2050trafikkskole12050trafikkskole22050trafikkskole3

Trafikkskolen med forståelse og tålmodighet i fokus

2050 Trafikkskole på Jessheim, legger stor vekt på et pedagogisk læringsforløp. Med trafikklærere som både forstår sine elever og har forståelse for at alle mennesker lærer seg i forskjellig takt, blir veien til førerkortet både kortere og lettere.

2050 Trafikkskole ble startet av trafikklæreren Marius Gudmundsrud i 2014. Til å begynne med var det bare han og en manuell bil ved trafikkskolen på Jessheim, men i tillegg startet han en trafikkskole på Skarnes sammen med sin kusine – som han drev parallelt med 2050 Trafikkskole.


– Ved det tidspunktet hadde jeg også et samarbeid med en trafikkskole på Skjetten, så det første året bestod av å kjøre frem og tilbake mellom Skjetten, Skarnes og Jessheim bare for å ta det jeg fikk av elever, forteller Marius om den noe hektiske oppstarten.


Strekker seg langt
Marius takket alltid ja til alle kjøreoppdrag, til alle døgnets tider. Drømmen hans var hele tiden å kunne bygge opp en stor nok kundekrets ved kjøreskolen i Jessheim slik at han kunne ha fulle dager og bare fokusere på ett område.



– Det gikk heldigvis veldig bra, og jeg kunne til slutt bare fokusere på kjøreskolen på Jessheim. I 2015 måtte jeg også kjøpe en automatbil, for de siste tre-fire årene har det tatt helt av med automat, sier Marius.


2050 Trafikkskole bruker kun Tesla på automat, da Marius anser at Teslas elbiler er en uovertruffen bil å lære seg å kjøre på. Det er fortsatt fullt mulig å ta lappen med en manuell bil, og der benytter kjøreskolen seg av kvalitetsmerket BMW.



Veksten som fulgte etter koronapandemien da alle hadde både mye tid og mer penger til overs, overrasket Marius, som nylig hadde ansatt tre lærere og var bekymret for at alle skulle ha nok å gjøre. Men pågangen ble så stor at man ved den tiden hadde ventelister på rundt tre uker for å få time.


– Vi strekker oss langt for å imøtekomme elevenes ønsker, og vi jobber heller litt ekstra for å begrense venting, samtidig som vi prioriterer å få gitt nye elever time så fort som mulig. Vi er kanskje trafikkskolen med kortest ventetid her i området, og av og til får vi elever som slutter ved andre trafikkskoler der de ikke følte de ble prioriterte, utdyper Marius.


I tillegg til den obligatoriske trafikkskoleutdanningen, har Marius gått et ekstra år på pedagogikk, og har også tatt en ekstra utdannelse som faglig leder for å kunne drive en trafikkskole. Ifølge Marius er det alfa og omega at de ansatte ved trafikkskolen er dyktige i sitt fag – men de personlige egenskapene som tålmodighet og forståelse, er minst like viktige for å være en god kjørelærer.



– Det er bedre å ha tre ansatte med god kvalitet, enn å ha mange, mindre gode trafikklærere der jeg som leder må slukke branner og snakke med misfornøyde foreldre. Derfor har vi valgt å satse på kvalitet fremfor kvantitet, poengterer Marius. Selv om de for tiden søker en fjerde lærer.


Forståelse og tålmodighet er et must
For ikke så lenge siden møtte Marius på en tidligere elev, som takket for den gode tålmodigheten trafikkskolen hadde med ham.


– Han syntes selv han hadde vært en slitsom elev, som ikke forstod tilbakemeldingene han fikk eller hvorfor han måtte jobbe med ting. Han syntes det var utrolig bra hvor høflige, tålmodige og profesjonelle vi var, til tross for at han kontaktet oss til alle døgnets tider – det var utrolig hyggelig, sier Marius med et varmt smil.


Marius mener at det kreves mye forståelse og en god porsjon tålmodighet for være en god kjørelærer, og han presiserer at det er viktig å ha evnen til å forstå at forskjellige mennesker kan ha ulike oppfatninger om ting.


– Jeg syns vi er veldig gode til å ha fokus på mennesket som sitter i bilen, og til å tilrettelegge og forstå oss på dem. Jeg har hørt om trafikklærere ved andre skoler som forteller at de ikke vil ha visse typer mennesker, mens vi synes det er spennende med utfordringer og å tenke ut hvordan vi kan gå frem for at den personen skal få en så god læresituasjon som mulig. Det er nok noe som skiller oss ut fra andre, fastslår Marius.


Konkrete tilbakemeldinger
2050 Trafikkskole er svært opptatt av å informere elevene sine så godt som overhodet mulig allerede fra dag én, og ved oppstart får elevene et elevreglement der alt står grundig forklart. Trafikkskolen benytter seg også av en app der elevene har full oversikt over sine kjøretimer.


Marius har fått mye skryt for sine konkrete og utdypende tilbakemeldinger. Ved å stille eleven et enkelt spørsmål som «hvorfor bremset du akkurat der?», blir eleven nødt til å tenke litt ekstra og har dessuten lettere for å ta med seg lærdommen videre.


– Jeg skriver så nøye at den som leser kommentarene skal forstå nøyaktig hva det dreier seg om og hva de bør øve på. Vi ønsker at elevene også får en god oppfølging hjemmefra, for at de skal få et billig og raskt førerkort. Derfor skriver jeg tydelige tilbakemeldinger som kan brukes som en mal, og da går det ofte veldig fort fremover, avslutter Marius Gudmundsrud med et smil.

Les mer...

2023-12-01 11.15

dynamicengineering2

Dynamic Engineering AS: Revolusjonerer oppdrettsnæringen med sitt Dynamic FishEye kontrollsystem

Artikkel
prosesspilotene1

Stor CRM-aktør skaper gevinst for bedrifter med helhetlige og digitale systemer

Artikkel ProsessPilotene AS, har fokusert på skreddersydde CRM-system som skaper en gevinst for bedrifter. – Plattformen vår passer til alle, konstaterer salgs- og markedssjef Tor Kristoffersen.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    Arkiv