Tommy H. Hanssen fikk inspirasjon til å starte et konsept for frittstående frisørsalonger etter å ha jobbet i frisørkjeden Tango i noen år. Året var 2011, og ifølge Tommy, var det et stort marked for et slikt konsept – å kunne tilby kjedefordeler til salonger som står utenfor en kjede.
– Vi så et tydelig marked for det. Det var to store aktører på samme markedet da vi startet, så vi er mindre enn de, men forskjellig; for vi dekker et litt annet segment i det markedet, forteller han.
Mange medlemsfordeler
I løpet av årene har medlemmene blitt flere og flere, og i dag har Vox Hair Concept 93 medlemmer fordelt på 83 salonger, spredt over hele Norge. I medlemskapet inngår blant annet felles leverandøravtaler, felles kampanjer etc. Medlemmene står fritt til å benytte datasystem, tv-publisering og regnskapstjenester.
– Hele ideen er å skape en fordel for medlemssalongene, som er mye større enn de klarer alene. Det er filosofien. De får en lettere hverdag og en økonomisk forbedring; det er de to knaggene vi jobber med.
Den stabile medlemsmassen som har vært med lenge, vitner om fornøyde medlemmer som setter pris på å ha noen i ryggen.
Daglig leder og eier Åge Ommedal ved Klippotequet sine 3 salonger på Farmanstredet i Tønsberg, er veldig fornøyd med medlemskapet i Vox Hair Concept. Klippotequet ble medlem i Vox Hair Concept for tre år siden, etter å ha møtt Tommy i en faglig sammenheng. Det førte etter hvert til møter og interessante samtaler om et system og en struktur som lokket dem til å bli medlem av konseptet.
– Vox Hair Concept, gjør jo jobben for oss i forhold til leverandører; å lage avtaler og kjøre kampanjer. Det er profesjonelt, og mye bedre og billigere enn om vi skulle gått over til å gjøre alt selv, mener Åge.
Han forteller videre at noen av de største fordelene med å være medlem i frisørkonseptet, er at det er lettvint og tidsbesparende. Og nå midt i koronapandemien, synes Åge dessuten at medlemskapet er en stor trygghet.
– Det er en veldig fin oppfølging med tanke på pandemien og smittevernregler. Er det noe vi lurer på, får vi svar ganske kjapt, så det har vært veldig fint, avslutter Åge.
– Mange som starter som frisører, har fokus på faget, det er der de har mest kunnskap. Når du står oppi ulike typer problemstillinger, så gir det en trygghet å ha noen å kontakte, forteller Tommy H. Hanssen.
Full styringsrett
Som medlem av Vox Hair Concept, har du full styringsrett på salongen din. Det hele er svært ukomplisert og enkelt. Det eneste du er forpliktet til som medlem, er å forholde deg til Vox Hair Concept sine leverandøravtaler, kampanjer og å delta på årlig ledersamling.
Kampanjemateriell som bannere og plakater, blir produsert på huset. I tillegg skreddersyr de filmer og kampanjetilbud i forhold til annonsering og tv, og de kan også ta seg av redigering dersom medlemmene har egenprodusert materiell.
– Vi forhandler fram alle leverandøravtaler i detalj, som medlemmene har tilgang på. Og så jobber vi ut egne kampanjer som er bare for Vox Hair Concept.
– Jeg tror man vil oppdage at man slipper å bruke masse tid og krefter på noe som andre kan ivareta på en god måte. Salongene trenger ikke bruke tid på å forhandle med leverandører om betingelser og kampanjer, og de trenger ikke vedlikeholde priser på datakasser. De sparer rett og slett noen timer jobb, og vi er rimelig trygge på at når vi har gjort en avtale med en leverandør, så vet vi at vi har de beste betingelsene i markedet, fastslår Tommy.
Bonussystem som gir penger tilbake
Salongene tegner avtaler for 1 kalenderår av gangen. Er du ikke fornøyd med medlemskapet, kan du med all rett velge å melde deg ut til nyttår, men Tommy understreker at han ikke er vanskelig dersom en kunde angrer og ønsker å melde seg ut før bindingstiden.
Medlemsavgiften ligger på 12 900 kroner, men Tommy bekrefter at de fleste salonger får utbetalt mer i bonus fra Vox Hair Concept, enn avgiften de betaler. Årsbonusen deles ut én gang i året dersom salongene når noen milestolper i forhold til kjøp av produkter; 5 prosent fra 200 000 kroner og trinnvis økende bonusprosent opp til én million, hvor man da oppnår 10 prosent. Alle medlemmene får de samme godene, enten de er små salonger eller store salonger.
Fremtidsvisjonene til Vox Hair Concept, består på ingen måte av å bli størst, men å beholde sine eksisterende kunder og pleie kundeforholdene godt.
– Skal vi klare å ivareta medlemmene våre på en god måte, må vi ha en viss nærhet. Om jeg ikke klarer å huske navnene på de som er medlemmer, da blir det litt upersonlig, syns jeg. Man må ha en personlig nærhet til dem som er med, fastslår Tommy og smiler.