195021w1195021w5195021w4195021w3195021w2

Slik kan arkitektene løse utfordringene i forhold til byggehøyde

Med Energisparhus AS’ fiffige løsning, kan en arkitekt kun ved hjelp av enkel planlegging, løse utfordringene knyttet til byggehøyde og vinne 20-30 centimeter takhøyde per etasje.

– Jeg har ingen rike onkler eller noe sånt, så jeg har vært nødt til å bygge dette bit for bit, smiler daglig leder Øystein Berg innledningsvis.



Han har selv ingen erfaring fra byggebransjen, men valgte likevel å starte Energisparhus i 2010 sammen med fire andre. Noen har trukket seg ut i løpet av årene, men i dag består Energisparhus av daglig leder Øystein Berg, styreformann Georg Orvedal på eiersiden og Øyvind Almerud på salg og service.


Tilfeldigheter formet bedriften

Idéen til Energisparhus ble unnfanget etter at Øysteins kollega spurte ham om hjelp til å lage en nettside om passivhus. Resten var egentlig bare tilfeldigheter. Øystein, som på den tiden bodde i Tyskland av og til, hørte med sin tyske nabo om han tilfeldigvis visste noe om passivhus. Det gjorde han. 


– Det hele endte opp med at det ble et firma i stedet for en nettside, sier han muntert.


– Vi besøkte et lignende firma i Tyskland, og startet selskapet i 2010. Vi startet med å gjøre en del energiberegninger for boligsameier som vurderte å rehabilitere boliger og blokker fra 50-tallet. Men det kokte ofte bort i og med at de måtte legge 400 000 kroner per boenhet for at de skulle få den kvaliteten som skulle til – ikke for å komme til passivhus – men energiklasse A, utdyper Øystein.


Fikk agentur for Helios
Energisparhus saumfarte markedet ytterligere, og bestemte seg for å satse på en produktdel i tillegg. De fikk i løpet av kort tid en avtale med Helios; en stabil produsent med et godt rykte på seg for å levere sikre kvalitetsprodukter. 


– Vi var på en messe i Tyskland i 2012 og besøkte Helios’ stand. Vi spurte om de hadde en agent i Norge, og det hadde de ikke, sier Øystein, som fikk agentur på å selge Helios’ produkter på det norske markedet. 


– Den store forskjellen mellom Helios og andre produsenter ligger i distribusjonssystemet. Et aggregat med over 80 prosent varmegjenvinning kan være en stor del av det som en noenlunde oppegående bedrift klarer å lage. Men det er en kombinasjon av distribusjonssystemet, styringssystemet og den kvaliteten som ligger i bunn, som gjør dette unikt.



Genial løsning holder kostnadene nede
Nylig var Øystein i et møte med noen arkitekter, som nærmest var i ekstase over den fantastiske løsningen til Energisparhus. Med ventilasjonsrør som kan støpes inn i dekket, sparer man både tradisjonelle rør og takhøyde. Hele 20-30 centimeter takhøyde per etasje, for å være eksakt.


– Arkitektene sa da at «nå tror jeg faktisk vi har løst ganske mange utfordringer i forhold til byggehøyde!», smiler Øystein. 


Han ser det som et stort pluss å få inn den geniale løsningen allerede på planleggingsstadiet, for eksempel ved å støpe rørene rett inn i byggeplatene og trekke rørene opp i lettveggene. Færre arbeidstimer og mindre materialforbruk fører til lavere kostnader totalt sett, og skaper dessuten et solid system med lang holdbarhet. Som Øystein sier; pris og kvalitet henger ofte sammen. 



– Det er plassbesparende og arbeidsbesparende i stor grad. Og de som har oppdaga det er veldig fornøyd! Vi får kommentarer som: «nå har vi laget to leiligheter på én dag, det har ikke skjedd før», siterer han muntert. 


Tilbyr flere løsninger

Energisparhus jobber også med sluttbrukeren, og har flest små og mellomstore entreprenører og arkitekter på kundelisten. De beregner og kalkulerer løsninger etter behov, og kan tilby flere ulike løsninger avhengig av kundens ønsker. 


Det beste Øystein vet er når kunder tar kontakt etter å ha blitt anbefalt Energisparhus av andre.


– Nå ønsker vi oss flere byggmestere og entreprenører som kan oppdage og oppleve at ventilasjonssystem av god kvalitet kan gjøre byggeprosessen mye enklere enn det var kjent for før, avslutter han og poengterer:


– Man skal ikke se seg blind på hva vi koster, men hva hele prosessen koster!

Les mer...

2020-01-29 10:00

201028w2

Utfordrer kjøkkenbransjen med møbler for en grønn fremtid

Artikkel Rotpunkt åpner butikk etter butikk i rekordfart, og utfordrer kjøkkenbransjen med sin tyske kvalitet og grønne drivlinje.
201020w1

Kunsten å tenke miljø i alle ledd

Artikkel Døren inn til gründer og daglig leder Dag Freddy Henriksens kontor, står alltid på gløtt. Den jordnære lederen utstråler varme og autoritet i en perfekt miks, og ser på alle de 200 ansatte i MatBørsen...
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    Arkiv