pickup1pickup2

Alene i Norge om å spesialisere seg på pickup-utstyr

Gründer og daglig leder i Pickup-Pro, mener at den beste tilbakemeldingen han får fra kundene sine, er at de kommer tilbake. Bilmekanikeren og elektrikeren Jan Magnus Hovlandsdal fra Oslo, gjorde virkelighet av drømmen om å starte med tilbehør og utstyr til amerikanske og engelske pickups.

Jan Magnus forlot Oslo for noen år siden, til fordel for hytta på Hvaler. Etter hvert dro han til Tyskland, der han videreutdannet seg til mekaniker og fikk en lukrativ stilling i GM. Etter et par år i Tyskland, vendte han nesen hjem igjen til Norge – arbeidsledig og sulten på nye utfordringer. 


– Da så jeg helt tilfeldig på Finn.no at det var et firma til salgs, som het Pickup Moss. Jeg kjørte jo en gammel pickup da, og tenkte at: «så kult det hadde vært å bare kjøpe det her!» 



Firmaet hadde to millioner i omsetning, og hadde ikke engang en hjemmeside. Det hele virket som en enkel match for Jan Magnus, som hadde bestemt seg for å kjøpe firmaet og ta virksomheten til nye høyder. Planene gikk dessverre i vasken. Det viste seg at firmaets eier prøvde å selge ham en masse gjeld.


– Jeg ble så sint, og tenkte at dette kan jeg gjøre bedre selv, forteller Jan Magnus. 


Han kom i kontakt med flere leverandører i utlandet, deriblant leverandører som Pickup Moss hadde gjeld hos. Leverandørene var interessert i et samarbeid med Jan Magnus, og for akkurat fem år siden var han i gang med eget firma; Pickup-Pro. 


– Siden den gang har jeg blitt nødt til å lære meg å lage hjemmeside og gjøre regnskapet. Jeg som aldri hadde vært på Facebook i mitt liv, sier han og ler godt.


Nisjen til Pickup-Pro er spesialutstyr til både amerikanske og europeiske pickuper. Så vidt Jan Magnus vet, er han helt alene om dette i Norge.



– Pickup-Pro har alt til pickuper! Enten det er en vinsj til å trekke en vilt opp på lasteplanet om du driver med jakt, eller du trenger å løfte bilen, skal ha bilbelysning eller om du skal måke snø – uansett hva det er, så har vi det, smiler Jan Magnus selvsikkert. 


– Jeg sitter på spisskompetansen, og etter en rask dialog med kunden, vet jeg i 90 prosent av tilfellene bedre hva kunden trenger, enn det kunden selv har vært klar over!


Spesialutrustning i forhold til styrebiler som trenger utstyr for at de skal bli godkjente, er også et viktig virkeområde for Jan Magnus og Pickup-Pro. Der samarbeider de med Veivesenet, og har utviklet en ADR-stålkasse for dette formålet. Før nå har en ADR-godkjenning nemlig vært omtrent umulig å få – spesielt om du har en amerikansk pickup.


– Den ADR-godkjente stålkassen brannisoleres innvendig og håndlages på spesialmål. Det er en genial greie, som blant annet er blitt omtalt i magasinet til Anlegg og Transport, forteller han.


For det meste består kundegruppen til Pickup-Pro av håndverkere, hundefolk og jegere. Jan Magnus håper snart å kunne tilby sine kunder en nettbutikk i nær fremtid, og har en haug med spennende tanker og ideer for fremtiden. Men akkurat nå er det bare én dag om gangen som gjelder.

Les mer...

2020-08-01 12:30

211011w6

Løsningsorientert bilforhandler satser stort på næring

Artikkel Toyota Fredrikstad AS, har tatt flere grep for å ivareta behovene til sine næringskunder.
20210101_164531

Til topps med trygg og enkel elbil-lading: Folkeladeren er blitt folkets favoritt-lader

Artikkel Folkeladeren jobber på spreng for å serve den stadig økende etterspørselen etter ladestasjoner. Nå kommer ladeboksen med fastmontert kabel, som mange foretrekker hjemme.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    67532874

    Et plantebasert liv - for helsa, dyrene og miljøet

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    nyheterny

    Nyhetsnotiser uke 4

    Her samler vi et utvalg av nyheter innen norsk næringsliv fra uken som har gått.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv