195017w5195017w4195017w3195017w2195017w1

Familiær og helt uforventet matopplevelse i Hemsedal

– Vi elsker når folk kommer inn, setter seg ned og ikke har noen særlige forventninger, sier Siri Marlene Fugleberg, medeier av Kjøkkenkroken og Kroken Bar & Bistro.

Kjøkkenkroken er gjennom årene blitt en sterk og veletablert merkevare i Hemsedal.Tilbakevendende turister og fastboende vet hva dem får hos den lokale institusjonen. Men etter at de relativt nye eierne Siri Marlene Fugleberg og Marcus Lindström tok over driften, kan det kjente og kjære spisestedet nå tilby sine gjester en uventet gullkant i form av en tilbakelent og familiær fine dining-opplevelse.


I ny drakt med nye eiere
Marcus begynte sin karriere som soussjef i Kjøkkenkroken i 2012. Han tok etter hvert over roret som kjøkkensjef og jobbet med det frem til 2016. Det året fikk Marcus og Siri tilbud om å kjøpe ut den daværende eieren. 


– Vi har egentlig drevet Kjøkkenkroken i samme retning som før, men vi har forsøkt å få opp nivået litt på servicen og maten. Vi prøver egentlig å utvikle det som er bra - og gjøre det som er bra enda bedre, smiler Marcus.


– Vi gjør det samme, bare med en liten tvist! Vi vil jo imponere folk som kommer hit og som kanskje ikke forventer at maten er på dette nivået når de er på fjellet, utdyper Siri.


Mer enn bare kjøtt og saus
De to er enig i at det er viktig at Kjøkkenkroken holder et høyt kvalitetsnivå til enhver tid. For Marcus sin del betyr det at menyen med jevne mellomrom granskes og endres. Han liker at grønnsakene får sole seg i glansen, og lar heller kjøttet få en birolle på tallerkenen. Nye mattrender og inspirasjon fra svenske og danske kokker, får mer enn gjerne sette sitt preg på menyen til Kjøkkenkroken.  


– Jeg bringer stadig vekk ny inspirasjon fra andre steder inn i restauranten. Vi er en à la carte-restaurant, men vi kaller det heller «casual fine dining». Noe mer enn bare kjøtt og saus, forklarer Marcus.



Enkelt og godt
Aller best liker Marcus å jobbe med enkle og tydelige smaker. Han hyller stjernekokkene som klarer å få frem flere ulike smaksnyanser på samme tallerken, men samtidig skal det ikke være for komplisert hos Kjøkkenkroken. Det er en balansegang, det der. Men Kjøkkenkroken ser ut til å ha funnet den perfekte balansen. 


– Den vanlige mannen som kommer hit for å spise, er som oftest ikke så kunnskapsrik når det gjelder mat, og trenger ikke fem ulike smaker samtidig. Det skal være enkelt og godt! 


Siri er helt enig. Enkelt og godt har på en måte blitt deres felles mantra, uten at det trenger å innebære en generisk restaurantopplevelse uten særpreg.


– Vi elsker når folk kommer inn, setter seg ned og ikke har noen særlige forventninger. Så tenker de at «shit, dette var spennende!» Vi går ut med at det du får her skal være enkelt og godt, og det trenger ikke være så komplisert for at det skal være best, sier Siri med et smil.


I tillegg driver Marcus og Siri Kroken Bar & Bistro. Den het tidligere T-Kroken Burgers & Bar og hadde et stort fokus på burgere på menyen. Forhåpningene med den nye menyen, er at de klarer å tilfredsstille alle ganer og preferanser med de utvalgte rettene.


– Vi jobber mye med å få frem grønnsakene, og vi har vegetariske alternativ som også passer for veganere. Vi har det alltid i mente når vi skriver menyen, at det skal passe for alle, forklarer Siri. 


Koselig stemning
Den tidligere øl-og vinbaren til Kjøkkenkroken, ble erstattet av en såkalt «Chambrè Séparèe» av Siri og Marcus. En koselig og rolig avdeling, adskilt fra resten av restauranten, der en gruppe på opptil ti personer får nyte et måltid i sin egen lille sfære.


– Her har vi fått lov til å få være litt kreative. I «Chambrè Séparèe» blir maten servert og presentert av kokken, og det er en veldig koselig stemning, sier Siri og Marcus.



Catering og café
Kjøkkenkrokens delikatesser kan du nå også nyte – om enn i en litt enklere form – i skibakken. I fjor åpnet de Café Solkroken i Solheisen Skisenter, der sultne skiløpere kan få seg et mindre lunsjmåltid i form av hamburgere, gulasj og typiske cafévarer. 


Frister det med god mat etter en lang dag i skibakken, kan du overlate alt til Kjøkkenkrokens catering-service. Via nettsiden deres kan du bestille mat kun ved noen få tastetrykk, og få det levert dit du befinner deg. 


– Vi har catering opp til hyttene både med og uten personal. Mange synes det er deilig å få levert kvalitetsmat på døra uten at man trenger å ta på seg noe fint eller gå ut av døra, avslutter Siri med et smil.

Les mer...

2019-12-19 10.00

audrey-fretz-3ExPoluud54-unsplash

Dette må du vite om anti-aging hudpleie

Artikkel For at anti-aging-produktene dine skal ha noen effekt, må de inneholde aktive ingredienser. Bærum Plastikkirurgi kan hjelpe deg med å finne produktene som passer til din hud – og som faktisk fungerer.
porscheoslo7

Er du klar for en helt annen opplevelse?

Artikkel Porsche Center Oslo, er mer enn bare en bilforhandler – det er en opplevelse. – Vi jobber hardt med å gjøre besøket hos oss spennende og interessant, sier daglig leder Petter Johannessen.
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    193w2

    Et hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    Arkiv