Historien til industrilakkerings- og containerserviceaktøren Vedlike AS, startet i 2002 med selskapet Extra Produkter – som drev med salgsdistribusjon av spesialkjemikalier til industrielle aktører. Søsterselskapet Extra Servicepartner, utførte i sin tur tjenester som industrielle vedlikeholdsoppdrag innenfor transportsektoren.
Eierskifte og navnebytte
Extra Servicepartner gikk konkurs i 2021, og selskapets gründer; Børre Halvorsen, valgte å kjøpe opp konkursboet. Halvorsen fortsatte med den samme virksomheten som Extra Servicepartner, men i mindre skala, helt frem til i år da han valgte å trekke seg tilbake.
– Jeg, Espen Zubi, Ronny og Lasse Isaksen gikk inn og kjøpte majoriteten av selskapet for seks måneder siden, forteller daglig leder og eier Tjeran Haugen, som sammen med kollegaene, «rebrandet» selskapet, og endret navn til Vedlike AS.
– Vi syntes navnet var veldig beskrivende i forhold til det vi holder på med; vedlikehold av kjøretøy og containere. Å vedlikeholde istedenfor å kjøpe nytt er veldig i tiden, og vi investerte samtidig i mer utstyr og en ordentlig salgsavdeling for å posisjonere oss i markedet, poengterer Haugen.
Haugen ansatte Tommy Benjaminsen som salgsleder og prosjektkoordinator, og i dag består Vedlike av 25 ansatte fordelt på to avdelinger; i Drammen og på Slemmestad.
Containeravdelingen renoverer, reparerer og utfører ombygginger og vedlikehold av containere for faste, store kunder som Posten og PostNord, og kan gjøre alt fra å bytte hengsler til å bygge om og innrede containere.
Høy kapasitet
– Vi har en kjempeflink avdeling som leverer et meget godt resultat. Uansett hva kunden måtte ønske, så oppfyller vi det. Vi har også en egen lakkavdeling som gjør mye forskjellig innenfor containere, sier Benjaminsen.
– Vi har ingen begrensninger på hva vi lakkerer, tillegger Haugen. Vi lakkerer, metalliserer, utfører bilfinish og sandblåser, for kunder innen samferdsel, bygg og anlegg, transport, logistikk og offshore, utdyper han, og understreker at Vedlike kan hjelpe så å si alle bransjer.
Kapasiteten til vedlikeholdsaktøren er dessuten svært høy. Man legger vekt på en rask leveringstid – med to lakkeringsbåser; én på 60 meter som kan fordeles i to båser, og ett lakkeringstelt som blant annet ble benyttet til å lakkere om t-banevogner på Majorstua.
– Det er derfor vi kan ha en høy kapasitet. Etter at vi tok over driften for seks måneder siden, er tilbakemeldingene fra kundene at de ser en drastisk forbedring i leveringstiden. Vi leverer til avtalt tid, og vi klarer dessuten å ta på oss flere oppdrag enn før, forteller Haugen.
Benjaminsen forteller at han bare for et par dager siden fikk en tilbakemelding fra en stor kunde, som var sjokkert over hvor raskt de klarte å levere, i forhold til mengden kunden hadde bestilt.
– Han hadde ikke regnet med å få bestillingen før om noen måneder, men vi gjorde det klart på en uke, konstaterer Benjaminsen med et smil.
Haugen understreker at Vedlike jobber hardt for at kunder som busselskaper og utleieselskaper skal slippe nedetid, og kommer det inn en buss på lakkering blir den som regel klar allerede dagen etter.
Stor miljøgevinst
Benjaminsen og Haugen påpeker at Vedlike ønsker å skape rom for vedlikehold fremfor forbruk. Det er smart både for Vedlike, kunden - og ikke minst, miljøet.
– Det er et stort bærekraftelement å ta vare på ting. Vi ser at flere store selskaper ønsker å ta vare på eksisterende ressurser, og en stor del av rammeavtalen vi har med Posten, handler mye om bærekraft, sier Haugen og forklarer:
– Vi ønsker å være i front i vår bransje i forhold til å etterfølge miljøkrav.
Hvert tonn nyprodusert stål, genererer et CO2-utslipp på hele 1,85 tonn. For en container på 40 fot, blir det et CO2-utslipp på hele 7,4 tonn. Jevnlig vedlikehold av containere, vil derfor være en økonomisk gevinst for de aller fleste bedrifter. Hver gang man sparer miljøet for en ny container ved å vedlikeholde, er det snakk om en miljøbesparelse på flere tonn CO2.
2024 har på mange måter vært et opprydningsår for Vedlike, som nå ser frem til sitt første hele driftsår med etablerte rutiner, investeringer og økt effektivisering. Med engasjerte og dyktige fagfolk med høye kvalifikasjoner og sertifiseringer, deriblant FROSIO-sertifisering.
– I løpet av seks måneder har vi økt kundemassen vår drastisk. Vi ønsker å gå bredt ut, og det føler jeg vi har klart veldig godt. I 2025 skal vi fortsette med den gode utviklingen vi har nå, og vi tror at omsetningen vår kommer til å øke betraktelig, avslutter Tommy Benjaminsen.