184038w4ny184038w1NY184038w2NY184038w3ny184038w6ny184038w5ny184038w7ny184038w2ny

Barns leketøyvaner i endring: Disse lekene vil prege 2019

Barn i dag må forholde seg til en verden som preges av en stadig økende digitalisering. Dette fører selvsagt til endrede vaner på leketøysfronten.

For å fenge dagens barn, gjelder det å henge med i den rivende utviklingen. Det er få som vet like mye om barns leketøyvaner som leketøysimportøren Fritz Hansen. Tidligere har vi pratet med den Bergensbaserte leketøysimportøren om deres mange år i leketøysbransjen. Denne gang blir hovedtemaet hvilke leketøy som de tror vil fenge barna i 2019, når vi igjen får en hyggelig prat med Chris Wollertsen i Fritz Hansen. 


Har dere rukket å få en oppfatning av hva som vil bli populært på leketøysfronten i 2019?

– Ja, det har vi! Det vil fortsatt være mye småvarer, slim og skviseprodukter, sier Wollertsen.


Det brede produktutvalget til Fritz Hansen er et resultat av årlige forretningsreiser til Hong Kong, utallige messebesøk og trofaste, trygge leverandører gjennom en årrekke.


Det er derimot ikke like lett å treffe blink i dag. I en hverdag som for mange barn og unge er preget av YouTube-kanaler som setter standarden for hva barn vil leke med, for ikke å nevne de mange Disney- og Nickelodeon-skapte figurene som florerer på TV og i barnas omgivelser, enten det er reklame på TV eller trykk på klær. Barn i dag har ikke lenger et lite utvalg leker å velge mellom, men inspireres og påvirkes hele tiden av leketøystrender verden over. 


Vi spør Wollertsen om hva han synes om saken. 


– I alle høyeste grad er barn blitt mer kravstore og vil ha andre typer leker enn før. Trender endrer seg veldig fort, og det gjelder å følge med på hva som skjer. Har man lang erfaring har man også mulighet til å snu seg fort, og det er en fordel for oss siden butikkene alltid vil ha noe nytt og det går fort unna til tider, forteller han. 


Felles for leketøyssatsningene i år, er at det meste når ut til en bredere kundegruppe og kan samles på. Det kan være et smart trekk for å unngå kortvarige farsotter.


184038w1ny


Chris Wollertsen i Fritz Hansen, lister her noen av leketøysnyhetene de har best tro på i 2019:


Boxy Girls

Konseptet til Boxy Girls spiller på det mye omtalte «unboxing»-fenomenet best kjent fra YouTube, som går ut på at barn legger ut videoer av at de åpner leketøysforpakninger. Boxy Girls består av fire små dukker som kommer med flere små bokser der innholdet er ukjent og varierer fra klær til accessoirer og andre overraskelser til dukkene.


Bunch O Balloons

Blir sommeren like varm som i fjor, kan vannballongene fra Bunch O Balloons bli en skikkelig hit. Bunch O Balloons gir deg nemlig muligheten til å fylle opp til 100 vannballonger på en og samme gang! Det spesielle patentet er en ny oppfinnelse, der de forhåndsknyttede vannballongene henger i en slange med et spesielt munnstykke som muliggjør at hele 100 ballonger fylles med vann på kun 60 sekunder. 


Pokemon 

Den standhaftige giganten som har eksistert i en årrekke og som startet med samle- og spillekort på 90-tallet, har nå tatt det flere steg lengre med figurer, plysjprodukter og en storslagen Hollywood-film som blåser nytt liv i Pokemons forunderlige verden. Det som har skjedd er at produsentene bak de berømte Pokemon-kortene, har inngått et samarbeid med forskjellige leketøysprodusenter, som har resultert i en rekke spennende leketøys- og spillnyheter for den Pokemon-frelste. 


Doorables

Doorables er søte figurer fra våre kjente og kjære Disney-eventyr. De små figurene med store, glitrende øyne, kan både kjøpes separat som såkalte «blind bags» eller som et sett med tilhørende hus i form av en dør (derav navnet), i samme univers som Disney-karakteren. Doorables er en revolusjonerende leketøynyhet fra Disneys side, som helt frem til nå har valgt å aldri blande Disney-universene med hverandre. 


Funko

De 16 centimeter lange figurene med de store hodene og det pussige utseendet, har allerede funnet veien til en rekke butikker i Norge. Figurene er såkalte «collectibles», og de finnes i utallige varianter. Funko-figurene når bredt ut, og appellerer like mye til barn som voksne. Et tenkbart scenario som viser hvor bredt de faktisk når ut, er at den Fortnite-frelste guttungen kjøper seg en Fortnite-karakter, mens faren hans kjøper en Funko-figur fra en gammel actionfilm.


Slimi Café

Slimi Café er et nytt og spennende produkt som kombinerer to av de hotteste trendene, nemlig skviseprodukter og slim. Poenget er at man er man lager en kake ved hjelp av de ulike produktene for å så klemme alt sammen. Etter man har laget kaken, men man enkelt ta komponentene fra hverandre og putte tilbake i posene, og man kan leke med de igjen og igjen. Produktet er selvsagt 100% trygt.


Leketøysimportøren Fritz Hansen påpeker at sikkerheten alltid står i fokus når de tar inn nye produkter, og alt testes nøye før det får selges i Norge. En del av skviseproduktene som er blitt solgt over nettet har vist seg å være direkte helseskadelige for barn, og når trenden med skviseprodukter ser ut til å fortsette også i 2019, er det trygt å vite at Fritz Hansen har full kontroll over produktene de fører.


184038w1NY

Les mer...

2019-01-04 12:00

195004w4

Fitore fra FRK BEAUTY er nest best i verden på vippeextensions

Artikkel Fitore Rexhepi Kalludra er bare 29 år, men har allerede rukket å åpne salongen FRK BEAUTY og utvikle sitt eget vippemerke. I tillegg er hun rangert som nummer 2 i verden på sitt felt.
195010w4

Fotografen som ble boligstylist

Artikkel Et brett med nylaget frokost ligger på den oppredde sengen, roser står i vasen på kjøkkenbordet, og leiligheten ser ryddig ut. På lik linje med mennesker, kan hus, leiligheter og fritidsboliger stilles...

    Kontaktinformasjon

    193w2

    Hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    Arkiv