adminkit2adminkit1adminkit3adminkit4adminkit5

Nytt administrasjonssystem gjør små og mellomstore bedrifter mer konkurransedyktige

Adminkit AS fra Sandefjord, har klart det umulige. De har skapt et administrasjonssystem som er så enkelt at det meste kan gjøres i løpet av fem minutter! – Vi leverer en medisin mot administrativ utmattelse, fastslår gründer og daglig leder, Pål Reinert Bredvei.

Bak Adminkit AS står tre gründere med erfaring fra flere suksessrike it-selskaper. Gründerne har lang erfaring som ledere i små og mellomstore bedrifter, noe som har hatt mye å si for produktutviklingen av administrasjon- og personalsystemet Adminkit.


Mangfold og integrering er to viktige kjerneverdier i bedriften.


– Vi skal bygge et produktselskap, og har stor tro på eierskap til egen arbeidsplass. De ansatte jobber tett sammen og bygger en felles kultur på tvers av avdelinger og landegrenser. Det er en stor fordel når vi på sikt skal vokse til et internasjonalt selskap, forteller gründer og daglig leder, Pål Reinert Bredvei, som legger til at hovedandelen av de ansatte sitter i Sandefjord.


Fra venstre: Pål Reinert Bredvei (CEO), Birte Svenssen (Customer Success Lead) og Renate Hegna Dahlstrøm
(Lead UX Designer)


Raskt, enkelt og oversiktlig system
Historien bak etableringen av Adminkit AS, startet i januar 2020. Tre gründere som alle jobbet sammen i ulike teknologiselskaper, satte seg ned for å drodle på nye ideer da de ville finne på noe annet å gjøre – og på idéblokka stod det «hva er det vi alltid har savnet selv?».


Påls karriereerfaring fra store konsern som Egmont, Nokia og Stepstone, tilsa at det var noe som manglet og som mange daglige ledere ofte savnet; nemlig et effektivt administrativt system for SMB. Det overordnede målet med et slikt system er at det skal være raskt og enkelt for en leder uten støttefunksjoner og ha oversikt over de ansatte. Lederen skal kunne lagre viktige personaldokumenter og få kontroll på for eksempel de ansattes ferie og fraværsdager. Dette ble starten på administrasjonssystemet Adminkit. Men Adminkits tidsbesparende verktøykasse for bedrifter, må ikke forveksles med et HR-system eller HR-avdeling, som ifølge Pål har flere ulemper enn fordeler.



– En stor bedrift har ofte en HR-avdeling der alt automatisk er på stell. I en mindre eller mellomstor bedrift har en ansatt like store forventninger til at alt er på stell – men det er det ofte ikke, sier Pål. Derfor ville vi bygge det som manglet; et system for personale og administrasjon, der ingenting skal ta mer enn fem minutter. Vi leverer en medisin mot «administrativ utmattelse», utdyper han entusiastisk.


Kom i gang på fem minutter
For å komme frem til hvilke administrative oppgaver små og mellomstore bedrifter ønsker å bruke mindre tid på, har Adminkit snakket direkte med brukerne. Felles for de fleste bedriftene var at de ønsket å bli mer digitale innenfor personal og administrasjon, og bytte ut fysiske permer med digital dokumentlagring. Mange selskaper har et overordnet ønske om å løse et problem raskt der og da, uten å bli møtt av et upersonlig «kontakt oss»-skjema på en webside.


– Kundene våre bruker systemet til mye mer enn vi trodde de skulle bruke det til, og det er to ting kundene våre ofte sier; dette sparer vi tid på, og vi har endelig fått struktur og kontroll. Det er personalfunksjonalitet uten å kjøpe et helt system, konstaterer Pål med et smil.



Så langt har 3 000 selskaper vist sin interesse for Adminkits administrasjonssystem, som frem til nå har vært helt gratis.


– Vi valgte å vente med betaling siden vi ville være sikre på at produktet var godt nok. Det er ingen som betaler et abonnement før man er sikker på at produktet blir benyttet. Nå har vi hundrevis av verdifulle tilbakemeldinger å bygge videre på, understreker Pål.


Adminkit har en gratis versjon for basis personalbehov for alle, men for å få tilgang til enkelte funksjoner som ferie og fravær, SMS-utsendelse og digital signering med BankID på arbeidskontrakter må man oppgradere til pakken «People Kit». Prisen for et abonnement med tilgang til alle funksjonene er derimot svært lav, og ligger på 39 kroner i måneden per ansatt i bedriften.


– Vi valgte å gjøre det så billig fordi vi tenker volum, og ideen vår er «kom i gang på fem minutter». Du skal kunne registrere selskapet ditt innen fem minutter, og det viktigste av alt er at systemet skal være så enkelt at det bare er å ta i bruk – uten en dyr og komplisert opplæring. Vi har fått masse gode tilbakemeldinger så langt, og det er det som gjør at vi brenner for dette, understreker Pål.


Tidseffektivt og kostnadsbesparende
Takket være investorer som Kjell Inge Røkke, Idékapital, Tines pensjonskasse og et knippe andre aksjonærer, har Adminkit fått inn flere millioner kroner for å virkeliggjøre sin forretningsidé. Og Adminkit sakner ikke farten med det første. Nå går veien videre mot en ny lansering av en GDPR-tjeneste, som i likhet med Adminkits administrasjonssystem skal spare bedrifter for både tid og penger.


– Vi lanserer nå «hvordan få kontroll på GDPR på en time», der lederen selv kan få kontroll på personvernet i bedriften. Ofte må man betale en advokat opp til 100 000 kroner for å oppnå det samme, poengterer Pål.


Adminkit har store ambisjoner om å bli den nye hjørnesteinsbedriften i Sandefjord, og de går uten tvil en spennende fremtid i møte med nye løsninger og nye kundeforhold utenfor Norges grenser. Vi tror ikke «administrativ utmattelse» bare er et norsk fenomen, sier Pål og trekker på smilebåndet.


Les mer...

2023-03-01 13.30

wimpel1

Effektivt produkt eliminerer kaldtrekk fra vinduer

Artikkel Wimpel er forhandler for Eltra AS - en varmelistprodusent som har utviklet kompakte varmelister som effektivt tar kaldraset fra vinduer i næringsbygg og private boliger. – Varmelistene stopper kaldraset...
preftek4

Konkurransedyktig prefabrikkeringsaktør leverer effektive løsninger til offentlige bygg

Artikkel Preftek AS, er Norges ledende leverandør av prefabrikkerte løsninger for energisentraler og rørtekniske rom – skreddersydde løsninger og produkter av høy kvalitet for kunder med ulike behov. – Det er...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    Arkiv