verdimat3verdimat1verdimat2verdimat4

Vi kaster flere tonn mat i året: Plateful gjør svinn om til vinn

Den nytenkende aktøren Plateful AS, setter matsvinn på agendaen og ønsker å utgjøre en forskjell i et land som på et år kaster hele 84,7 kilo spiselig mat per innbygger.

Det har allerede gått tre år siden sist vi pratet med Lars-Kristian Leiro. I 2019 var han daglig leder i Verdimat AS – et firma som gjorde det mulig for alle å redde mat samtidig som man sparte penger på det. I dag har Verdimat blitt Plateful AS etter et strategiskifte for å tydeliggjøre deres satsning, samt gjøre seg klare for internasjonal vekst.


– Før lå vi kanskje litt lavt i terrenget, men nå har vi fått mer selvtillit i alt vi gjør. Vi har bevist oss gjennom Verdimat, men med Plateful har vi fått spisset budskapet på en bedre måte, forklarer Lars-Kristian Leiro, daglig leder og grunnlegger av Plateful AS.



Mer enn en grossist
Siden sist har det kommet en tilvekst av medeiere, og da de nye eierne ble med på laget, ble Lars-Kristians fremtidsvisjon samtidig en virkelighet: å bygge opp en elektronisk varestrøm der innkjøp og salg skjer elektronisk.


– Vi er ferdig med første fase av innkjøpsportalen, og har akkurat startet med salgsportalen. Det er veldig spennende, og vi går nesten over til å bli et tech-selskap mer enn bare en grossist. Vi ønsker etter hvert også å internasjonaliseres, og da ble det jo tydelig at en navneendring måtte til, forteller Lars-Kristian om den store endringen.


Da Norge ble lamslått av Koronapandemien i mars 2020, som stakk kjepper i hjulene for svært mange bedrifter, valgte Plateful å snu seg om for å hjelpe andre bedrifter samtidig som de sikret sine egne inntekter.


– Vi hadde budsjettert 100 millioner i 2020, og i januar og februar var vi i rute og alt så veldig bra ut. Men så smalt det i mars, og vi mistet 84 prosent av kundene våre. Da måtte vi tenke ut nye alternativer, så vi snudde oss og jobbet med de kanalene som fortsatt var åpne, og benyttet muligheten til å hjelpe de som hadde stengte dører og som ikke nådde sine kanaler, sier Lars-Kristian.



Til tross for pandemien, klarte Plateful til og med å vokse, og økte samtidig omsetningen.


– Vi var veldig fornøyde med den snuoperasjonen vi klarte der, og vi vedlikeholdte veksten også i 2021. Det var en god og iherdig innsats av alle kollegaene, skryter han.


Lanserte egne merkevarer
De valgte også å jobbe mer mot dagligvarehandelen, og hadde en enda tettere dialog med sine leverandører, som slet med utfordringer knyttet til råvareoverskudd. Plateful avdekket nemlig at mange produsenter sitter med et stort overskudd av råvarer, noe som gav Lars-Kristian ideen om å produsere egne merkevarer basert på produsentenes råvareoverskudd.


– Nå har Plateful kommet med en egen produktserie som vi sakte men sikkert har lansert for storhusholdningsmarkedet, og som vi til å begynne med prøvde ut i dagligvarehandelen. Nå som markedet har åpnet igjen, jobber vi med å bygge plattformen tilbake igjen til storhusholdningsmarkedet, og det har vi klart veldig bra, forteller han.



I dag kommer cirka 80 prosent av omsetningen til Plateful fra storhusholdning, mens resten er fra dagligvarehandelen. Plateful har også en fysisk butikk i nabolokalene her i Moss, som de deler med en importør av Østeuropeiske og Søreuropeiske varer.


– Jeg spurte dem om de kunne tenke seg å åpne en butikk sammen med oss fordi vi trengte en ventil for å tømme lageret vårt, så vi ble enige om å åpne en liten butikk på 200 kvadratmeter. Det var full fart fra dag én, og butikken har en årlig omsetning på 18-19 millioner kroner i året, smiler Lars-Kristian.


Sammen om å minske matsvinnet
Fremtiden ser alt annet enn mørk ut for den fremoverlente aktøren i Moss som har et soleklart mål om å redde mest mulig mat fra å havne i søppelbøtta. Plateful har mange spennende planer for fremtiden, og er nylig blitt sponsor for Matprisen, samtidig som de er i dialog med en av de større hotellkjedene om et langsiktig samarbeid.


– Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger fra leverandører som er fornøyd med kundeservicen og hvordan de blir håndtert av sjåførene, og kunder som liker å finne disse «skattene» hos oss. Det er vi veldig glade for! Det er viktig å ta vare på de ressursene vi har, så på godt og vondt er det hyggelig at vi kan være her og jobbe med det, avslutter Lars-Kristian med et smil.


(I 2021 reddet Plateful 2 600 tonn mat gjennom sine kanaler).

Les mer...

2022-08-03 17.45

lighthousecompany12

Unike i Norden: Skreddersydd lysplanlegging gir riktig belysning til riktig formål

Artikkel Light House Company leverer grunnbelysning og teknisk dekorativ belysning med skreddersøm. Med hjelp av seks lysdesignere, lager de en individuell lysplan ut ifra kundens behov – basert på evolusjonær...
tanktransportost5

Dette tanktransportfirmaet fra Hedmark er litt utenom det vanlige

Artikkel Familiebedriften Tanktransport Øst på Hamar driver tanktransport på gamlemåten, og kjører blant annet faste oppdrag for Synnøve Finden. – Vi har mange faste kunder som har vært med siden 1994-1995, forteller...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    Arkiv