raft2raft1raft3raft4

Internasjonal suksess for norsk leverandør av brannslukkingssystemer til båter

RAFT Suppression AS, leverer kostnadsbesparende og miljøvennlige slokkesystemer, til alt fra ferger, fiskebåter, cruiseskip og luksusyachter – både i nasjonalt og internasjonalt farvann.

RAFT Suppression er et norsk, maritimt firma som leverer brannslukningssystemer for små og store båter. Med et helhjertet fokus på løsninger som er kostnadseffektive og har et lavt strømforbruk, kan RAFT levere den beste ytelsen for alle brannfarer på det åpne hav.


Stor etterspørsel
Selskapet ble startet i 2018 av Fred Andre Bjerke og Ann Kristin Erlandsen Sjåvik, som har mange års erfaring fra bransjen. De kom fra et firma som la ned, og dette skapte et hull i markedet.



–Tilbud og etterspørsel var rett og slett starten på RAFT Suppression AS; kunder som ønsket produktene, og vi som satt på kunnskapen, forteller daglig leder Fred Andre Bjerke.


I august 2019 flyttet det lille selskapet inn i et kontor på Barkåker. Kort tid før dette, fikk RAFT imidlertid sitt aller første prosjekt, der et slokkeanlegg som skulle installeres i et batterirom på en supplybåt og slokkeanlegg til en luksusyacht. Ifølge Fred Andre, krevde prosjektet inngående kunnskap, teknisk tegning og nøyaktig beregning – i tillegg til deler som var kostbare for et nystartet firma.


– Vi hadde kjennskap til hele systemet, og etter at vi fikk den forespørselen ble det mer og mer av batterirom. I tillegg ble vår første kunde etter hvert en fast kunde, opplyser Ann Kristin Erlandsen Sjåvik, teknisk prosjektleder i RAFT.


Ann Kristin begynte å jobbe med brannslukking i 2013, og var helt fersk i bransjen da hun regelrett ble kastet ut i det med et titalls prosjekt i fanget det første året. Fred Andre har også en lang fartstid innen brannslukking, og begynte som prosjektingeniør, før han etter hvert ble produktsjef for slukking før han startet RAFT.


Holdt seg flytende
Da pandemien var et faktum i mars 2020, hadde RAFT flere pågående prosjekter og allerede en omsetning på tre millioner kroner dette året.


– Fredag den 13. mars, haglet det inn mailer med avbestillinger – så den smalt greit, kan Fred Andre konstatere.


– Da brettet vi opp ermene og brukte tid og penger på å bli kvalitetssertifiserte og skaffet oss sertifikater som gav oss nye muligheter under pandemien og videre når den var over. Vi begynte med service, og ansatte erfarne teknikere. Oppdragene tikket inn. Det holdt oss flytende, sier Ann Kristin.


RAFT henvender seg til rederier, skipsdesignere og verft på verdensbasis, med sine konkurransedyktige brannslokkesystemer, service og reservedeler. RAFT har vært i land som England, Spania, Australia, Singapore og Monte Negro, og har de siste årene åpnet for en endring i markedet med sitt kompakte brannslokkesystem.



– Vi har tilbakevendende kunder, noe som tyder på at kundene er fornøyde. Vi har for eksempel utviklet et slokkeanlegg med spesiell tanke på batterirom. Vi får forespørsel om denne løsningen verden rundt, og har mange leveranser av dette systemet.

Vi kan levere hele brannslukkesystemer til alt fra små fiskebåter og oppover, og vi har flere store luksusyachter. Alle systemer krever beregninger, dimensjonering av kompakte pumpepakker, utstyrspakker, engineering og bygging av kontrollsystem. Vi utfører også service og ombygging av båter, og nå holder vi faktisk på med vår fjerde Hurtigruten-båt, utdyper Ann Kristin.


Slukker en brann på sekunder
For alle båter som skal ha brannslokking er vanntåke det beste alternativet. Siden vannet blir forstøvet, får man en bedre slukkeeffekt av hver eneste liter vann, og det tar bare noen få sekunder før temperaturen synker og rommet blir fylt med tåke.



– Enkelt forklart er det som om varmeenergien trekkes ut av luften, og det tar fra 20 sekunder til åtte minutter å slukke en brann. Det er utrolig effektivt, fastslår Ann Kristin.


Med sitt utviklede brannslukkingssystem, jobber RAFT for å selge inn sin løsning, som skiller seg ut i forhold til høytrykk, NOVEC og Co2-baserte slukkesystemet.


– Mange kan ikke så mye om det, og mange kunder tror at lavtrykk vanntåke med "bare" 16 bar er mindre effektivt enn anlegg som bruker trykk opp mot 160 bar. Men 16 bar tilsvarer faktisk 160 meter vannsøyle (rett opp), så det er absolutt ikke for lavt for en stor cruicebåt, understreker Ann Kristin.


Heldigvis mener Ann Kristin og Fred Andre at feilinformasjonen om lavtrykk vanntåke snart er et minne blott med dagens økende fokus på et lavere energiforbruk. Dessuten er systemet hverken skadelig for helse, ozonlag eller global oppvarming. Det sparer også rederi og verft for store kostnader, da et brannslukningssystem basert på lavtrykkvanntåke hverken veier mer eller krever like mye energi satt av til nødgenerator. Myter og rykter om store rør og mye vann, er vi på vei til å få bukt med.


– Hvis vi kan holde oss på 18 kilowatt istedenfor 75, er det et stort kostnads og bærekraftelement. Det er også et viktig miljøaspekt, at størrelsen på båtens nødgenerator i mindre grad påvirkes av energiforbruket til slokkeanlegget, poengterer Ann Kristin.


RAFT mottok nylig Gaselleprisen for 2023, og har opplevd en stor økning siden oppstarten for fem år siden, med kunder som gjerne kommer tilbake takket være RAFTs ekspertise på maritim brannsikkerhet.


– Kunnskap er vår styrke, og folk som bruker oss kommer ofte tilbake. Vi får også mange kunder på at skipsdesignere anbefaler oss – og det er veldig hyggelig, sier Fred Andre avslutningsvis.

Les mer...

2024-01-01 15.30

Løvaasmaskin4

Stor og solid entreprenør på Vestlandet går i bresjen for miljøtiltak i anleggsbransjen

Artikkel Med et nyskapende syn på miljø og bærekraft, har entreprenøren Løvaas Maskin AS farget anleggsbransjen grønn og blitt en foretrukken entreprenør på Vestlandet.
74343DB1-599E-4C0F-8A06-CDA4D5D886A6_1

Hvordan forbedre din bedrifts likviditet i trange tider?

Artikkel Når man driver en bedrift er det helt naturlig at man opplever tider med økonomiske svingninger som kan sette bedriftens likviditet på prøve.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    Arkiv