bjerketvedt2bjerketvedt1bjerketvedt3bjerketvedt7bjerketvedt6bjerketvedt5bjerketvedt4

Nå er ferdigplen-sesongen her – dette bør du tenke på

Det er mange fordeler med ferdigplen. Bjerketvedt Ferdigplen AS, gir deg de beste rådene før, under og etter anskaffelse av ferdigplen!

Johannes Bjerketvedt vet ett og annet om ferdigplen. Etter 27 år i bransjen, har han opplevd og erfart det meste man kan erfare når det kommer til ferdigplen, og det er med like stor spenning som alltid, som han starter ferdigplen-sesongen 2021.


– Jeg er alltid like spent når vinteren og snøen forsvinner. Ser gresset bra ut – blir årets sesong vellykket? Overvintringsskader kan inntreffe men heldigvis er det sjelden, men vi hadde betydelig skade i året 2013. Sommeren 2018 var heller ikke enkel med lite nedbør og høye temperaturer.



Fra hobby til familiebedrift
Han har altså holdt på med ferdigplen siden 1994, i et firma som han opprinnelig startet med broren sin. I dag eier han Bjerketvedt Ferdigplen sammen med sin kone, og har foruten to sesongarbeidere også ansatt datteren i firmaet, som opprinnelig startet som en liten hobby.


Det aller første oppdraget etter oppstarten i 1994, fikk de av Telemark Sommerland, som trengte 5 000 kvadratmeter ferdigplen til det nye surfeanlegget sitt.


– Da sådde vi dette på kontrakt, og så begynte ballen å rulle. Jeg var flink til å stå på og la ned veldig mye fysisk og praktisk arbeid i dette, samtidig som jeg hadde en bakgrunn innen salg, sier Johannes.


Ferdigplen er et fenomen som formelig har eksplodert i popularitet siden det ble introdusert for nordmenn for første gang på 80-tallet. Bjerketvedt Ferdigplen, konsentrerer seg om engros-markedet, og selger en hel del til maskinentreprenører og anleggsgartnere. Nedslagsfeltet strekker seg fra Osloområdet, ned langs kysten til Kristiansand og opp til Bergen. De leverer og selger også mye plen direkte til privatkunder i deres nærområde som er Telemark. 



– Vi har en del faste kunder nettopp på grunn av at vi ble etablert tidlig, så dette er kundeforhold som har holdt seg, sier Johannes og smiler.


Ferdigplen – et produkt for alle
Johannes’ sønn, Bjørnar Bjerketvedt, later til å ha gått i samme fotspor som sin far. Han er gressprodusent ved Nordre Engelstad Gård i Siljan, og har nærområdene i Telemark, søndre Vestfold og gamle Buskerud Fylke som naturlige salgsområder. Han er utdannet anleggsgartner og påtar seg også utlegging av ferdigplen om kunder ønsker dette.


Sedum/Bergknapp
Foruten produsent av ferdigplen er han forhandler av Sedum. Dette ser ut til å bli et stadig mer aktuelt produkt.


– Jeg ble jo født inn i det. Oppveksten min er i en traktor og å være med på ting, så da falt det meg ganske naturlig, smiler Bjørnar.


Han fremholder at ferdigplen har sitt innpass i dagens samfunn der de fleste vil ha ting gjort i en fei og ønsker å gjøre minst mulig selv.


– Jeg mener at ferdigplen er for alle; fotballklubber, nybygg, rehabilitering og hyttefolk, fastslår Bjørnar.


For dem som ønsker seg en ferdigplen og ikke helt vet hvor man skal begynne, finnes det gode råd å få.


– Mange har et dårlig og kleint uteareal som de ønsker å gjøre noe med. Da må du først ta stilling til om du skal gjøre det selv, eller om du skal leie inn folk til å gjøre det. Da kan du ta kontakt med en anleggsgartner, men det går ofte helt utmerket å gjøre det selv, utdyper Johannes.



Et godt grunnarbeid er grunnlaget for et godt resultat
Han sammenligner det å legge plen med å tapetsere; det krever nøyaktighet for et godt sluttresultat.


– Grunnarbeid er prioritet nummer én. Hvis du ikke gjør et ordentlig grunnarbeid, kan du likevel få ferdigplenen til å gro, men over tid blir det et dårlig resultat, understreker Johannes.


Han poengterer at man trenger 15 cm med vekstjord av god kvalitet. God kvalitet på både vekstjord og grunnarbeider, sikrer en fin og lettstelt plen over år.


– Får du til det, så begynner du å nærme deg tidspunktet der du må avgjøre om du vil så, eller rulle ut ferdigplen. Har du bestemt deg for ferdigplen, så kan du ta kontakt med oss på telefon eller e-post, og vi tar også imot bestillinger på SMS, forklarer Johannes. 


Johannes innrømmer at det er en møysommelig jobb som ligger bak en flott ferdigplen.



– Fra jeg sår til jeg har en høsteklar plen går det vanligvis 18-24 måneder. Feltene skal opparbeides, sås, gjødsles, ugress fjernes og plenen klippes regelmessig før den kan selges. Til dette arbeidet benytter vi en mange spesialmaskiner. Vi jobber med kvalitet hele tiden for å få et godt sluttprodukt, og jeg får veldig mye positive tilbakemeldinger, fastslår han. 


– Jeg tror fremtiden for ferdigplen er lys, og at det vil fortsette å eksistere som et produkt, smiler Johannes avslutningsvis.

Les mer...

2021-04-19 14.30

fuglehusetinterior8

– Vi forsøker å ta inn ting ingen andre i byen har

Artikkel Med en salig blanding av spennende varemerker og interiørartikler du ikke finner overalt, sprer Fuglehuset Interiør godt humør i Flekkefjord sentrum.
audrey-fretz-3ExPoluud54-unsplash

Dette må du vite om anti-aging hudpleie

Artikkel SPONSET: For at anti-aging-produktene dine skal ha noen effekt, må de inneholde aktive ingredienser. Bærum Plastikkirurgi kan hjelpe deg med å finne produktene som passer til din hud – og som faktisk fungerer.
Til hjemmesiden
    schmidtkjøkken2

    Kjøkkenløsninger for den moderne familiesituasjonen

    Schmidt Kjøkken designes og produseres i Frankrike og Tyskland. Med miljø på dagsordenen og nyskapende løsninger som gjør kjøkkenet til hjemmets nye møtepunkt, treffer Schmidt Kjøkken blink med sine kvalitetskjøkken.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    Arkiv