BEVOLA er grossist og ledende leverandør av billøsninger til profesjonelle aktører innen transport- og bilindustrien i Norden. Man står blant annet bak de velkjente BevoBox-verktøykassene og en rekke andre, mer eller mindre, tilpassede løsninger og produkter for lastebiler og tilhengere. I dag har selskapet kontorer i Norge, Sverige, Danmark i tillegg til eksport til Polen og Tyskland.
– Vi leverer skandinaviske kvalitetsprodukter til Polen og Tyskland, der det blir bygget chassis og tilhengere, som kommer tilbake til Norden som komplette enheter. Vi er gode på service og oppfølging av produktene. Det å benytte produkter beregnet for nordiske forhold skaper trygghet for kundene, man får enkelt tak i produkter benyttet til påbygget, forklarer Per Egil Holm, daglig leder i BEVOLA Norge AS i Larvik.
Utvikler egne produkter
BEVOLA som konsern, har de siste årene hatt en voldsom vekst med sitt vinnende konsept. Kort fortalt leverer BEVOLA så å si alt på en lastebil – med unntak av stål og dekk. Med stor bransjeerfaring og egen teknisk avdeling utvikler Bevola komponenter tilpasset kunders behov med fokus på det nordiske miljø. BEVOLA Norge i Larvik er på mange måter et kompetansehus.
– Vi er unike i bransjen siden vi selger veldig mange egenutviklede produkter. Vi er ikke bare et grossistfirma som selger varer; vi både utvikler og lager mye nytt, poengterer Freddy Hansen, internasjonal salgssjef i BEVOLA Norge AS.
Med en felles merkevareprofil ved alle deres lokasjoner, er BEVOLA blitt et kjennetegn for god kvalitet og trygge produkter. Som et viktig ledd i selskapets effektiviserings- og moderniseringsstrategi, flytter BEVOLA Norge snart inn i et splitter nytt og moderne bygg i Larvik.
– Det nye bygget er på 3 600 kvadratmeter og har 3 000 pallplasser. Alle våre ansatte gleder seg veldig til vi flytter inn. Bygget vil gi oss en mye bedre og mer effektiv logistikk, samt god plass til kurs og seminarer. Ikke minst tror vi at et mer moderne bygg vil tiltrekke oss flere flinke medarbeidere, utdyper Holm.
BEVOLA satser stort på sitt nye bygg med et miljø som engasjerer – ikke minst for å være en attraktiv arbeidsgiver for å rekruttere unge mekanikere til bransjen.
Skreddersyr løsninger for sine kunder
Per i dag har BEVOLA Norge mer enn 6 500 varenummer fordelt på tolv hovedkategorier. De har dessuten over 300 leverandører på verdensbasis, og fører utelukkende merker som er kjente for sin umiskjennelige kvalitet.
Dersom en kunde ønsker et produkt som ikke er helt standard, kan BEVOLA stå til tjeneste med skreddersydde løsninger som er tilpasset behovet til den enkelte kunde – i tett samarbeid med kunden selv. Det bidrar ikke sjelden til at BEVOLA Norge får nye prosjekter.
– Om en entreprenør har et behov for et spesielt produkt, tar vi av oss hele prosessen – fra tegning til dokumentasjon i forhold til godkjenninger og sertifiseringer, forteller Hansen, som opplyser at de er TÜV-akkrediterte og kan produsere typegodkjente produkter.
BEVOLA kjennetegnes blant annet for sitt egenutviklede sandstrøer; BevoGrip, som er spesielt utviklet for nordiske forhold for å øke trafikksikkerheten på glatte utfordrende vinterveier.
– BevoGrip består av komponenter av høy kvalitet. Det er fortsatt et stort produkt, men vi har samtidig utviklet flere produkter som vi skal fokusere på fremover – blant annet en ny serie premium BevoBox-verktøykasser, røper Holm.
Viktige fokusområder styrker BEVOLAs posisjon
Av egenutviklede produkter er hydraulikk også et viktig satsningsområde for den innovative komponentleverandøren; et område som utgjør 25 prosent av BEVOLA Norges totale omsetning. I tillegg bruker BEVOLA i dag store midler på digitalisering, for å være raske og kostnadseffektive.
– Fokusområdene de to kommende årene vil innebære lageroptimalisering, nye lokasjoner og et nytt, omfattende ERP-system med en forbedret nettbutikk. Det kommer til å være ryggraden i bedriften, samtidig som logistikken bare vil bli enda bedre, fremhever Magnus Østby, markedssjef i BEVOLA Norge AS.
Nettbutikken til BEVOLA har fått et stort oppsving de siste årene, mye på grunn av generasjonsskiftet i bransjen der man i dag foretrekker å handle på nettet fremfor å bestille over telefon. Likevel satses det stort på kundeservice. Det skal være enkelt og ukomplisert å få svar på tekniske spørsmål. Selv om noe salg blir digitalisert har Bevola ingen tanke om og distansere seg fysisk fra markedet. Teknisk kompetanse, relasjoner og tilstedeværelse vil fortsatt ha stort fokus.
– Kundeservice er viktig for oss. Når man ringer til BEVOLA, får man prate direkte med en kundebehandler. Kompetansen blant de som tar telefonen, er dessuten svært høy; det er fagfolk med lang erfaring, som enten er utdannet håndverkere eller mekanikere, fastslår Østby.
BEVOLAS mantra «keep it simple», går ut på å kutte flere ledd og gjøre det enkelt for sine kunder. Varene kommer dessuten kjapt – ofte får kunden varene sine levert allerede neste dag.
– Vi ønsker å tilby friksjonsfri handel fra første kontakt. Vi er et kompetansehus, og det er viktig for oss at vi har kompetanse i alle ledd. Vi er alle spesialiser innen hvert vårt område og utfyller hverandre slik at våre kunder skal få et godt produkt, avslutter Per Egil Holm.