185038w2185038w3185038w1185038w4

Presser for utvikling i frisørutdanning

Norske Frisører og Velværebedrifter (NFVB) gir din bedrift en tryggere hverdag og sikrer deg bedre rammebetingelser. NFVB jobber nå med ti konkrete strategiske utviklingsprosjekter som skal modernisere og styrke bransjen og faget!

– Vi dekker ca. 70 prosent av omsetningen av frisør-Norge i dag, sier administrerende i NFVB Anne Mari Halsan.


Arbeidsgiverorganisasjonen i frisør- og velværebransjen tilbyr i tillegg til politisk arbeide juridisk hjelp, forsikring, pensjonsordning, rådgiving og nyttige verktøy med mer til sine medlemmer. Blant dem finnes blant annet Raise Gruppen, Modern Design, På Håret, Austerog Adam og Eva.


– Vi har alle de store, de fleste av de mellomstore og en del av de minste av frisørbedriftene. For noen år siden begynte vi også å jobbe med velværesiden med fokus på hudpleie, sier Halsan.


NFVB jobber blant annet for å få til en utdannelse som gir et fagbrev i hudpleie som ikke finnes i dag.


Ved å kunne tilby en fagbrevutdannelse vil man kunne tiltrekke seg de som ønsker å utvikle seg selv og sin egen bedrift, i tillegg til å være en garanti for faglighet for kunder.


– Da vil hudpleiebransjen få en profesjonalitet og seriøsitet i seg som de i dag sliter litt med. 


185038w4


– Yrkesfagutdannede ungdom er sterkt etterspurt av næringslivet i dag, og dette vil bare øke fremover. For å få utdannet nok fagfolk må yrkesfag oppnå samme status som studiespesialisering og akademiske utdanninger. Vi jobber derfor nå blant annet med å designe et modulbasert utdanningsopplegg for høyere yrkesfaglig utdanning på nivå med akademiske bachelor-utdanninger, en yrkesbachelor.


Organisasjonen har 30 lokale NFVB-laug rundt i landet, samt en Fylkeskontakt i hvert fylke. Disse jobber for å sikre det lokale næringslivet best mulige rammer, og er i aktiv dialog med lokale skoleledere og rådgivere for å fremme kunnskap og kvalitet i og om yrkesfagene.


– Vi har utrolig flinke folk som stiller opp på politiske møter, utdanningsmesser og skoler og sprer det glade budskap, smiler Halsan.


I 2020 legges det opp til nye læreplaner i alle fag i Norge, og NFVB vil da kunne tilby en ny type fordypning innen frisørfaget i den videregående skolen.


– Vi vil tilby mulighet for en fordypning i frisørutdannelsen, for eksempel i maskuline teknikker slik at gutta som har litt mindre lyst til å drive med feminine disipliner som brudepynt og makeup skal få muligheten til å kunne gå i dybden på barbering og andre maskuline disipliner det som en del av svennebrevet, sier hun.


Frisør-Norge får inn 600 nye lærlinger i frisørfaget hvert år og Halsan understreker viktigheten av å bygge oppunder trygghet og selvtillit i en bransje hvor lærlingene får fagbrev hos bedriften.


– Mange som kommer til oss sliter kanskje med usikkerhet og der er frisørbransjen utrolig flinke til å ta vare på de som kommer inn i salongene hvert år. Bransjen viser et samfunnsansvar og engasjement og det er veldig fint å få jobbe med, smiler hun. 


185038w1

Les mer...

2019-01-04 14:30

201029w5

Fenomenal mottakelse for Gumpens Auto Grenland

Artikkel På åpningsdagen fikk Gumpens Auto Grenland besøk av over dobbelt så mange gjester som de hadde regnet med. Siden oppstarten i november 2018, har de 106 ansatte ved det svære anlegget i Melkevegen 10 i...
pickup1

Alene i Norge om å spesialisere seg på pickup-utstyr

Artikkel Gründer og daglig leder i Pickup-Pro, mener at den beste tilbakemeldingen han får fra kundene sine, er at de kommer tilbake. Bilmekanikeren og elektrikeren Jan Magnus Hovlandsdal fra Oslo, gjorde virkelighet...

    Kontaktinformasjon

    • Norske frisør- og velværebedrifter
    • Hjemmeside
    • Telefon:
      23 08 79 60
    • Adresse:
      Besøksadresse: Middelthuns gate 27, 0368 Oslo
      Postadresse: Postboks 7017 Majorstuen, 0306 Oslo
    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    NaimJosefiw4

    Superdesigner

    Design, teknologi og industri - Naim Josefi skaper magi med stor M.

    Arkiv