195036w2195036w4195036w3195036w1

Nylansering: Hybridbilen Subaru Forester er som skapt for norske forhold!

For bare noen uker siden kom den endelig. Den etterlengtede hybriden Subaru Forester er Moss Autocenters nye vidunder, og er endelig salgsklar - til daglig leder og Subaru-fantast Harald Hegstads store begeistring.

– Vi fikk noen biler i januar 2019, men ingen biler resten av året før nå! Det har vært et beintøft år, medgir Hegstad, som ser frem til det store lanseringsåret 2020 og lanseringen av hybriden Subaru Forester og Subaru XV. 


Moss Autocenter ble startet av Hegstad i 1998. Den gang var Subaru slettes ikke å finne blant sortimentet, og Hegstad – som satset stort på importerte biler og båter i premiumsegmentet – syntes ikke noe særlig om «gammelmannsmerket» Subaru. 


– Da jeg fikk tilbud om å ha Subaru, likte jeg ikke Subaru så veldig godt. Det var før Petter (Solberg) kom inn i bildet. Jeg var jo veldig ung på den tiden og Subaru var for meg stort sett forbundet med hatt og stokk, at de var veldig dyre og ikke like flinke på design, smiler han.


Satset stort på Subaru
Videre forteller Hegstad at han likevel ble frelst ganske fort. Den rally-elskende Hegstad, som var god venn med Solberg-klanen, sluttet mer eller mindre å selge det andre og startet for fullt med Subaru da Petter Solberg ble Subaru-fører i 2001.


– Vi fikk noen store kunder, for eksempel et norsk datasenter som kjøpte 110 Subaru-biler! I 2008 ble lokalene for små og vi flyttet hit, forteller han og legger til at de i dag kjennetegnes best gjennom navnet Subaru Moss.



Høy servicegrad
Hegstad har bevisst valgt å dele butikken og verkstedet i to selskap og drive dem hver for seg. I tillegg har de nylig startet en avdeling i Fredrikstad, som går så det suser. Den unike servicegraden til Hegstad og de 11 ansatte her i Moss, gjør at så mange som 75 prosent av Hegstads tidligere Subaru-kunder kommer tilbake når de skal kjøpe seg ny bil. 


– Vi har et nisjeprodukt som er veldig godt likt blant våre kunder. Det som er forskjellen mellom oss kontra andre bilforhandlere, er at vi kjenner alle våre kunder og kontakter dem per epost og telefon. Vi har nok en servicegrad som er forholdsvis høy fordi vi ikke har en veldig stor kundebase og kjenner igjen hvert eneste navn.


Hegstad & Co har brukt lang tid på å bygge opp ryktet som den vennligste og mest serviceinnstilte bilforhandleren og -verkstedet i traktene. For den muntre daglige lederen kommer en vennlig prat helt naturlig.


– Servicegraden er utrolig viktig; å ta vare på kunden, sette seg ned og prate litt - ikke bare om bil. Jeg prater pris i tre minutter og alt mulig annet etter det; som bikkje, hytte og båter. Man må ta seg tid til kunden, fastslår Hegstad. 


Tidligere kunder ønskes dessuten alltid velkomne tilbake for en hyggelig prat over en kopp kaffe. Hegstad ler godt og avslører at kaffebudsjettet er høyt.


Få reparasjoner
Verkstedkundene nyter samme goder som bilkundene. Så lenge de har mulighet til det, fikses småting med en gang, og demobiler lånes ut om man er interessert i å prøve en annen modell. 


– Det er faktisk litt dårlig butikk for verkstedet å drive med Subaru, for det er stort sett bare service; aldri reparasjoner! Det er en vanvittig kvalitet, og intet tull før 300 000, smiler en tydelig stolt Hegstad.


Drømmer om en lavere snittalder
Når Subaru endelig er kommet på banen med hybridbiler, tror Hegstad at det ikke er lenge før de slipper noen helelektriske modeller. Med lanseringen av helelektriske elbiler en gang i snar fremtid, er forhåpningen at snittalderen på den gjennomsnittlige Subarukjøperen vil synke en hel del. 


– Snittalderen er fortsatt høy. Den var 57 år da jeg startet, og i dag er den 50. Vi lengter oss ned til 30, men det tar lang tid, tror han.


Uansett om snittalderen er 30 eller 50, så ser Hegstad lyst på Subarus fremtid. Med selvladende hybrider som tilbyr et konstant firehjulstrekk selv om den kun går på strøm, fremstår Subarus hybridbiler som en enestående bil med et svært lavt totalforbruk. 0,55 liter per mil mener Hegstad er et svært bra tall for en elektrisk firehjulstrekker.



Lovende fremtid for Subaru 
I likhet med mange i bilbransjen, tror Hegstad lite på at fossilbiler blir historie i 2025. Han har derimot stor tro på såkalte generasjonsmotorer med langt mindre utslipp enn tidligere. 


– Det skjer veldig mye på den fronten. Jeg tror at en Subaru om 10 år har fire elektromotorer, batteripakke og en generator som går på hydrogen og som lager strøm til batteriene. Da har du en evighetsmaskin som ikke er avhengig av ladning. 


– Hvor vi kommer til å ende opp hen vet ingen, men alle er enige i at vi skal ta vare på miljøet, avslutter han filosofisk.


Les mer...

2020-01-06 10:15

202001w7

Velkommen til en annerledes hotellopplevelse

Artikkel Der Sørlandet møter Vestlandet, ligger den vakre Sørlandsbyen Flekkefjord. Og midt i Flekkefjord sentrum, ligger det ærverdige hotellet Grand Hotell Flekkefjord – det nyoppussede hotellet med den gamle sjelen.
201028w2

Utfordrer kjøkkenbransjen med møbler for en grønn fremtid

Artikkel Rotpunkt åpner butikk etter butikk i rekordfart, og utfordrer kjøkkenbransjen med sin tyske kvalitet og grønne drivlinje.
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv