kolly1kolly2kolly3kolly4kolly8kolly7kolly6kolly5

Viktig leverandør bidrar til økt verdiskaping i storhusholdningsmarkedet

Kolly AS leverer mat, drikke og non-food til godt over 2000 leveringssteder i hele landet. På kort tid har Kolly klart å bli en viktig bidragsyter til å utjevne prisforskjellene i storhusholdningsmarkedet – hoteller, restauranter og cateringsbedrifter.

Kolly AS, inngår i Reitan Retail, som er en del av Reitan. Kolly er en forlengelse og utvidelse av Engrospartner AS, som har levert varer til KBS markedet i hele Norge siden tidlig 2000. Utvidelsen ble besluttet da man i lengre tid hadde sett et økende behov for konkurranse og bedre forutsigbarhet for kundene i storhusholdningsmarkedet.


Kolly vokste frem i 2021 med ambisjoner om å øke konkurransen i en del av bransjen som domineres av få, store aktører. Man ønsket å være en leverandør som skulle være med på å senke matvareprisene i storhusholdningshandelen og sørge for at brukerstedene skulle få tilgang til varer med de laveste prisene.



– Noe som er ganske unik med Kolly er at vi kommer fra kjøpmannssiden og ikke grossistsiden. Og da vi i 2019 fikk se konkurransetilsynets rapport som avdekket en skjevhet i prisbetingelser for grossister – kjente vi en stor usikkerhet rundt hva pengene går til og hva det gjør med markedet og markedskreftene i Norge, forteller Morten Gabrielsen, administrerende direktør i Kolly.


Ville utjevne forskjellene
– Det merkelige med Konkurransetilsynets rapport og funn, er at det kun er søkelys på dagligvaremarkedet, og ikke storhusholdningsmarkedet og den kompleksiteten det har. Leverandørene er de samme i bunn, mens kundene er veldig forskjellige, utdyper Morten. Med så lite konkurranse blir det vanskelig for leverandører og kunder å utfordre på både pris og sortiment, noe som ikke er sunt i et så presset marked som storhusholdningsmarkedet er.


Løsningen ble å utvide Reitan konsernets eksisterende område som en dagligvareleverandør, og videreutvikle Engrospartner. Engrospartner var godt etablert og leverte solid til blant annet CircleK, 7/11 og Narvesen. Veien til å bli en landsdekkende leverandør innen storhusholdningsmarkedet var derfor innen rekkevidde. Med godt etablerte logistikksystemer i bunn kombinert med sterke finansielle muskler var utgangspunktet for Kolly godt.



– Vi fikk en god dialog med GRESS Gruppen, som ville være med på å bryte opp markedet. De har gått litt i front for mange av kundene i alle segmenter i storhusholdningsmarkedet, forklarer Morten.


2021 ble avtalen med GRESS signert, og Kolly re-signerte avtalene med Circle K og Reitan Convenience.


Fikk gjev nominasjon ett år etter oppstarten
Allerede året etter, ble Kolly nominert til «årets direkte leverandør 2022».


– Fra å ha første levering 01.02.2022 til å bli nominert som årets leverandør for 2022 sier litt om hva vi har fått til, forteller en stolt Morten.


Partner manager i Kolly, Kathrine Starheim, skyter inn at det er en seier i seg selv å bli nominert til en slik pris. 


– De nominasjonene der henger høyt i bransjen, og er noe de aller fleste leverandørene har som mål å nå. Å bli nominert som helt ny både i bransjen og som leverandør til den slik kundegruppe som Gress består av er godt gjort. Det tror jeg ingen har klart før. Man får ikke større «cred» enn det, konstaterer Kathrine med et smil.


Den ydmyke innstillingen til Kolly, gjenspeiles tydelig i det dyktige teamet med flinke folk som har vært i bransjen lenge.



– Motivasjonen og «driven» ligger i oss fordi vi ikke skal skuffe kundene våre. Vi har et fantastisk kundeserviceteam, som har som mål å svare i telefonen i løpet av 30 sekunder, opplyser Morten.


Imponerende kundefokus
Å ha hele organisasjonen samlet på én plass, har ifølge Morten nemlig flere fordeler enn ulemper. Det gjør at de kan snu seg rundt raskt, ved hjelp av et kundeserviceteam som kan ta raske beslutninger.


– Kundene er sjefen. Det er ikke sjåføren som bestemmer, eller en plukker som ikke vil sende ut en ny leveranse. Vi gjennomsyres veldig av den «driven» og kundefokuset, for vi ønsker ikke å skuffe kunden, men isteden imponere, poengterer Morten.


Morten understreker videre at navnet «Kolly» ikke er et annet navn for «kolli», men refererer isteden til ordet «kollega».


På bildet: Gressgruppen (ved CompassGroup, Scandic og Radisson) på besøk og omvisning i april. Fr v. Daniel Skar (CompassGroup), Live Marie Myhre (Scandic Hotels), Charlotte Magnussen (Radisson) Andreas Berg (Kolly), Anna Brattlien Hopfer (CompassGroup), Kathrine Starheim (Kolly).


– Kolly legger inn en kollega i midten, som flytter en verdi fra leverandør til kunde – med forutsigbarhet og åpenhet. Vi flytter gull, ikke esker, avslutter Morten Gabrielsen muntert.


Fakta:

  • Kolly ble til i 2021, ved å utvide og gi Engrospartner nytt navn
  • Kolly leverer mat, drikke og non food
  • Kolly leverer til over 2000 steder i hele Norge
  • Kolly leverer til alle slags kunder, som cuise skip, hoteller, restauranter, kantiner og kiosker
  • Kolly har lager på Vinterbro utenfor Oslo, dedikert til KBS og SHH-varer
  • Kolly er som en del av Reitan Retail blant de beste i Europa på bærekraft
  • Kolly kan som eneste grossist blant annet levere kylling produsert etter ECC standard.


Les mer...

2023-06-01 16.00

Frontline1

Enestående kundesupport fra programleverandør med ekspertise på Adobe

Artikkel Frontline er programvareleverandøren som distribuerer Adobes softwareprodukter til forhandlere. Med en personlig kundesupport som sikrer forhandlerne et godt produkt mot sine sluttkunder, har Frontline...
Løvaasmaskin4

Stor og solid entreprenør på Vestlandet går i bresjen for miljøtiltak i anleggsbransjen

Artikkel Med et nyskapende syn på miljø og bærekraft, har entreprenøren Løvaas Maskin AS farget anleggsbransjen grønn og blitt en foretrukken entreprenør på Vestlandet.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    • KOLLY AS
    • Mail
    • Hjemmeside
    • Telefon:
      66 93 67 10
    • Adresse:
      Kveldroveien 5, 1407 VINTERBRO
    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv