de har vært i drift i utrolige 100 år. Kverneland Bil er lokalisert i Haugesund, Bergen, på Bryne, og her i Oslo. Oslo-avdelingen het tidligere Ullern Bil, og ble kjøpt opp av Kverneland Bil i 2010.  


– Da var det Mazda og Ford i dette lokalet, men Ford gikk ut i 2014. Da ble det kun Mazda igjen her, og dette var i glansdagene til Mazda CX-5, hvor vi var den største Mazda-forhandleren i Norge flere år på rad, forteller daglig leder for Kverneland Bil Oslo og merkesjef for Mazda, Leif Christian Mathisen. 



En ideell familiebil 
I 2016 spredde elektrifiseringen av biler seg som ild i tørt gress, og stadig flere bilmerker slapp nye og miljøvennlige elbiler. På dette området var ikke Mazda spesielt langt fremme den gang, og det skulle ta enda noen år før de lanserte sin første elektriske bil. Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Nå har Mazda nemlig kommet på banen for fullt med elektrifisering, og foran seg har de 13 modeller som venter på å få se dagens lys mot 2025.


Da Mazda lanserte sin første elbil MX-30 på tampen av 2019, vant den romslige elbilen nordmenns hjerter. Den svært markedsledende prisen, lokket dessuten mange til å kjøpe bilen som passet de aller flestes behov.



– Når vi vet at den gjennomsnittlige bilbrukeren i vår region kanskje bare kjører 6-7 mil om dagen, så tilfredsstiller den stort sett 90 prosent av behovet, sier Leif Christian.  


Han mener videre at Mazda mener alvor med de kommende elbilene. 


– Det som MX-30 synliggjør godt, er at Mazda vil jobbe seg mot Premium med sin syvende generasjon, og det viser de med denne bilen som har veldig gode kvaliteter til en veldig, veldig bra pris.

 

Premium kvalitet 
Den raske omstillingen til det grønne skiftet, gjenspeiles i de nye elbilene som kommer og skal komme. Først ut er Plug in-hybriden CX-60, som ble lansert 8. mars. CX-60 tar ytterligere ett steg fremover mot Premium kvalitet, og er dessuten en flott firmabil.  


– Det er en stor SUV som er lengre enn bestselgeren CX-5, til en fantastisk pris! Bilene kommer allerede i juni, og de første kundebilene kan vi levere i juli-august, røper Leif Christian, som sammen med salgsleder Stian Grøndahl, er entusiastisk over den kommende SUVen.  


For å ha flere bein å stå på i tillegg til Mazda, fikk Kverneland Bil Oslo inn Mekonomen i 2013, i tillegg til salgsagenturet på Stellantis-produktene Alfa Romeo, Jeep og Fiat. Og i dag består Kverneland Bil Oslo av 24 ansatte fordelt på Mekonomen, Stellantis og Mazda.  



– Vi er en betydelig aktør i Oslo og i Norges-sammenheng når det gjelder representasjonen av Stellantismerkene, og i fjor ble et veldig bra år for oss, sier Leif Christian og smiler.  


Suksess med Stellantis 
Fiat kom med sin første elbil sent i 2020, og Fiat 500 henvendte seg like mye til det kvinnelige kjønn som til mannen, som ønsket seg en god bil nummer to.



– Den har vært en veldig suksess for oss! Det er jo en perfekt bybil som passer bra i Oslo, og så er den et stilikon som har god rekkevidde med sine 320 kilometer, sier Stian.


Kverneland Bil Oslo tilbyr også yrkesbiler fra Fiat, gjennom Fiat Professional. Samarbeidet med Stellantis ble rett og slett en god inngangsport for å kunne tilby varebiler til Oslo-innbyggerne.  


– Dette er et veldig viktig marked, spesielt for servicemarkedet vårt, konstaterer Stian.  


Videre forteller Stian at Stellantis-merket Jeep, kommer med en helelektrisk Jeep i 2023, som skal bli den første miljøvennlige terrengbilen. Samtidig kommer Alfa Romeo med den etterlengtede Plug in-en Tonale til sommeren.  


– Det er skikkelige entusiaster som kjøper bilene fra Alfa Romeo, og det er veldig morsomt å få jobbe med det merket, gliser Stian. 


 

For Kverneland Bil Oslo, er det to ting som er helt sikkert. Det er at gode kundeopplevelser og proaktivitet alltid skal stå i fokus ved verkstedbesøk og bilsalg.  


– Kunden skal oppfatte det som en ålreit opplevelse og skal synes det er trivelig å være her. Og når vi jobber ut ifra elementene «personlig», «enkelt» og «trygt», så er det den gode kundeopplevelsen som kunden skal kjenne på, avslutter Leif Christian.  


Les mer...

2022-04-01 12.30

74343DB1-599E-4C0F-8A06-CDA4D5D886A6_1

Hvordan forbedre din bedrifts likviditet i trange tider?

Artikkel Når man driver en bedrift er det helt naturlig at man opplever tider med økonomiske svingninger som kan sette bedriftens likviditet på prøve.
aritma3

Fra Telepay til ISO 20022: Dette er løsningen for en sømløs overgang

Artikkel Aritma AS er en betydelig aktør innen finansiell infrastruktur. Aritma tar seg av datakonverteringen og gjør betalingsprosessen mer forutsigbar og smidig for bedrifter i møte med bankenes overgang fra...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    Arkiv