211005w6211005w1211005w2211005w5211005w4211005w3

Store forhåpninger: Slik er den helelektriske Volvoen

Bilia Fornebu, fikk i disse dager inn bilen alle har ventet på. Volvo XC40 Recharge Pure Electric, ser kanskje ut som en vanlig fossilbil, men oppfører seg som et elektrisk beist!

Daglig leder Jan Inge Simonsen, gliser bredt. Det har han all grunn til å gjøre, for her på Bilia Fornebu, har de nylig fått inn Volvos aller første helelektriske SUV; Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD.


– Mange sier at Volvo er sent ute med elbilen sin, men i prinsippet er det jo Norge som er tidlig ute! Volvo har ventet på et mer modent marked generelt – ikke bare i Norge. Og de har sagt at når de først skal lage en elbil, så skal de ikke tape penger på det, som mange produsenter har gjort. De skal lage et ordentlig produkt som de kan ta betalt for. Så vi har store forhåpninger, smiler han.



Fordelaktig beliggenhet
Selv var Bilia Fornebu tidlig ute, de også. Som den første bilforhandleren som kom til Fornebu i 2005, banet de vei for en litt annerledes sammensetning av virksomheter i området, som en gang huset den store flyplassen. Jan Inge er veldig fornøyd med den fordelaktige beliggenheten og de gode forbindelsene.


– Det er mange som jobber her i området som bruker oss, og som utfører service mens de er på jobb. Busstoppet er rett utenfor, og bussen går nesten hele tiden, forteller han.


Nedslagsfeltet til Bilia Fornebu er hovedsakelig Asker, Bærum og Oslo vest, da mange synes det er lett å komme seg hit. De 60 ansatte kurses jevnlig for å nå opp til Bilias høye krav, og er også sertifisert for Volvo Personal Service – «bilens personlige fastlege.»


– Vi har en filosofi om at vi prøver å ta imot våre kunder som gjester. Alle skal føle seg ivaretatt og velkomne, og så prøver vi så godt vi kan som en relativt stor bedrift å ikke ha noen vegger imellom avdelingene. Det er ikke «dem på verkstedet», det er vi på Fornebu! Det skaper et veldig godt arbeidsmiljø, og det har vi fått mye skryt for også, sier Jan Inge med et varmt smil.



Ser ut som en fossilbil
Selv om de fleste kan være enig i at 2020 har vært et noe merkelig år, har det heldigvis ikke stoppet lanseringene av de mange elbilene. 2020 var jo tross alt forventet å bli elbilens år. Det står den flunkende nye Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD, som et livs levende eksempel på.


– Mange vil alltid se, kjenne, ta på og prøve, før man bestiller. Og nå er muligheten til stede!


– Den nye XC40 ser ut som en fossilbil, men er en helelektrisk SUV, og det er jo det som nordmenn skikkelig har trøkka til seg de siste årene. Den har en grei rekkevidde, god plass inni, god bakkeklaring, ikke minst leveres den med hengerfeste, og du kan ha skiboks på taket.


Han forteller at Volvo lenge har vært langt frampå teknologisk med sine bestselgende plug-in-modeller, som startet for alvor med XC90 i 2016. I år har Bilia Fornebu solgt fryktelig mange XC40-modeller.


– Det er en veldig gunstig bil, og 85 prosent av det vi selger av nybiler, går på leasing. Plug-in hybrider er gunstig å lease, for selv om det er en store biler, har mange kjøpt en større bil enn de kanskje har hatt behov for fordi de er så gunstige, avslører Jan Inge.

 

Samme gode kvalitet
Han vet ikke hva de kommende 2022-modellene bringer når de lanseres neste sommer, men han forventer seg noen endringer som alltid – og ikke minst samme kvalitet som alltid.


– Vi har mange kunder som har stått lenge på liste for helelektriske XC90. Jeg tenker at de neppe hadde gjort det om Volvo har mislyktes med de plug-in-hybridene de har, smiler han lunt.



Selv om korona-situasjonen har gjort det vanskeligere for norsk næringsliv generelt, påvirkes utrolig nok ikke bilbransjen på samme måte. Jan Inge forteller at bilsalget har gått bedre enn forventet, selv i sommerferien. Og på verkstedet er det full rulle. 


Den gode opplevelsen
Litt av forklaringen til denne suksessen, handler om bilforhandlernes evne til å omstille seg og tilpasse seg situasjonen. I perioden da verkstedet på Bilia Fornebu fikk den ene avbestillingen etter den andre, dro de i stedet ut til kundene for å hente biler, og leverte dem tilbake igjen til kundene etter utført service.


– Vi prøver så godt vi kan å være gode på det personlige. Alle skal føle seg både sett og ivaretatt, og føle at det er en god opplevelse - selv om det kan være dyrt når du skal betale. Men så er det heldigvis ikke det du husker sist; det du husker sist, er den gode opplevelsen du har fått, smiler Jan Inge avslutningsvis.


Les mer...

2020-12-01 15:30

glasol1

De beste tipsene for å velge riktig solskjerming til ditt behov

Artikkel Det finnes flere solskjermingsalternativer å velge hos de lokale glass- og solskjermingsfirmaene i Vestfold og Telemark.
hellvik12

Gode kunderelasjoner skaper et godt prosjekt for kunden

Artikkel Under samme paraply og på samme adresse i Flekkefjord, kan både proffkunder og private kunder få god hjelp med alt fra byggevarer til bygging av hus og hytter. – Vi har faghandel, fagfolk, egen malermester,...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    67532874

    Et plantebasert liv - for helsa, dyrene og miljøet

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    193w2

    Et hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv