195023w1195023w4195023w3195023w2

– Drivstoffbilene forsvinner ikke med det første

Jørn Moen, daglig leder for Toyota-forhandleren Funnemark Hokksund, tror ikke vi har sett slutten på drivstoffbilene helt enda.

Funnemark AS har syv avdelinger, og dekker et stort område med sine bilforhandlere. Toyotaforhandleren Funnemark Hokksund, startet som en underavdeling til Funnemark Kongsberg i 2003, og består av service- og skadeverksted, delelager samt ny- og bruktbilsalg.



Kunden i fokus
Flere av de 25 ansatte hos Funnemark Hokksund har jobbet der i mange år – et par av dem har faktisk en karriere som strekker seg helt tilbake til 70-tallet! Bransjemagasinet tok en hyggelig prat med daglig leder Jørn Moen i Funnemark Hokksund.


– Her er kunden i fokus. Vi har et stort marked som strekker seg fra Øvre Eiker og Modum, til Sigdal. Men vi er ikke så store, så det blir mange personlige forhold – også er vi gode på ettermarkeds-biten, smiler Moen.



Tror ikke på nullutslippsvisjonen
Selv om Toyota ennå ikke har kommet med noen rene elbiler, så var de tidlig ute på markedet med hybridbiler allerede i 1996. Toyota har oppgjennom blitt godt kjent for å være et bilmerke som er kjent for sine drivstoffgjerrige biler med et generelt lavt Co2-utslipp. Moen kunne derimot røpe at han ikke har stor tro på at drivstoff-bilene vil forsvinne fra veiene med det første.


– Jeg tror ikke at elbiler vil dominere noe særlig i fremtiden. Drivstoffbilene forsvinner ikke med det første, og det vil nok selges drivstoffbiler i noen år til, mener Moen om nullutslippsvisjonen for år 2025.


Spennende nyheter
Den daglige lederen er godt fornøyd med salgstallene fra året 2019 så langt. Med et gjennomsnitt på 218 solgte nye biler og 250 brukte biler i året, har Funnemark Hokksund stabiliteten i orden. 


– 2019 har vært bra, og vi ligger på omtrent det samme som i 2017. Der har RAV-en dratt mye av lasset. Den var noe helt annet - en stor forskjell fra forrige modell, og den selger fortsatt bra!


Funnemark Hokksund har et stort næringsmarked med en bred kundegruppe. På yrkesbil-siden er det Toyota Hilux som har gjort det spesielt bra salgsmessig etter siste ansiktsløftning. Nå ser Moen lyst på fremtiden til Toyota, og gleder seg til nylanseringene som står i kø det kommende (bil)året.


Den største forventningen ligger i varebil-sortimentet, som vil bli styrket med flere sterke modeller i 2020.


– 2020 blir spennende! Jeg ser frem til den ladbare RAV-en og Proace, som kommer som helelektrisk. Proace City vil også lanseres, og der har vi savnet en bil. C-HR-en kommer med en større motor og facelift, og Yaris kommer i begynnelsen av 2020. Det er alltid moro med noe nytt, smiler Moen avslutningsvis.


Les mer...

2020-01-02 14.00

gronnindustri1

Hagegrossisten som leverer raskt og har det meste på lager

Artikkel Grønn Industri AS i Åros i Asker, er importør av hagerelaterte produkter, og har en lang fartstid som leverandør til store kunder som Hageland, Felleskjøpet og Europris. I det store lageret er det meste...
bilsenterethaugesund1

Har bilene for en grønnere fremtid

Artikkel Mot fremtiden og forbi: BYD og Nissan har bilmodellene som gir stor fremtidstro når vi nå beveger oss stadig nærmere mot et totalt grønt skifte. – BYD er uten tvil et bilmerke som vi har store forventninger...
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv