pickup1pickup2

Alene i Norge om å spesialisere seg på pickup-utstyr

Gründer og daglig leder i Pickup-Pro, mener at den beste tilbakemeldingen han får fra kundene sine, er at de kommer tilbake. Bilmekanikeren og elektrikeren Jan Magnus Hovlandsdal fra Oslo, gjorde virkelighet av drømmen om å starte med tilbehør og utstyr til amerikanske og engelske pickups.

Jan Magnus forlot Oslo for noen år siden, til fordel for hytta på Hvaler. Etter hvert dro han til Tyskland, der han videreutdannet seg til mekaniker og fikk en lukrativ stilling i GM. Etter et par år i Tyskland, vendte han nesen hjem igjen til Norge – arbeidsledig og sulten på nye utfordringer. 


– Da så jeg helt tilfeldig på Finn.no at det var et firma til salgs, som het Pickup Moss. Jeg kjørte jo en gammel pickup da, og tenkte at: «så kult det hadde vært å bare kjøpe det her!» 



Firmaet hadde to millioner i omsetning, og hadde ikke engang en hjemmeside. Det hele virket som en enkel match for Jan Magnus, som hadde bestemt seg for å kjøpe firmaet og ta virksomheten til nye høyder. Planene gikk dessverre i vasken. Det viste seg at firmaets eier prøvde å selge ham en masse gjeld.


– Jeg ble så sint, og tenkte at dette kan jeg gjøre bedre selv, forteller Jan Magnus. 


Han kom i kontakt med flere leverandører i utlandet, deriblant leverandører som Pickup Moss hadde gjeld hos. Leverandørene var interessert i et samarbeid med Jan Magnus, og for akkurat fem år siden var han i gang med eget firma; Pickup-Pro. 


– Siden den gang har jeg blitt nødt til å lære meg å lage hjemmeside og gjøre regnskapet. Jeg som aldri hadde vært på Facebook i mitt liv, sier han og ler godt.


Nisjen til Pickup-Pro er spesialutstyr til både amerikanske og europeiske pickuper. Så vidt Jan Magnus vet, er han helt alene om dette i Norge.



– Pickup-Pro har alt til pickuper! Enten det er en vinsj til å trekke en vilt opp på lasteplanet om du driver med jakt, eller du trenger å løfte bilen, skal ha bilbelysning eller om du skal måke snø – uansett hva det er, så har vi det, smiler Jan Magnus selvsikkert. 


– Jeg sitter på spisskompetansen, og etter en rask dialog med kunden, vet jeg i 90 prosent av tilfellene bedre hva kunden trenger, enn det kunden selv har vært klar over!


Spesialutrustning i forhold til styrebiler som trenger utstyr for at de skal bli godkjente, er også et viktig virkeområde for Jan Magnus og Pickup-Pro. Der samarbeider de med Veivesenet, og har utviklet en ADR-stålkasse for dette formålet. Før nå har en ADR-godkjenning nemlig vært omtrent umulig å få – spesielt om du har en amerikansk pickup.


– Den ADR-godkjente stålkassen brannisoleres innvendig og håndlages på spesialmål. Det er en genial greie, som blant annet er blitt omtalt i magasinet til Anlegg og Transport, forteller han.


For det meste består kundegruppen til Pickup-Pro av håndverkere, hundefolk og jegere. Jan Magnus håper snart å kunne tilby sine kunder en nettbutikk i nær fremtid, og har en haug med spennende tanker og ideer for fremtiden. Men akkurat nå er det bare én dag om gangen som gjelder.

Les mer...

2020-08-01 12.30

visitflekkefjord2

Blir det Norgesferie igjen? I denne byen står spennende opplevelser i kø

Artikkel Smaabyen Flekkefjord, har vært en viktig bidragsyter i å gjøre den fantastiske sørlandsbyen Flekkefjord til en attraktiv plass å bo og besøke. Her kan du lese om noen av de spennende opplevelsene som den...
compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

Farvel til tradisjonell leksehjelp?

Artikkel Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    193w2

    Et hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv