204016w3204016w5204016w8204016w7204016w6204016w2204016w4

Ferdig sammensatt kvalitetskjøkken imponerer

Keo er den nye utfordreren på kjøkkenet. En utfordrer som virkelig imponerer. – Det har blitt veldig godt mottatt, forteller Kjell E. Olsen, daglig leder og eier av Keo Drammen.

Det er spennende og veldig inspirerende å høre Kjell E. Olsen fortelle om sin mangeårige bakgrunn i kjøkken-, byggevare- og VVS-bransjen. Han har vært vitne til bransjer i endring og ustoppelig forandring oppgjennom årene. Men det er spesielt kjøkkenbransjen som har fulgt Kjells karriere som en rød tråd gjennom flere årtier.


Begynnelsen på kjøkkenkarrieren startet med den lokale Drammens-butikken Sanitas. Kjell, som gjerne ville drive noe i lokalområdet, takket ja til oppdraget uten å tvile. Men da «jappekrisa» herjet for fullt i 1989, ble Sanitas dessverre nødt til å legge ned virksomheten.


Fikk engelsk merke til Norge
Men en dag gjorde Kjell en ny oppdagelse, og nye dører åpnet seg.


– Da jeg var i Sverige, så jeg et veldig fint kjøkkenmerke som het Crown. Jeg tenkte med en gang at: Søren, dette var fint! Så jeg sendte en forespørsel til dem om å få til et møte der de holder til; i Kent i England, for jeg ville ha merket inn i Norge.


– Jeg ble hentet i limousine ved flyplassen og møtte sjefen i Crown – en helt fantastisk fyr! Han syntes jeg var gæren som ville selge et engelsk kjøkken i Skandinavia og Norge, for det er et vanskelig marked, forteller Kjell muntert.



Den 1. april 2000 etablerte Kjell, Crown Imperial i Norge. Kjell, som var 47 år den gang, innså at han ikke kom til å bli yngre med årene, og valgte derfor å ansette sine to nevøer. En av dem hadde bakgrunn som økonom, og den andre var sivilingeniør. I 2018 solgte han bedriften til nevøene pluss én til.


Trengte et volumprodukt
Kjell merket etter en tid at markedet var i ferd med å forandre seg. Han tviholdt likevel på butikken, og ikke minst merkevaren Crown.


– Crown er et veldig bra produkt, med et prissjikt som ligger på medium pluss. Det finnes ikke på volummarkedet, og for å være med i markedet i dag trengte vi et volumprodukt, forteller Kjell, som fikk kjennskap til Nobilia-fabrikken i Tyskland.


De er en av verdens største produsenter av kjøkken, med en produksjon på 3700 kjøkken per dag. Nobilia eksporterer til cirka 90 land og de ønsket å komme inn på det norske markedet. Dette passet Kjell ypperlig og etter en kort forhandlingstid ble merkenavnet KEO født.


KEO startet forsiktig, men det skulle fort vise seg at nordmenn ville ta imot det tyske kjøkkenmerket.


– Det har blitt veldig godt mottatt. Det kommer ferdig sammensatt – ingenting er flatpakka! Det er en meget bra kvalitet til prisen, fastslår Kjell med et stort smil.



Imponerende kvalitet
– Jeg har lang erfaring fra kjøkken, og har vært på besøk hos mange fabrikker. Jeg har besøkt fabrikken til Nobilia, og de har et veldig bra testsystem; de tester fronter for fuktighet, absolutt alle hengsler, og at skuffene skal tåle fra 50 til 80 kilo. Mange andre setter en grense på 15 til 50 kilo!


Keo er et rimelig merke i forhold til den høye kvaliteten. Prisen holdes nede hovedsakelig ved innkjøp av store volum. I dag står kjøkken fra Keo for 75 prosent av salget hos Keo Drammen. 


Kjøkkenforretninger som er interessert i å bli Keo-forhandler, oppfordres til å følge et felles opplegg, men står ellers fritt til å styre seg selv og importere direkte fra fabrikken.


En trendbevisst nasjon
– Norske forbrukere legger mye penger i innredninger og de er veldig bevisst på trender og forskjellige retninger i markedet. Nå merker vi at grått må vike for mere duse farger som grønt, blått og forskjellige trevarianter. Valnøtt er også på full fart inn på markedet igjen, forteller Kjell.



Kjell gleder seg over at så godt som alle blir storfornøyde med sitt kjøp fra Keo Drammen. De scorer høyt på service og kunnskap, og det menneskelige går som en rød tråd gjennom alt fra montering til salg og transport.


– De som kommer og kjøper et Keo- eller Crown-kjøkken, skal ha lyst til å fortelle til naboen at: fy fader for en service, og så fint kjøkken jeg fikk!

Les mer...

2020-10-01 12:45

204012w1

Tilpasser seg kundene i en stadig mer digital verden

Artikkel For en bedrift som har holdt på siden 1950, gjelder det å henge med i tiden. Etter en digitalisering og modernisering av bedriften, er Tjørves Tekniske i dag en supersprek 70-åring!
204017w1

Isolerer et helt hus på to dager

Artikkel Blåseisolering er et tidsbesparende og miljøvennlig alternativ til den tradisjonelle isolasjonen. – Entreprenørene går bare rundt og smiler, sier daglig leder i Isobygg Sør, Astor Vidringstad.

    Kontaktinformasjon

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    Arkiv