möbeldesign8möbeldesign1möbeldesign5möbeldesign4möbeldesign3möbeldesign2möbeldesign6möbeldesign7möbeldesign9

Bruk og kast-mentaliteten avtar: Stadig flere investerer i kvalitetsmøbler

Familiebedriften Møbel-Design i Kongsberg, selger kvalitetsmøbler som varer i generasjoner, og møter den økende etterspørselen på møbler som står seg i flere tiår.

Møbel-Design i Kongsberg, ble startet av bestefaren til Harald Nestvang i 1969. Det betyr at familiebedriften har holdt stand i hele 52 år – i samme lokaler som bestefaren startet det hele i, på slutten av 60-tallet. 


Bransjemagasinet tok turen inn til møbelforretningen for en spennende prat med en daglig leder som brenner for ekte håndverk og kvalitetsmøbler som er laget for å vare i generasjoner.  


Forretningen til Møbel-Design er både romslig og svært innbydende, med sine 3 500 kvadratmeter. Til daglig jobber Harald tett sammen med sin far Bjørn, og trives godt i familiebedriften.  


– Faren min har på en måte vokst opp i møbelbutikken og eier dette i dag. Og så har jeg kommet inn nå i de senere år, smiler Harald.  



– Hvordan visste du at du også ville inn i møbelbransjen? 


 Når man vokser opp i en slik type familiebedrift, så vet man hvor mye jobb som ligger bak. Det er ingen 8-16-jobb, og du må legge mye innsats i det selv. Enten får man lyst til å drive med det siden du får en ordentlig pasjon for jobben og det man bygger, eller så ser du hvor mye jobb det er og tenker at: nei, dette vil jeg ikke vie 90 prosent av livet mitt på. Jeg tror det er enten eller; Du går 100 prosent inn, eller så hopper du av lenge før. 


For Harald var valget enkelt. Han ville gå «all in».  


– Jeg synes det er veldig gøy å holde på med møbler, og jeg har en genuin interesse for det, forteller han om møbelinteressen som ble avgjørende for karrierevalget.  


– Jeg liker håndverket og designet. Og så liker jeg menneskene; det at man får prate med folk og får et innblikk i hvordan de har det hjemme, og hva vi kan hjelpe dem med for at de skal få et bedre hjem, forteller han.  


Harald vitner om at kundenes handlemønster har endret seg fra starten av 2000-tallet og frem til i dag. I dag er man som oftest mer opplyst om trender og produktutvalg, stadig flere gjør egen research på nettet, og vet akkurat hva de vil ha når de kommer inn. På Møbel-Designs hjemmeside, er det dessuten enkelt å få et overblikk over utvalget de har i forretningen. 



– Kan man finne alle varene dere har i nettbutikken i den fysiske butikken? 


– Vi har en stor fysisk butikk og en stor nettbutikk med mange produkter, og vi prøver å få vist det meste i butikken sånn at folk kan sitte hjemme og se på forskjellige ting og komme til butikken for å prøve det produktet de har sett på. 


– Kan du fortelle litt om utvalget deres? 


– Vi har nok en større bredde enn den gjennomsnittlige møbelbutikken. Vi har de rimeligere produktene for folk som ønsker det, og på den andre siden har vi tidløse generasjonsmøbler som varer i generasjoner. Vi ønsker å kunne hjelpe uansett hvem du er og hvor mye du ønsker å bruke, forsikrer Harald.  




– Hvem er den typiske kunden? 

– Hovedtyngden ligger på de som er etablerte og er mellom 40 og 60 år. Der har vi de aller fleste kundene våre. De seneste årene har vi gått mer tilbake til røttene våre, som var hele grunntanken bak Møbel-Design da det ble startet i 1969.  


På 70-tallet gikk det dog et gjetord om at Møbel-Design hadde dyre møbler, men møbler som koster litt, har ofte en helt annen kvalitet enn billige møbler. Slik er det også i dag. Harald forteller at folk er blitt mer kvalitetsbevisste og er blitt lei av å bare kjøpe og kaste. Kundene tenker mer langsiktig og miljøvennlig, og da er det selvfølgelig bra å kjøpe et møbel som varer i flere år og som man kanskje etter hvert kan arve bort. 



Møbel-Design er kjente for sine flotte varemerker og er veldig stolte av sine produkter. De vil gjerne fremheve det ærverdige merket Carl Hansen & Søn, som har holdt til i Danmark i flere generasjoner. 


– De lager blant annet Y-stolen, som er en veldig kjent spisestol. Det er fantastisk håndverk, setet kan jo vare i 50 år ved normal bruk! Det er et produkt som vi selger mye av og som mange kjenner igjen og liker, sier Harald. 



– Hvilke tilbakemeldinger får dere ofte høre fra kundene deres? 


– Vi får ofte høre at det er deilig å komme til et sted der det er god plass og der de får sett mange produkter. Og at vi gir god kundeservice; det er kanskje det viktigste. Møbler får man kjøpt overalt, så det er viktig å gi den personlige hjelpen.  


Personlig hjelp og veiledning er minst like viktig for interiørbutikken Møbel-Design Interiør, som holder til vegg i vegg med Møbel-Design.   


– Det er et kjempefint supplement til det vi holder på med her. Så her hos oss kan du få hele pakka, fastslår Harald med et smil.  


Les mer...

2021-08-01 17.15

rsabil1

Øker salget med de beste bilmerkene

Artikkel RSA Bil Romerike har økt kapasiteten, pusset opp lokalene og utvidet merkerepertoaret. – Nå kan vi tilby noe til alle!
luxia2

Bransjens belysningspartner: Luxia gir næringsbygg og offentlige bygg den rette belysningen

Artikkel Luxia er bransjens belysningspartner, med et stort utvalg av innendørs- og utendørsbelysning. De legger stor vekt på det visuelle og funksjonelle – og snur seg raskt for å imøtekomme kundenes ønsker.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    solvangrevisjon1

    Statsautorisert revisor Asbjørn Solvang: – Revisor bør brukes til mer enn bare tall og regnskap

    Solvang Revisjon har en lang tradisjon med revisortjenester for små og mellomstore bedrifter.   – Det kan være nyttig å bruke en revisor til mer enn bare en som kontrollerer, opplyser Asbjørn Solvang, daglig leder i Solvang Revisjon AS.

    Arkiv