191013w10191013w9191013w7191013w6191013w8191013w11191013w2191013w1191013w3191013w4191013w5

Med vind i seilene

Til tross for nedgang i båtbransjen i 2018, har Helala Marine funnet løsningen mot alle odds og fått en driftsøkning på 15 prosent.

Vinden river i trærne og sjøen kaster bølgene mot land. Det kommer en frisk sjøbris fra havet som ligger langstrakt foran oss. Nord-Norges lange kyst er som skapt for seil- og motorbåt. Bodø er omkranset av ville og vakre nordlandske naturomgivelser, en renspikket kystby som byr på nytelse av sjølivets mange gleder.

 

– Bodø grenser til sjø fra alle kanter, noe som er et godt grunnlag for båtliv i og rundt byen, forteller daglig leder av Helala Marine, Steinar Hunstad.

 

Helala Marine har siden 2001 drevet med salg og service på nye og brukte båter, samt bil- og båthengere. Hunstad forteller oss at til tross for nedgang i båtbransjen i 2018, så har Helala Marine hatt en driftsøkning på 15 prosent. 

 

– Nøkkelen er å se kunden; se dens behov. Vi konsentrerer oss om alt innenfor båt og båtutstyr, i tillegg til å gjøre reparasjoner. Dersom en båt har sunket, gått på skjær eller fått en skade, så kan vi hjelpe, smiler han.

 

Det er Salten-regionen som er nedslagsfeltet for Helala Marine. De selger mest til de som er nærmest, som Bodø, Lofoten, Hamarøy, Vesterålen og nedover mot Helgeland og Sandesjø. Hvilke båter som selges mest varierer fra år til år, og Hunstad kan fortelle oss at de mest populære båtene er åpne fiskebåter, som er nakent innredet og har god plass til å drive turfisking.

 

– Pilothusbåter har vært den største suksessen i Nord-Norge de siste årene. Dette er båter som Bella og AMT i størrelsene 18 til 30 fot. Ellers er jo Skjærgårdsskipa en slager.

 

Helala Marine har investert tungt i verktøy og diagnoseutstyr, og Hunstad forteller at de særlig vektlegger korrekt teknologi på båtverkstedet og bred kompetanse blant de ansatte. De ansatte sendes jevnlig på kurs for å ta pulsen på det nyeste innen maritim teknologi, innen temaer som båtelektronikk, korrosjon og tæring. 

 

Det er nå syv ansatte på Helala Marine, men etter fjorårets fremgang ser han et behov for å øke bestanden på verkstedet.

 

– Da ser vi etter noen som brenner for båtfaget og er god innen mekanikk - gjerne med en spisskompetanse innen plastreparasjon, forteller han.

 

Inne på verkstedet jobber ivrige mekanikere med å reparere båter og båtutstyr, og vi får blant annet øye på en havarert båt som er hevet opp, klar for service. I tillegg til salg og service av båter, er Helala Marine en betydelig forhandler av Tysse tilhengere. Tysse tilhengere er vare-, fritids- og båthengere, som Hunstad skryter mye av.

 

– Vi har hatt en veldig stor vekst på hengere det siste året, og da er det særlig båt-, maskin- og bilhengere som selges. Tysse er en veldig fin leverandør, med gode produkter til rett pris. Kunden kan selvsagt også få service på hengerne, forklarer han.


191013w9

Les mer...

2019-02-04 10.00

wimpel1

Effektivt produkt eliminerer kaldtrekk fra vinduer

Artikkel Wimpel er forhandler for Eltra AS - en varmelistprodusent som har utviklet kompakte varmelister som effektivt tar kaldraset fra vinduer i næringsbygg og private boliger. – Varmelistene stopper kaldraset...
bildetilartikkel1

Veien til drømmekarrieren

Artikkel Naviger jungelen av muligheter med en karriereprøve.

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    Arkiv