visito6visito1visito2visito3visito4visito5

Visito til topps med prisbelønt AI-verktøy

IT- og techselskapet Visito AS fra Bergen, utvikler nyskapende IT-løsninger av høy kvalitet. Det siste året har Visito fått internasjonal oppmerksomhet med Djinn, et AI-verktøy som forenkler journalistens jobb. Djinn er utviklet i samarbeid med iTromsø og IBM. – Vi er flinke til å finne ut hvor AI kan gi en besparelse, uttrykker daglig leder Eivind Nordbye.

Visito AS ble startet av Jørn Aaberg, Rune Skår, Eivind Nordbye og Jan-Emil Høye i 2018Felles for de fire gründerne var at de ønsket å starte et IT-selskap med lokal tilknytningdyktige kollegaer, og et trivelig, avslappet, men fremoverlent kompetansemiljø. De fire bergenserne habakgrunn innen IT, lang erfaring fra IT-bransjen, og utviklet etterhvert interesse for å satse på mulighetene knyttet til AI og maskinlæring 

– Alle ansatte i Visito er medeiere i selskapet og har dermed frihet til å jobbe selvstendig. Vi er opptatte av god kultur, positive samarbeidsformer og at folk trives. Vi har lyst til å ha en kjekk arbeidsplass, og det er noe med å få etablert en positiv og konstruktiv bedriftskultur som gir oss energi og motivasjon, forklarer CFO og styreleder Jørn Aaberg.  

– Vi pleier å si at vi som jobber i Visito er «fine folk». I tillegg er vi faglig dyktige og kan vårt håndverk, konstaterer Rune, med et varmt smil.  

Sterke på AI 
For to år siden gikk Visito fra å være et IT-selskap med hovedfokus på konsulenttjenester, til en leverandør av nyskapende AI-løsninger for bedrifter. Det gjør at Visito i dag står stødig på sine to bein; konsulenttjenester og AI-prosjekter.  

– Vi er flere i Visito som har akademisk bakgrunn innen maskinlæring og AI, eller som har jobbet med det praktisk ute hos kundene. Derfor gjorde vi et bevisst, strategisk valg og bestemte oss for å utvide virksomheten til å levere prosjekter spesielt innen AI  kunstig intelligens. Vi har satset mye på å ha et in-house prosjektteam som er sterke på AI, og vi er involvert i flere spennende kundeprosjekter, forklarer Jørn.  


Prosjektteamet startet med å undersøke hvordan de kunne hjelpe sine kunder med å ta i bruk AI, samtidig som de ønsket å synliggjøre verdien av å ta i bruk kunstig intelligens i ulike bransjer. Rune Skår hadde erfaring med automatisering, AI og maskinlæring fra TV2 og hadde allerede omfattende kunnskap om hvordan man kunne effektivisere produksjonsprosesser i en redaksjon.  

Visitos første kundecase innen AI begynte med et prosjekt hos iTromsø, en av avisene i Polaris Media. Prosjektet resulterte i AI-verktøyet Djinn, som i dag benyttes av mer enn 35 aviser i Polaris Media, og har høstet stor anerkjennelse blant redaksjoner og journalister.   

– Journalister har større og større krav på seg i dag i forhold til å konkurrere med alt som finnes på internett  i en bransje som er i kontinuerlig omstilling. Derfor så vi på mulighetene til å ta i bruk ny teknologi for å identifisere og skape innhold med relevant nyhetsverdi, forteller Eivind Nordbye, daglig leder i Visito 


Skapte effektiviserende AI-verktøy  
Det hele begynte med lokalavisen iTromsø, som hadde en utrolig spennende forretningsidé. Redaksjonen var allerede godt i gang med å samle inn tilgjengelig offentlig dokumentasjon for å se hvordan man kunne gjøre den kjedelige og langtekkelige researchjobben enklere, da Visito kom på banen.  

– Sammen med IBM, ble vi invitert til Tromsø på en workshop sammen med journalister og redaktører i avisen, og hadde en idémyldring for å analysere og se hva som var mulig å gjøre ved bruk av AI. Samtidig ville vi gi en brukerverdi som var målbar, forklarer Eivind videre.  

De så på hva man kunne skrive om lokalt i Tromsø, hvor byggesaksdokumenter utpreget seg som noe som var spesielt tungrodd for en journalistDa stilte de seg spørsmålet: «Hvordan kan vi med bruk av AI effektivisere denne prosessen og finne saker som er interessante å skrive om?»  


– Vi laget en prototype i løpet av noen uker, som viste at vi kunne analysere byggesaker ved hjelp av AI, og få ut et dokument med sammendrag av navn på steder og personer som er involvert i de mest aktuelle sakene. Det blir rett og slett lettere for journalister å finne frem til de mest nyhetsverdige sakene, poengterer Herman 

Mot fremtiden med AI 
Journalistene i lokalavisen fikk umiddelbar effekt av løsningen; istedenfor å bruke to timer på researcharbeid, brukte de kun ti minutter på å kvalitetssikre de anbefalte sakene, før de fant stoff som de kunne basere innholdet på.  

– De sparte tid, fant data som de ellers kanskje hadde oversett, og fant sammenhenger de ellers ikke hadde funnet. De produserte saker med bedre innhold og som skapte større engasjement hos leserne, konkluderer Herman om prosjektet som resulterte i løsningen Djinn.  

Tidligere i år ble iTromsøVisito og IBM nominert i en internasjonal konkurranse i kategorien «Best Use of AIfor Internal Productivity» hos INMA Global Media Awards. Der ble de en av fem finalister på bakgrunn av arbeidet med Djinn. Visito har bygget løsningen på IBMs plattform WatsonX, og mottok også nylig IBMs Partner Plus Global Awards for "Digital labor" for det geografiske området Europa, Midtøsten og Afrika.  


– Det er stort å vinne disse prisene. Når vi vet at vi har en arbeidsmetodikk som fungerer og har et team som er flinke til å finne ut hvor AI kan gi en besparelse, gjør det at vi i dag har et enda større fokus på å levere flere AI-prosjekter, understreker Eivind.  

Eivind jobber med å lede prosjektteamet innen AI, og synes det er utrolig spennende å bruke AI og ny teknologi til å hjelpe bedrifter med å bli mer effektive og nå målene sine på en fremtidsrettet og nyskapende måte. 

Med 29 ansatte med høye kvalifikasjoner innen DevOpsUX-design, frontendbackend, interaksjonsdesign, fullstack og maskinlæring, ønsker Visito å ha hele bredden i IT-kompetanse for å levere IT-løsninger som er «spot on».  

– Vår filosofi har alltid vært at vi ikke ønsker å vokse til enhver pris. Det viktigste for oss har vært å finne de riktige folkene som passer inn i Visito, og vi ser alltid etter flere dyktige folk som har lyst til å være med oss på reisen videre, avslutter Jørn Aaberg 

Les mer...

2024-09-17 15.00

elektropartner3

Spesialister på bilens selvdiagnosesystem

Artikkel Elektro Partner AS er spesialister på diagnosesystem til person/varebiler, traktor/anleggsmaskiner, last/buss og marine. De er en betydelig leverandør av tekniske løsninger til bilbransjen.
stansefabrikken1

Norges ledende elektroskap-leverandør til topps med målrettet vekststrategi

Artikkel Stansefabrikken Products AS, er en norsk bedrift som spesialiserer seg på tavleproduksjon og distribusjon av produkter til elektrobransjen, med hovedfokus på elektroskap og kapslinger. Med en voldsom vekst...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv