195039w2195039w1195039w3195039w4

Unik tjeneste: Slik kan storhusholdningsmarkedet hindre matsvinn og samtidig spare penger på det!

For en industriaktør og hovedleverandør kan det koste mer enn det er verdt å bli kvitt sitt overskudd. Men aktøren Verdimat har lykkes med det umulige. De har klart å gjøre matsvinn til noe positivt.

Norges uhorvelige matsvinn har vært en gjenganger i media nå i høst. Hos matvareprodusentene går over 75 000 tonn fullt brukbar mat til spille hvert eneste år, og mørketallet er dessuten stort.


– Det er ille at vi kaster så mye mat! Og markedet er jo der. Industrien jobber ofte med direktesalg, men det kan ta fokus langsiktig. Matsvinn koster mye penger å håndtere, og så er det lite å tjene på det.


Reduserer svinnet på en effektiv måte
Lars-Kristian Leiro har lang arbeidslivserfaring fra næringsmiddelindustrien, og begynte å skissere opp hva som kunne gjøres med matvareindustriens høye svinn mens han jobbet for sin daværende arbeidsgiver.


– Produksjonsmessig er jeg kjent med problemer med prognoser og tilrettelegging av volum i forhold til forbrukernes behov og ønsker – også kunden, forteller Leiro.



Grossisten Verdimat, distribuerer matvarer og andre artikler som industri eller grossist ikke får solgt gjennom de vanlige kanalene av ulike grunner, og selger det videre til redusert pris. Kundegruppene deres består av dagligvare og storhusholdning. Leiro har jobbet for store aktører som blant annet Sony og Asko. I jobben hos Asko prøvde han og kollegaene forgjeves å utvikle en standard plattform som kunne håndtere produksjonsoverskudd på en effektiv måte. En tid etter fikk Leiro derimot en genial idé, og kalte inn Askos administrerende direktør, Norgesgruppens konsernsjef og en av eierne for et møte. De syns det hele var veldig interessant.


– Mitt mål med Verdimat er selvfølgelig å redusere svinnet på en mest mulig effektiv måte. For å få til det ville jeg ha med en større aktør for å vise alvoret i dette,og da var Norgesgruppen en selvskreven kandidat, fastslår Leiro.


Har truffet en nerve
Han startet opp i 2017 med tunge aktører i ryggen, og i 2019 har Verdimat hatt sitt andre driftsår. I år har de reddet mellom 1250 og 1500 tonn mat – som ellers ville gått rett i søpla. 


Foto: GettyImages


– Omsetningen har nå passert 60 millioner i året. Vi merker at vi treffer en nerve og kundemassen vokser og vokser hele tiden, smiler han. 


Ved å ha med flere produsenter og grossister på leverandørsiden, sikres bredden i vareutvalget. Leiro forteller at det er mye vanskeligere å selge mye av kun én vare, men ved at kunden kan gjøre flere av sine innkjøp på samme sted, er det både lettere for Verdimat å distribuere ut overskuddsmaten og sparer kunden for både tid og penger ved at mye kan handles inn på ett sted.


– Vi håndterer varestrømmen, industrien kutter kostnader, våre kunder igjen kutter kostnader og miljøet blir spart. Det er vinn-vinn gjennom hele verdikjeden, og det er morsomt å vise at det går an å gjøre noe med det! 


Verdimat har jobbet mye med å gå lengre bak i produksjonskjeden, og har tatt imot overskuddsråvarer fra produsenter som er blitt produsert opp igjen som ferdigvarer, for så å bli distribuert ut av Verdimat til nye kunder. En gang tok de imot 750 paller med snacksproduktet «cheezstarz», og i løpet av kun to uker var de borte.


Nullsvinnsvisjon som fremtidsvisjon
Målet for fremtiden er å jobbe mer med effektivisering og oppfølging av eksisterende kunder, og forbedre logistikken.


– Før hadde vi innleid transport, men nå har vi to egne biler, som øker fleksibiliteten vår enda mer. I tillegg jobber vi med et strømlinjeformet IT-system som gjør hele prosessen raskere.


– Vi ønsker å bli en plattform som kan håndtere alle typer løsninger i forhold til overskudd, forteller han engasjert om fremtidsvisjonene. 


Verdimat har nylig inngått et samarbeid med Sjømathuset, som videreformidler sitt overskudd av sjømat til dem på fredager. Fiskeproduktene kan deretter bestilles til redusert pris på Verdimats nettbutikk, og distribueres ut til kunder i Oslo-regionen. 


Foto: GettyImages

– Det som overrasker meg er at den største varegruppen er frys! Vi har mye plass på kjøl og tørrvarer, men fryseren er allerede sprengt, sier Leiro med en latter.


Foto 2,3 og 4 i saken: GettyImages
Les mer...

2020-01-02 12:00

201004w8

Norges mest unike treningssenter?

Artikkel Den daglige lederen i Toppform Fitness, behandler medlemmene sine som om de var gjester. – Vi har truffet noe som folk liker der ute, det er det ikke noen tvil om!
195038w1

Her behandles kundene best

Artikkel Det skal være en hyggelig opplevelse å handle hos Skousen Moss. Daglig leder Martin Anker Borg Maagerø, går ikke videre til neste kunde før du føler deg helt fornøyd.
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv