postsocial3postsocial1postsocial2postsocial4

Slik kan bedrifter rekruttere smartere

– Forutenom å være motoren som får kunder til å skinne i de sosiale og digitale mediene, jobber vi for å sikre at akkurat våre kunder skal ha en langt større sjanse til å vinne konkurransen om de beste hodene – og det har vi lykkes med, fastslår Jan Erik Stuedal, daglig leder i Post Social AS.

Jan Erik Stuedal har jobbet med løsninger rettet mot arbeidsmarkedet siden 90-tallet, og fikk god bruk for sin mangeårige kompetanse innen rekruttering da han i 2012 begynte å jobbe med de sosiale og digitale mediene. Et arbeid som skulle føre til oppstarten av dagens Post Social AS. 



– Det skjedde lite nytt i rekrutteringsbransjen og jeg ville utfordre tradisjonelle tankesett og se hvordan vi kunne utnytte de nye mediene; de sosiale og digitale mediene er jo de desidert største uansett hvordan man vrir og vender på det! Jeg visste at disse mediene av mange ble brukt veldig bra i markedsføring og brandingsammenheng, men jeg mente at det kunne føre til et stort rekrutteringspotensial - hvis brukt riktig, forteller Jan Erik innledningsvis. 


Rett person til rett stilling

Å finne ut hvordan sosiale medier kunne brukes i en rekrutteringssammenheng, skulle derimot vise seg å bli en mer omfattende reise enn han hadde tenkt seg. Verktøyene til de sosiale mediene er jo i utgangspunktet utformet for markedsføring og branding, og Jan Erik hadde en lang reise foran seg med å finne ut hvordan å kunne bruke verktøyene, og bygge kampanjene, for best mulig å tiltrekke de riktige kandidatene. Men i 2015 var Post Social i mål, og siden den gang har de hjulpet mangfoldige bedrifter med å tiltrekke rett person til rett stilling. 


– Det var veldig nytt for mange, men mottakelsen var overveldende positiv. Det er den fortsatt, og det er en glede å gå ut på kundemøtene, for når de ser og forstår hva det faktisk er vi driver med, så blir de ofte positivt overrasket. Forutenom HR gjelder det også både markeds- og kommunikasjonsavdelingene, sier Jan Erik med et smil. 



– Vi merker også at våre resultater har ført til at vi har fått et meget godt renommé. 


Storkjøkkenleverandøren FFS, er én av Post Socials faste og svært fornøyde kunder. De opplevde å få flere relevante søkere når de overlot rekrutteringen til Post Social - og flere ansettelser etterpå er servicesjef Sindre Meeg overbevist om at de kommer til å fortsette å benytte seg av Post Socials tjenester. 


– Vi valgte Post Social etter at vi i lang tid hadde prøvd å rekruttere via de tradisjonelle plattformene, og oppdaget at vi egentlig fikk litt dårlige søkeantall og lite relevante søkere. Da tenkte vi at vi burde prøve sosiale medier og se om vi kan få tak i folk der, og derfor prøvde vi Post Social, forteller Sindre. Vi fikk egentlig et veldig bra antall interesserte på første runde! Før hadde vi bare 7-8 søkere, men nå hadde vi plutselig 40 søkere, som til slutt også endte med ansettelser. Derfor har vi valgt å bruke dem noen runder til, og det fortsetter vi med så lenge vi kan, konstaterer den fornøyde servicesjefen.



Gjør et komplekst fagområde enkelt

– En blir ofte overrasket over hvor mye som faktisk ligger bak vårt arbeid. Når det er sagt er det jo nettopp derfor vi eksisterer. Selv om vårt arbeid, på vegne av kunde, er komplekst, skal det jo være svært enkelt for kunden å bruke oss, understreker Jan Erik muntert.


Hva er veien videre for Post Social?

Forutenom å levere treffende, nytenkende og kreative kampanjer, skal Post Social være en motpol til quick fix-løsninger som finnes på markedet. Disse har ifølge Post Social gjerne som målsetning å få ut flest mulig kampanjer, til lavest mulig pris, og hvor viktige deler av prosessen med å utarbeide effektive kampanjer, ser ut til å komme i andre rekke.


– Det prates mye om datadrevenhet og fjonge termologier som for eksempel Data-Driven Talent Aquisition, som har vært i vinden. Det ligger mye i datadrevenhet og det er en viktig del av hvordan vi jobber med deler av prosessen. Når det er sagt er arbeidsmarkedet i konstant endring, og det krever menneskelig kunnskap, lærdom og forståelse innen rekruttering for å få suksessfulle kampanjer. Data må blant annet kombineres med forståelsen av hvordan å bygge kampanjer og deres budskap, for å utløse handinger, hos riktige kandidater, innen forskjellige bransjer og fagområder, påpeker Stuedal.


Har du avslutningsvis noen tips til de som vil lykkes?

– For å lykkes må en ha gjennomtenkte kunnskapsbasserte prosesser, og de er langt mer omfattende enn de fleste tror. Om du planlegger å kjøre kampanjer selv, via markedsavdelingen, kommunikasjon, HR eller via en ekstern leverandør, samle all relevant intern kompetanse og ta et møte med de som har gjort dette i lang tid først. Da får du verdifull kunnksap og riktige perspektiver, for så å kunne ta en bedre kunnskapsbasert kvalitativ beslutning. Det kan være fryktelig dyrt å ta feil, avslutter Stuedal.

Les mer...

2022-10-03 16.00

Stratum3d3

Effektivt verktøy med store muligheter: Slik kan bedrifter spare penger på å printe ut egne maskindeler

Artikkel STRATUM3D, er en profesjonell leverandør av 3D-printere og 3D-scannere til prosessindustrien, bilindustrien, automasjon, offshore, prototyping og mange flere type industrier. – En bedrift kan spare mye...
aiwell2

Genial norsk oppfinnelse løser is- og snøproblematikk på tak og ivaretar bygningsmassen på en effektiv måte

Artikkel Aiwell AS, skaper innovative og energieffektive produkter som reduserer is- og snøproblemer ​for byggherrer. – Vi har gode, teknologiske løsninger som kundene våre vil ha, konstaterer daglig leder Tore...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    Arkiv