photo-1467453678174-768ec283a940photo-1498604214351-227898deb373

Spis deg til en A

Det er lurt å være bevisst med hva du putter i munnen både før og under eksamen. Riktig kosthold kan hjelpe til bedre konsentrasjon og yteevne.

– Jeg vil anbefale å starte selve eksamensdagen med langsomme karbohydrater, som grov brødmat eller havregrøt. Da har man lagt grunnlaget for et jevnt energinivå. Så kan man heller spe på med rask energi i form av frukt og eventuelt godteri underveis dersom man ønsker det, sier Hild Mari Kristoffersen, klinisk ernæringsfysiolog ved sjukehuset i Haugesund.


Noen ganger kan eksamen vare lenge. Da mener Kristoffersen studentene gjør lurest i å ha med seg en skikkelig matpakke med brødskiver eller pastasalat i tillegg. Det en bør passe seg for er å spise en altfor stor og fettrik frokost, med for eksempel egg og bacon på eksamensdagen.


– Det kan fungere for enkelte, men man kan risikere å bli dorsk og trøtt av såpass tungt fordøyelig mat, sier ernæringsfysiologen.


Styr unna sukker

Bramat.no mener også at det å få i seg en skikkelig frokost på dagen det gjelder er noe av det viktigste du kan gjøre. På den måten blir du konsentrert og kan prestere bra. Da er det lurt å styre unna sukker og heller få i seg mye fiber, noe som er med på å gi et stabilt blodsukker resten av dagen.


Et problem kan være at noen ikke klarer å spise så mye på grunn av nervøsitet. Nettsiden skriver også at dette ikke behøver å gå så altfor mye utover eksamensresultatet, så lenge du passer på at du tar med deg noe å spise og drikke under selve eksamenen.


Få på plass hele puslespillet

– Hva som er optimal «eksamenskost» varierer fra person til person. Det kommer an på en hel rekke faktorer. Som for eksempel personens generelle helsetilstand og ernæringsstatus, hvilket kosthold han er vant med, hvor tilpasningsdyktig han er, om han har følsom mage og hvor stressa han er på det aktuelle tidspunktet, sier Kristoffersen.


Hun mener også at det er best  å sørge for at hele puslespillet av vitaminer, mineraler og øvrige næringsstoffer ligger på plass for å kunne prestere på topp, både fysisk og mentalt. Et variert kosthold i henhold til helsedirektoratets anbefalinger skal hjelpe de fleste til å få dekket behovet for alle nødvendige næringsstoffer.


– Et regelmessig måltidsmønster med tre til fire timer mellom måltidene, sørger for jevn energitilførsel. Noe som kan være viktig for å prestere godt over et lengre tidsrom, anbefaler hun.


Tekst: Cornelia Koppang Henriksen

Les mer...

2017-10-30 13.30

dinbruktbil1

Slik gjør du det beste og tryggeste bruktbilkjøpet

Artikkel Dinbruktbil.no avdeling Porsgrunn, gransker bruktbilene nøye, og utbedrer eventuelle feil før de selger dem videre – alltid med en trygg og god garantiordning. – Kundene kan være sikre på at bilen er i...
visitflekkefjord2

Blir det Norgesferie igjen? I denne byen står spennende opplevelser i kø

Artikkel Smaabyen Flekkefjord, har vært en viktig bidragsyter i å gjøre den fantastiske sørlandsbyen Flekkefjord til en attraktiv plass å bo og besøke. Her kan du lese om noen av de spennende opplevelsene som den...
    solvangrevisjon1

    Statsautorisert revisor Asbjørn Solvang: – Revisor bør brukes til mer enn bare tall og regnskap

    Solvang Revisjon har en lang tradisjon med revisortjenester for små og mellomstore bedrifter.   – Det kan være nyttig å bruke en revisor til mer enn bare en som kontrollerer, opplyser Asbjørn Solvang, daglig leder i Solvang Revisjon AS.

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv