182050182050urd182050i182050if182050ki182050pga182050udfr182050ug182050ugt

Hvordan jobber en kunstner?

Galleri Ramfjord på St. Hanshaugen åpner dørene på vidt gap i april. Innenfor dørene får publikum en unik mulighet til å se Galleri Ramfjords kunstnere i aksjon.

Bransjemagasinet møtte den blide og entusiastiske kunstneren og gallerieieren Elisabeth Ramfjord i Galleri Ramfjord i Oslo. Ramfjord kan med god grunn være glad, for i år feirer hennes galleri på St. Hanshaugen 20 år.


– Jeg er kunstner selv og fikk lokalet for tjue år siden. Lokalet skulle egentlig brukes til atelier, jeg skulle egentlig aldri bli gallerist, men isteden tegne klær, smiler Ramfjord.


Galleriet startet hun med to andre, og selv om det var skummelt til å begynne med gav det mersmak for Ramfjord, som selv bygde galleriet sten for sten.

– Intensjonen min med galleriet skulle være å satse på ukjente kunstnere, jeg ville finne kunstnerne selv. Etablerte kunstnere med kunstakademisk utdannelse er ikke så viktig for meg, og jeg ville isteden finne unge kunstnere, bygge de opp og skape et navn for dem. Og jeg ville starte et vennlig galleri der det ikke er skummelt å gå inn, utdyper hun.

Mens de to andre trakk seg ut i løpet av de første ti årene, valgte Ramfjord å følge hjertet sitt og fortsette. Kanskje er det nettopp derfor 20-årsjubileumet i år føles litt ekstra spesielt og skal feires med en ekstra spesiell hendelse.


182050if

– Jeg satt meg ned og tenkte «hva skal jeg finne på for å markere 20 år?» Jeg bestemte meg for å invitere ni gjestekunstnere fra hele verden nå i april, som alle er tilknyttet galleriet, forteller Ramfjord.


I galleriet får de ni kunstnerne lov til å male og holde på, og publikum og alle interesserte får under denne tiden mulighet til å besøke galleriet for å prate med kunstnerne og få et innblikk i hvordan en kunstner jobber.


– Vi arrangerer også omvisning, her får publikum høre hvordan kunstnerne jobber og hva som inspirerer dem. Det er ofte mange som kommer på et slikt arrangement som synes det er kjempespennende. Nå kan de få med seg hele ni kunstnere på en gang, og så avslutter vi det hele med kollektivutstilling i mai, sier den entusiastiske gallerieieren.


20-årsjubileumsfeiringen fortsetter dessuten i august og avsluttes den 11. august med en storstilt markering med musikk, rød løper og utstilling med rundt 200 bilder fra kunstnerne som er tilknyttet galleriet.


Kunstbransjen er som mange vet en stor utfordring, og Ramfjord avslører at det er en tøff bransje. Likevel har Ramfjords galleri overlevd greit gjennom tjue år, kanskje mye på grunn av Ramfjords vennlige innstilling til galleribesøkerne.  


– Kunst er ikke forbruksvare, og folk bruker jo lengre tid på å bestemme seg for om man skal kjøpe et bilde enn om man bare skal kjøpe seg et smykke. Men jeg har også gjort avtaler med studenter som har hatt lyst til å kjøpe seg et bilde og som ikke har hatt råd til å betale alt på en gang. Vi er kanskje det eneste galleriet der man kan kjøpe et bilde på avbetaling, sier Ramfjord med et smil.


182050i

Les mer...

2018-04-17 11.45

compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

Farvel til tradisjonell leksehjelp?

Artikkel Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.
agderhus_2

Agderhus realiserer kundens drømmehus

Artikkel Husprodusenten Agderhus AS satser på å være blant de markedsledende på pris, og tilbyr sine kunder et 100 prosent kundetilpasset hus – med arkitekttjenester inkludert i prisen.

    Kontaktinformasjon

    193w2

    Et hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    freshinteriør3

    Unike kjøkkenforretninger er først ute med trender

    Opptatt av trender og alltid på jakt etter det nyeste? Da bør du stikke innom Fresh Interiør! – Leverandørene våre skaper ofte trender istedenfor å kopiere de, forteller daglig leder Morten Winterstad.

    Arkiv