Spis deg til en A

Det er lurt å være bevisst med hva du putter i munnen både før og under eksamen. Riktig kosthold kan hjelpe til bedre konsentrasjon og yteevne.

– Jeg vil anbefale å starte selve eksamensdagen med langsomme karbohydrater, som grov brødmat eller havregrøt. Da har man lagt grunnlaget for et jevnt energinivå. Så kan man heller spe på med rask energi i form av frukt og eventuelt godteri underveis dersom man ønsker det, sier Hild Mari Kristoffersen, klinisk ernæringsfysiolog ved sjukehuset i Haugesund.


Noen ganger kan eksamen vare lenge. Da mener Kristoffersen studentene gjør lurest i å ha med seg en skikkelig matpakke med brødskiver eller pastasalat i tillegg. Det en bør passe seg for er å spise en altfor stor og fettrik frokost, med for eksempel egg og bacon på eksamensdagen.


– Det kan fungere for enkelte, men man kan risikere å bli dorsk og trøtt av såpass tungt fordøyelig mat, sier ernæringsfysiologen.


Styr unna sukker

Bramat.no mener også at det å få i seg en skikkelig frokost på dagen det gjelder er noe av det viktigste du kan gjøre. På den måten blir du konsentrert og kan prestere bra. Da er det lurt å styre unna sukker og heller få i seg mye fiber, noe som er med på å gi et stabilt blodsukker resten av dagen.


Et problem kan være at noen ikke klarer å spise så mye på grunn av nervøsitet. Nettsiden skriver også at dette ikke behøver å gå så altfor mye utover eksamensresultatet, så lenge du passer på at du tar med deg noe å spise og drikke under selve eksamenen.


Få på plass hele puslespillet

– Hva som er optimal «eksamenskost» varierer fra person til person. Det kommer an på en hel rekke faktorer. Som for eksempel personens generelle helsetilstand og ernæringsstatus, hvilket kosthold han er vant med, hvor tilpasningsdyktig han er, om han har følsom mage og hvor stressa han er på det aktuelle tidspunktet, sier Kristoffersen.


Hun mener også at det er best  å sørge for at hele puslespillet av vitaminer, mineraler og øvrige næringsstoffer ligger på plass for å kunne prestere på topp, både fysisk og mentalt. Et variert kosthold i henhold til helsedirektoratets anbefalinger skal hjelpe de fleste til å få dekket behovet for alle nødvendige næringsstoffer.


– Et regelmessig måltidsmønster med tre til fire timer mellom måltidene, sørger for jevn energitilførsel. Noe som kan være viktig for å prestere godt over et lengre tidsrom, anbefaler hun.


Tekst: Cornelia Koppang Henriksen

Les mer...

2017-10-30 13.30

sympa2

Helhetlig HR-system forenkler hverdagen til HR-avdelingen

Artikkel Med en samlet oversikt over sine ansatte, får både bedriftsledelse og HR en helt ny arbeidshverdag med det digitale HR-systemet til Sympa. – Det hjelper hele bedriften til å ta avgjørelser basert på...
float1

Trendy utendørsaktivitet kombinerer velvære med det sosiale

Artikkel FLOAT sauna AS tilbyr en velværeopplevelse utenom det vanlige. Både turister og innbyggere valfarter til den populære utendørsbadstuen som ligger ved gjestebrygga på Granholmen i Sandefjord. – Det er en...
hytte

Utnytt din gamle hyttes potensiale

Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

Farvel til tradisjonell leksehjelp?

Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

Arkiv