201005w4201005w7201005w1201005w2201005w6201005w5201005w3201005w8

Slik får lokal verdiskaping nærmiljøet til å blomstre

Gjennom lokal verdiskaping, satser Sørlandskjøkken i Agder på et kortreist produkt som kan få Agder til å blomstre. – Hvis du kjøper et kjøkken av Sørlandskjøkken, går 70 prosent til lokale arbeidsplasser, forteller daglig leder Rolf Kaafjord.

Sørlandskjøkken kan om ikke så lenge, sprette champagneflaska og feire 15 år med suksess. I påsken 2006 solgte de sitt aller første kjøkken, og knapt ti år etter hadde sørlandsbedriften klart kunststykket å doble omsetningen. 


Vil ha tre butikker på Sørlandet

Med én butikk i Sørlandsparken og den relativt nyåpnede butikken i Arendal, håper daglig leder og medeier Rolf Kaafjord, at det snart skal bli en tredje. 


– Det koster å starte butikk! Men planen er å etablere en butikk i vestre Agder så fort vi finner et egnet lokale og de rette folkene. Skal vi dekke hele Agder, må vi minst ha tre butikker, utdyper Rolf. 



Selv om det ikke merkes, så har Rolf nærmest blitt kastet ut i kjøkkenforhandlerbransjen. Egentlig har han en bakgrunn fra bank-og finansverdenen,og ble en del av Sørlandskjøkken av finansielle grunner. Men da den forrige eieren gikk bort for tre år siden, var det egentlig bare å hive seg uti det. Det er ikke vanskelig å konstatere at han har lykkes godt med å drive Sørlandskjøkken videre.


Drar nytte av å være liten

– Det som er spesielt med oss er at vi skiller oss nokså klart fra de fleste aktørene i bransjen fordi vi eier hele verdikjeden. Vi eier hele konseptet, mens de fleste av våre konkurrenterer franchisebedrifter hvor eier og produksjonsledd er i utlandet. 


Omringet av 15 kjøkkenforhandlere i nærområdet, gjelder det å holde tunga rett i munnen. Ifølge Rolf er det likevel ingen ulempe å være en mindre, lokal aktør. Snarere tvert imot. 


– Vi prøver å utnytte det å være liten og forsterke fordelene ved det. Du må ha gode produkter, godt folk og et godt konsept – har du det, så lykkes du, sier Rolf og legger til:


– Hvis du kjøper et kjøkken av Sørlandskjøkken, går 70 prosent til lokale arbeidsplasser. Hvis du velger en av kjedebutikkene går kanskje 20 prosent til det lokale, og resten forsvinner ut av landet. Vi er kortreiste, og vi tror at lokal verdiskapning kan gjøre at vi blir valgt fremfor de andre i fremtiden. 



Ferdig kjøkken på under to uker

Sørlandskjøkken kan skilte med en 100 prosent lokal produksjon. Markedssjef Janne Nordahl bistår med sin kyndige produkt- og leverandørutvelgelse, samtidig som hun sørger for at de holder seg oppdatert på trender – både digitalt og designmessig. 


– Det vi hører fra kundene våre er at det er så enkelt å kjøpe kjøkken hos oss! Du kan egentlig komme inn med en kjøkkentegning på en serviett, og du kan få et kjøkken på bare 12 dager – noe som er helt unikt, forteller Janne engasjert. 


Ved å kjøpe inn store partier, klarer Sørlandskjøkken å holde prisen nede. De opererer med samme lave pris for alle kunder, og har mye på lager til enhver tid. Faste montører sikrer en raskt utført monteringsjobb, og med 300 forskjellige skapmodeller, tre forskjellige skrogtyper og ti forskjellige fronter, er designmulighetene nærmest endeløse. 



– Det er ingen som skal slå oss på pris og leveringstid! Sammensatte skap har vanligvis en leveringstid på seks uker hos andre. Vi har maks 12 arbeidsdager. Skal du få kortere leveringstid enn det, må du gå til IKEA og plukke flatpakka, sier Rolf og ler.


Slår gjerne av en (kjøkken)prat

Kjøkkenforhandleren følger standard reklamasjonstid, og tilbyr en garanti på fem år på hvitevarer, mens et kjøkken normalt sett har en levetid på rundt 20 år. De er godt kjent for å ordne det meste for sine kunder, og skulle noe gå i stykker hjelper Sørlandskjøkken deg. Det er bare én av grunnene til at så mange sørlendinger velger Sørlandskjøkken når de skal kjøpe nytt kjøkken.


– De fleste som kjøper kjøkken hos oss har fått det anbefalt av andre. De siste årene har vi nok levert rundt 5000 kjøkken i Agder, sier Janne. Janne og Rolf snakker gjerne kjøkken med ukjente, og er ikke redde for å slå av en prat. Det skaper en relasjon og en grobunn for tanker og problemstillinger man selv har hatt i forhold til kjøkken. Det er ikke alltid det blir kunder av det, men man blir i hvert fall godt kjent!


– Målet mitt er at alle som har tenkt å kjøpe kjøkken i Agder skal vite om oss. Det er en tung jobb. Men et kjøkken kan du prate med alle om - så lenge du orker! Alle har et forhold til det, avslutter Rolf.


Les mer...

2020-01-08 08:00

195038w1

Her behandles kundene best

Artikkel Det skal være en hyggelig opplevelse å handle hos Skousen Moss. Daglig leder Martin Anker Borg Maagerø, går ikke videre til neste kunde før du føler deg helt fornøyd.
195030w1

Unike i byggevarebransjen

Artikkel Føl deg trygg og godt ivaretatt hos Carlsen Fritzøe Stavern: Byggevarehuset huser kompetente medarbeidere med relevant bakgrunn innen håndverk, som stiller opp når du trenger det.
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv