Frank Helstad er en erfaren veteran når det kommer til reparasjon og service av hvitevarer og elektronikk. Han startet med reparasjon av TV-apparater og stereoanlegg i firmaet Larsen AS i 1988, og fikk sammen med sin kollega Rune Heimdal, etter noen år tilbud om å overta Larsens TV-verksted i kjelleren. I løpet av årene som fulgte startet de flere verksteder i Trondheim, og fikk serviceavtaler med flere butikker.
– Etter hvert måtte vi ha mer plass, og fikk leie et lokale på andre siden av vårt nåværende bygg. Vi utvidet enda mer og startet en avdeling på Melhus, men vi fant ut at det ikke var noe særlig å drive på tre forskjellige plasser, så vi valgte å samle alt her på Heimdal, forteller Frank Helstad, daglig leder i Elesco Trondheim AS.
Løser det meste
På servicesiden var de et frittstående verksted frem til 2006, da man ble medlem av service- og reparasjonskjeden Elesco Norge. Det var en viktig milepæl for reparasjonsbedriften, som et par år etterpå startet med reparasjon av hvitevarer.
Elesco Trondheim dekker hele Sør-Trøndelag med reparasjon av hvitevarer og TV-apparater. De utfører også installasjon, vedlikehold og reparasjon av varmepumper.
Elescos 29 avdelinger på landsbasis utfyller hverandre og har ekspertise på hver sine merker, og ved Elesco Trondheim utfører man reparasjon fra hvitevareleverandører som Samsung, Whirlpool, LG, Beko og Electrolux.
– Kunder som har et hvitevareprodukt hvor garantien er utløpt, kan også ta direkte kontakt med oss. Det spiller ingen rolle hvor du har kjøpt hvitevaren eller hvilket merke det er. Hvis det er et merke vi håndterer, så tar vi service på det, poengterer Frank. Vi løser det meste, selv om det selvsagt avhenger av tilgang til reservedeler, understreker han.
Viktig miljøtiltak
Etter mange år i bransjen, opplever Frank nå et paradigmeskifte i forhold til gjenbruk og bærekraft – med god drahjelp fra EU-direktivet «Right to repair». Direktivet går ut på at alle elektronikkprodukter skal og bør kunne repareres. Det vil også åpne opp for at privatpersoner selv kan bytte batteri på sine mobiltelefoner.
– Tidligere har det vært en stor bruk- og kast-mentalitet i bransjen, men i fremtiden skal absolutt alt av elektroniske produkter kunne repareres. Vi har en ganske sterk Forbrukerkjøpslov i Norge, med fem års reklamasjonsfrist. Der stilles det også krav om at et produkt kun kan repareres et visst antall ganger før kunden har krav på et nytt produkt. Derfor er det mange produkter som blir byttet ut og i utgangspunktet kassert, selv om produktet er helt funksjonelt, sier Frank. Disse produktene kan vi istedenfor å kassere, heller reparere og selge som ombrukt produkt, med to års garanti.
Det samme gjelder også dersom en kunde venter på en reservedel som blir forsinket. Da har kunden i praksis rett til et nytt produkt. Istedenfor å kassere et fullt brukbart produkt, kan Elesco Trondheim reparere varen med den nye delen, og selge det som et ombrukt produkt med to års garanti.
– Før var det slik at når man kasserte et produkt, så måtte man fjerne serienummeret siden det ikke skulle ut på markedet igjen. Nå er det motsatt; når et produkt blir kassert eller kreditert, skal serienummeret følge produktet hele tiden slik at leverandøren har full kontroll i hele produktets levetid, forklarer Frank og understreker at slike tiltak reduserer miljøavfallet i Norge betraktelig.
For å oppmuntre til reparasjon istedenfor å kaste et produkt hvor reklamasjonstiden er utløpt, tilbyr Elesco Trondheim også to års reparasjonsgaranti på et produkt som er mellom fem og åtte år gammelt. Denne reparasjonsgarantien gjelder én gang, uansett hvilken feil som måtte oppstå innenfor to år etter utført reparasjon. På denne måten har kunde en trygghet ved at man ikke trenger å bekymre seg for eventuelle nye feil som måtte oppstå på produktet de neste to årene.
Per i dag har Elesco Trondheim 13 ansatte, men Frank hadde gjerne ønsket enda flere. Han forteller at det er mange om beinet, og at elektroreparatører og elektrikere ofte søker etter de samme kandidatene.
– Vi er også en godkjent lærebedrift i elektroreparatørfaget og dataelektronikerfaget, og vi har én lærling i dag. Vi ønsker å ta inn flere da det er et stort behov for kompetanse i bransjen, og vi oppfordrer gjerne kvinner til å søke, sier Frank. Vi liker å si at en elektroreparatør har mye mere interessante arbeidsoppgaver, enn en elektriker som bare trekker kabler.
Allsidige og erfarne
Frank beskriver arbeidsmiljøet som svært trivelig, og de ansatte ved Elesco Trondheim har et godt samhold med sosiale treff utenom arbeidstiden.
– Vi er en flott gjeng, og de aller fleste har jobbet her veldig lenge. Vi får en ny ansatt til nyttår som faktisk har jobbet her før, men han ønsket å komme tilbake etter å ha jobbet et annet sted, forteller Frank og smiler.
I tillegg har serviceverkstedet i Trondheim et godt forhold til sine leverandører og forhandlere, og med faste dager hvor de henter service fra kunder hos Elkjøp, Power og Coop OBS’ sine butikker ved Tiller og Lade. Ifølge Frank er det nettopp allsidigheten og erfaringen som er Elesco Trondheims aller største styrker.
– Vi får til det meste. Vi liker å si at vi er flinke, og siden vi har holdt på så lenge, vil jeg tørre å påstå at vi har erfaringen og kompetansen som skal til, avslutter Frank Helstad.