Hos Appledoctor i Oslo, blir Appleprodukter erklært friske og reddet fra sin sikre død på avfallsstasjonen. Det eneste som skal til er ofte noe så enkelt som en programvareoppdatering og utskiftning av deler. Denne bruk-og-kast-mentaliteten som råder blant nordmenn, var drivkraften til oppstarten av Appledoctor i 2016, og det hele startet med en tur til avfallsstasjonen.
– Da jeg var på en gjenvinningsstasjon og skulle kaste noen møbler, la jeg merke til en del el-avfall der. Det var overraskende å se så mange hele og fine datamaskiner; det var blant annet en Macbook Air fra noen år tilbake, som var en dyr maskin i sin tid. Det er gode maskiner, som folk rett og slett kaster for ofte, utdyper Anser, butikksjef og IT-spesialist i Appledoctor.
30 ganger raskere
Anser forteller videre at Norge kommer dårligst ut i forhold til andre land når det kommer til å reparere og gjenbruke gammel elektronikk, og Anser håper Appledoctor kan bidra til å endre folks mentalitet og vaner ved å tilby reparasjon av Apple-produkter.
– iMacene som kom i 2010, kostet opp til 40 000 kroner, og folk betalte store summer for disse maskinene. Det er i utgangspunktet gode maskiner med god programvare og hardware, men etter 10-15 år begynner de å bli gamle og treige, og folk vet ikke helt hva de skal gjøre når de ikke får oppdatert systemet, forteller Anser.
Istedenfor å kaste den dyre maskinen og kjøpe en ny iMac til over 30 000 kroner, tilbyr Appledoctor en løsning som gir maskinene raskere RAM ved å skifte ut den gamle mekaniske harddisken til en SSD-disk og oppdatere RAM.
– Plutselig er maskinen 30 ganger raskere enn det den var, konstaterer Anser med et smil. Vi har flere kunder som kjøpte en maskin til 30 000 – 40 000 kroner i 2010, og fortsatt bruker den i dag – etter at vi har gjort noen oppgraderinger, forklarer han videre.
– Kvalitet er hovedfokuset vårt
Appledoctor utfører de fleste reparasjoner på Apple-produkter; alt fra ødelagte skjermer til fuktskader, bytte av batteri til tastatur og operativsystem-oppdateringer. De skifter også ut skjermer og batterier på iPhone og iPad.
– Er det noe galt med et produkt, så har vi løsningene! Vi har lært oss masse om produktene siden 2016, og har funnet leverandører som har gode deler og god kvalitet. Kvalitet er hovedfokuset vårt siden vi gir 1-2 års garanti på alle reparasjonsarbeidene vi utfører, poengterer Anser.
Per i dag består Appledoctor av tre serviceteknikere og to selgere. De har vokst betraktelig siden oppstarten for sju år siden, og målet er å fortsette å vokse.
– I dag har vi en god del bedriftskunder, men nå er planen å tilby enda mer til bedrifter. Derfor kommer vi til å gå inn på serviceavtaler mot bedriftsmarkedet, og i tillegg starte med salg av deler, opplyser Anser.
Serviceavtalene inkluderer årlig service, diagnostisering, programvareoppdateringer og installasjon av nettverk.
Det er ikke bare bedriftskunder som kan få hjelp av Appledoctor. Til sammen med samarbeidspartneren Tekkdeler AS har man laget en plattform som gjør det enkelt for privatpersoner å få den hjelpen de trenger med sine Appleprodukter, eller å kjøpe de produkter man ønsker.
– Den nye plattformen er enkel å betjene. Man går inn på nettstedet tekkdeler.no og finner det produktet man ønsker å kjøpe, eller de reparasjoner man ønsker å bestille. Her legger vi også ut en del tilbud. Alt er veldig oversiktlig og enkelt, forteller Anser.
Kundetilfredshet er én av Appledoctors kjerneverdier, og de jobber hardt for å finne den beste løsningen for kunden. En kunde forplikter seg heller ikke til å betale dyrt for en reparasjon som ikke lønner seg; en tankegang som Appledoctor har vunnet mange faste kunder på.
– Vi har mange gode og fornøyde kunder som kommer tilbake til oss. Fokuset vårt har alltid vært at vi leverer kvalitet på arbeidet vårt, og med informatikk og IT bakgrunn er vi flinke på det vi tilbyr. Vi vet hva vi holder på med og har kompetansen som skal til for å gi best mulig kvalitet på produktet vi leverer, avslutter Anser med et smil.