Dørvaktselskapet Doorman AS med lokasjon i Stavanger, tilbyr vanlige dørvakttjenester og bistår med ordensvakter og arrangementsikring ved store konserter og arrangementer. Doorman er i dag et betydelig vaktselskap med 164 ansatte, og ble startet av Thor Eirik Pedersen i 2007.
Thor Eirik jobbet som løytnant i Forsvaret samtidig som han jobbet som dørvakt på fritiden. Livet som dørvakt gav mersmak, og han ble nysgjerrig på å starte et selskap som kunne utfordre holdningene i dørvaktbransjen.
– Jeg ønsket mer fokus på konflikthåndtering fremfor en fysisk tilnærming, forteller Thor Eirik Pedersen, sikkerhetssjef og daglig leder i Doorman AS.
Menneskelige relasjoner i fokus
Sammen med sin bror, stiftet Thor Eirik Doorman AS for å utføre vaktoppdrag. De leide seg ut til ulike utesteder og fikk også med seg tidligere kolleger. Dørvaktselskapet vokste av seg selv, men fikk en stor oppgang etter koronapandemien og bistår i dag andre vaktselskaper med oppdrag ved behov.
– Jeg har aldri vært en god selger, men etter pandemien var jeg nødt til å satse enda hardere – hvis ikke var det bare å gi seg, medgir Thor Eirik, som brenner for en medmenneskelig tilnærming i vanskelige situasjoner.
– Grunnen til at jeg valgte denne bransjen, og dette til tider utfordrende yrket, er menneskene, fastslår han. Én ting er det interne samholdet og gode vennskapet mellom oss som jobber her – det er gull verdt, men det aller beste med å være dørvakt er gjestene.
Thor Eirik forteller at han er utrolig stolt over alle de ansatte i Doorman som gir mye, er fleksible og stiller opp når de trengs. Selskapets dørvakter utgjør virkelig en forskjell i vekterbransjen, hvor de tar imot gjester med et smil – på en varm og imøtekommende måte istedenfor å bruke et kroppsspråk som spiller på frykt.
Stor suksess med egne vekterkurs
I tillegg til dørvakttjenester, holder Doorman egne vekterkurs som er godkjent av Politidirektoratet. De holder både kostnadsfrie kurs for nye ansatte, og kurs for eksterne vaktselskaper. Kursinnholdet omhandler blant annet juss, nødrett, nødverge, rusmidler, førstehjelp, kulturforståelse, yrkesetikk og mangfold.
– Vi går også gjennom en hel del kommunikasjon og konflikthåndtering innenfor alt som skjer i møte med mennesker og i en konfliktsituasjon. Det er det absolutt viktigste i dette yrket, poengterer Thor Eirik.
Doorman leverer tjenester på forespørsel, og er i dag en fortrukken leverandør av dørvakttjenester i Stavanger. I forhold til rekruttering av nye ansatte, ser Thor Eirik helst at man har noen års erfaring innen omsorgsyrket eller tilsvarende. Samtidig er det svært viktig at man passer inn i Doormans sammensveisede team.
– Helhetlig leverer vi nok bedre enn andre dørvaktselskaper siden vi legger stor vekt på sammensetningen av våre team. Jeg sender ikke bare ut personell uten å vite at teamet passer sammen erfaringsmessig, understreker Thor Eirik, som bruker mye tid på å bli godt kjent med sine ansatte.
Ifølge Thor Eirik gir et sammensveiset team mer effektivitet, bedre kommunikasjon og enklere håndtering. I mange tilfeller trenger man færre dørvakter på jobb siden Doorman er mer effektive.
Noe annet som gjør Doorman unike i sin bransje, er at de broderer merkene på sine skjorter helt selv(!). Doorman har nemlig gått til innkjøp av en broderingsmaskin og ensfargede skjorter, og sendt sine ansatte på kurs. Ved å brodere sine egne merker varer skjortene lengre enn de trykte skjortene.
– I tillegg er det flere kunder som har spurt oss om vi ikke kan brodere logoen på barskjortene deres. Det er en ekstraservice som vi gjerne gjør for kundene våre, sier Thor Eirik og smiler.
Milepæl etter milepæl
Doorman får mange hyggelige tilbakemeldinger fra sine kunder, og har mange trofaste kunder som bestiller faste oppdrag av dem. Siden 2021 har Doorman mer enn doblet omsetningen sin, og i fjor ble selskapet en Gasellebedrift: en bragd som Thor Eirik er utrolig stolt av.
– Jeg hadde jeg aldri sett for meg å bli en Gasellebedrift. Det er utrolig gøy, sier den ydmyke gründeren. Men det er aldri det som har drevet oss. Doorman eksisterer som et resultat av lidenskap, og det er de positive tilbakemeldingene og møtene med menneskene som er verdt mest, avslutter han.