Vedlike5Vedlike1Vedlike2Vedlike3Vedlike4

Eksperter på miljøvennlig overflatebehandling: Vedlikehold av tunge kjøretøy og containere reduserer kostnader

Med 22 års erfaring med vedlikehold av tunge kjøretøy og containere, utfører Vedlike AS bærekraftige tjenester ved sitt anlegg på Slemmestad. – Det er smart for oss, miljøet og kunden, poengterer daglig leder Tjeran Haugen, som ønsker å endre holdningene i bransjen.

Historien til industrilakkerings- og containerserviceaktøren Vedlike AS, startet i 2002 med selskapet Extra Produkter – som drev med salgsdistribusjon av spesialkjemikalier til industrielle aktørerSøsterselskapet Extra Servicepartner, utførte i sin tur tjenester som industrielle vedlikeholdsoppdrag innenfor transportsektoren.

Eierskifte og navnebytte
Extra Servicepartner gikk konkurs i 2021, og selskapets gründer; Børre Halvorsenvalgte å kjøpe opp konkursboet. Halvorsen fortsatte med den samme virksomheten som Extra Servicepartner, men i mindre skalahelt frem til i år da han valgte å trekke seg tilbake.

– Jeg, Espen Zubi, Ronny og Lasse Isaksen gikk inn og kjøpte majoriteten av selskapet for seks måneder siden, forteller daglig leder og eier Tjeran Haugen, som sammen med kollegaene«rebrandet» selskapet, og endret navn til Vedlike AS.


– Vi syntes navnet var veldig beskrivende i forhold til det vi holder på med; vedlikehold av kjøretøy og containere. Å vedlikeholde istedenfor å kjøpe nytt er veldig i tiden, og vi investerte samtidig i mer utstyr og en ordentlig salgsavdeling for å posisjonere oss i markedet, poengterer Haugen.

Haugen ansatte Tommy Benjaminsen som salgsleder og prosjektkoordinator, og i dag består Vedlike av 25 ansatte fordelt på to avdelinger; i Drammen og på Slemmestad.

Containeravdelingen renoverer, reparerer og utfører ombygginger og vedlikehold av containere for faste, store kunder som Posten og PostNord, og kan gjøre alt fra å bytte hengsler til å bygge om og innrede containere.


Høy kapasitet
– Vi har en kjempeflink avdeling som leverer et meget godt resultat. Uansett hva kunden måtte ønske, så oppfyller vi det. Vi har også en egen lakkavdeling som gjør mye forskjellig innenfor containere, sier Benjaminsen.

– Vi har ingen begrensninger på hva vi lakkerer, tillegger HaugenVi lakkerer, metalliserer, utfører bilfinish og sandblåser, for kunder innen samferdsel, bygg og anlegg, transport, logistikk og offshore, utdyper han, og understreker at Vedlike kan hjelpe så å si alle bransjer.

Kapasiteten til vedlikeholdsaktøren er dessuten svært høy. Man legger vekt på en rask leveringstid – med to lakkeringsbåser; én på 60 meter som kan fordeles i to båser, og ett lakkeringstelt som blant annet ble benyttet til å lakkere om t-banevogner på Majorstua.

– Det er derfor vi kan ha en høy kapasitet. Etter at vi tok over driften for seks måneder siden, er tilbakemeldingene fra kundene at de ser en drastisk forbedring i leveringstidenVi leverer til avtalt tid, og vi klarer dessuten å ta på oss flere oppdrag enn førforteller Haugen.

Benjaminsen forteller at han bare for et par dager siden fikk en tilbakemelding fra en stor kunde, som var sjokkert over hvor raskt de klarte å levere, i forhold til mengden kunden hadde bestilt.

– Han hadde ikke regnet med å få bestillingen før om noen måneder, men vi gjorde det klart på en uke, konstaterer Benjaminsen med et smil.

Haugen understreker at Vedlike jobber hardt for at kunder som busselskaper og utleieselskaper skal slippe nedetid, og kommer det inn en buss på lakkering blir den som regel klar allerede dagen etter.


Stor miljøgevinst
Benjaminsen og Haugen påpeker at Vedlike ønsker å skape rom for vedlikehold fremfor forbruk. Det er smart både for Vedlike, kunden - og ikke minst, miljøet.

– Det er et stort bærekraftelement å ta vare på ting. Vi ser at flere store selskaper ønsker å ta vare på eksisterende ressurser, og en stor del av rammeavtalen vi har med Posten, handler mye om bærekraft, sier Haugen og forklarer:

– Vi ønsker å være i front i vår bransje i forhold til å etterfølge miljøkrav.

Hvert tonn nyprodusert stål, genererer et CO2-utslipp på hele 1,85 tonn. For en container på 40 fot, blir det et CO2-utslipp på hele 7,4 tonn. Jevnlig vedlikehold av containere, vil derfor være en økonomisk gevinst for de aller fleste bedrifter. Hver gang man sparer miljøet for en ny container ved å vedlikeholde, er det snakk om en miljøbesparelse på flere tonn CO2.

2024 har på mange måter vært et opprydningsår for Vedlike, som nå ser frem til sitt første hele driftsår med etablerte rutiner, investeringer og økt effektivisering. Med engasjerte og dyktige fagfolk med høye kvalifikasjoner og sertifiseringer, deriblant FROSIO-sertifisering.

– I løpet av seks måneder har vi økt kundemassen vår drastisk. Vi ønsker å gå bredt ut, og det føler jeg vi har klart veldig godt. I 2025 skal vi fortsette med den gode utviklingen vi har nåog vi tror at omsetningen vår kommer til å øke betraktelig, avslutter Tommy Benjaminsen.

Les mer...

2025-01-01 11.00

Fastlanegroup1

Fast-track-aktør leverer løsninger fra idé til CE-sertifisert produkt

Artikkel Fastlane Group har en sterk tilstedeværelse i olje- og gassindustrien, subsea, kjernekraft, infrastruktur og industrien i nærmiljøet. Med en høy kompetanse briljerer fast-track-aktøren på skreddersydde...
tfs2

Sømløs suksess med tre totalentrepriser under samme paraply

Artikkel Totalentreprenøren TFS, kan skilte med en egen blikkenslageravdeling, en avdeling med fokus på taktekking og membraner, og en avdeling som tar seg av nybygg og rehabilitering. – Vi er mer eller mindre...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    vidaxl

    Fem måter å nyte mer tid utendørs

    Uansett hvor du bor, om det er i et hus med hage, en leilighet, eller en hybel, er det synd om du ikke utnytter sjansen til å tilbringe ekstra tid ute, spesielt i sommermånedene. Når solen er ute og temperaturen stiger, er det mange som liker å få litt frisk luft og naturlig D-vitamin. Men kanskje synes du det er vanskelig å forlate hjemmet av en eller annen grunn? Heldigvis er det ingen grunn til bekymring. Vi har samlet en liste over måter å lokke deg selv til å begi deg ut i den solfylte naturen.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv