ian-taylor-jOqJbvo1P9g-unsplashtheship5theship1theship2theship4theship8

Revolusjonerer shippingbransjen: Fremsynt app automatiserer dataene mellom skip og land

Med fokus på effektivisering og sanntidsdata i shippingbransjen, har det norske techselskapet The Ship AS, utviklet en app som automatiserer dataene mellom skip og land.

Historien om The Ship starter med gründer og CEO, Fredrik LerøyFredrik har en variert CV som blant annet inkluderer IT-olje- og shippingbransjen, der årene i shippingbransjen skulle forme og legge grunnlaget for løsningen og selskapet The Ship AS.  

– Vi var leid inn som konsulenter for rederiet Seatrans Chemical Tankers i Bergen, for å modernisere systemene de hadde. Vi fant fort ut at det var flere enn Seatrans Chemical Tankers som hadde behov for slike systemer, og sammen med dem bestemte vi oss for å ta disse løsningene ut i et eget selskap og kommersialisere det slik at vi kunne selge det til andre kunder, forteller Fredrik Lerøy innledningsvis. 


Effektive løsninger gir store besparelser  
The Ship AS ble startet i 2020 og var på mange måter et utspring fra erfaringen om at rederienes kjernevirksomhet ikke består av å drifte og videreutvikle systemer. Shippingbransjen, som de siste årene har vært gjennom en stor IT-revolusjon, har i dag et større fokus på effektivisering og innsamling av data, og The Ship visste at de satt på effektive løsninger som kunne gi store besparelser for aktører innen shipping.  

– Shippingbransjen har lenge hengt litt etter på verdensbasis, men Norge er ett av landene som er ganske langt fremme og som mange land ser opp til i forhold til shipping, poengterer Lerøy 

Lerøy forklarer hvordan The Ships appløsning fungerer: 

– Vi har utviklet en app, som blir benyttet av mannskapet om bord på skipene. Appløsningen baserer seg primært på hendelsesregistreringalt som foregår med tanke på håndtering av last, registreres i vår app. 


Hendelsene som registreres i The Ships løsning, inkluderer alt fra når skipet ankommer havnen, til når losen kommer om bord, slangene blir koblet på og lasten blir løftet ut av lasterommene. Hendelsene blir deretter lagret i en strukturert database og dermed synliggjort for operasjon på land og andre samarbeidspartnere som agenter og befraktere.  

– Det gjør at personell på land har mulighet til å se hva som skjer under de forskjellige lasteoperasjonene i ettertid, og får dermed mye mer kontroll ved at de kan følge med på at ting går som det skal, sier Lerøy.  

Økonomiske fordeler 
Denne informasjonen er svært verdifull for en shippingaktør, og kan blant annet brukes til å identifisere hva de egentlig bruker tid på, hvor de eventuelt kan gjøre besparelser, og hva som kan gjøres annerledes.  

Skipene kan også registrere sitt drivstofforbruk i appen når de ankommer havnen og underveis, noe som er viktig i forhold til Co2-utslipp og det obligatoriske innkjøpet av kvoter.  

– Vgir dem et verktøy om bord som registrerer dataene én gang, og så blir dataene automatisk sendt videre til alle involverte parterVi prøver å gjøre jobben lettere for mannskapet om bord som har mange andre arbeidsoppgaver, presiserer Lerøy.  

De største økonomiske fordelene som kommer med The Ships automatiserte løsning, er muligheten til å basere sine beslutninger på faktiske data. Alt som registreres kan rapporteres , og man kan enklere avdekke operasjoner som tar lang tid ved at man helt konkret ser hva skipene bruker mest tid på.  


– Vi sitter etter hvert på veldig store datamengder, og kan gi kundene innblikk i hva som faktisk tar tid. Vi har eksempler på kunder som iverksetter konkrete tiltak på forskjellige terminaler for å gjøre ting på en bedre og mer effektiv måtesier Lerøy og utdyper: Kan man laste og losse mer cargo på kortere tid, tjener man mer penger og kan transportere mer last ved å bruke mindre drivstoff. Det handler også veldig mye om miljø, fastslår han.  

The Ship får mange tilbakemeldinger på at de med sitt fremsynte system, løser mange av utfordringene og oppgavene til shippingbransjenMed et brennende ønske om å levere effektive løsninger til mannskapet om bord og de som driver operasjoner på land, opplever The Ship at mye av fokuset har endret seg siden de startet for snart fire år siden.  

– Vi hadde flere konkrete systemer som vi utviklet for Seatrans Chemical Tankers i starten, men når man begynner å snakke med et bredere publikum får man stadig mer feedback fra alle mulige kanter. Vi så blant annet at dataene fra havnen; enten man er et kjemikalieskip, eller driver bulklast, så er det likt for alle skip uansett hvor i verden man befinner seg, forklarer Lerøy.   

Mindre drivstofforbruk 
Løsningen ble derfor et universelt system som kan tas i bruk på skip over hele verden – med «just-in-time-shipping» hvor man får opp data med en gang noe skjerSlik holder alle involverte parter seg oppdaterte i sanntid 

– Tidligere kunne det gå dagevis før de fikk denne informasjonen. Derfor ser kundene våre nytten i å knytte alle aktørene tettere sammen, for å få dataene idet de skjer, understreker Lerøy.  

Lerøy opplyser at kundene som har vært med helt fra starten, fortsetter å bruke The Ships løsning – som blant annet kan vise til store kutt i utgiftene i forhold til liggetid i havn.  

– Vi har skip som tilbringer opptil 50 prosent av tiden sin i havn, og kan man spare noen prosent hver gang, er det store besparelser i drivstofforbruket på sikt, forklarer han.  

The Ship, med base i Bergen, består i dag av et lite og svært kompetent team med tre utviklere og to ansatte innen salg og markedsføring. Fredrik Lerøy forteller at det har vært en utrolig spennende reise å få være med på å bygge opp selskapet til stadig nye høyder.  

– Det er til tidemye jobbmen vi ser at vi tiltrekker oss nye kunder, noe som bekrefter at vi faktisk har et godt produkt. Jeg tror vi har lansert et svært riktig produktpå akkurat riktig tidspunkt, konkluderer Lerøy avslutningsvis.   


Les mer...

2024-05-10 14.00

Løvaasmaskin4

Stor og solid entreprenør på Vestlandet går i bresjen for miljøtiltak i anleggsbransjen

Artikkel Med et nyskapende syn på miljø og bærekraft, har entreprenøren Løvaas Maskin AS farget anleggsbransjen grønn og blitt en foretrukken entreprenør på Vestlandet.
Glasspapersolutions1

Norskutviklet GRC-system imponerer: Skybasert plattform integrerer risikostyring og compliance

Artikkel Den norske teknologileverandøren Glasspaper Solutions AS, har utviklet en skybasert løsning for ambisjonsrike selskaper som forenkler det daglige arbeidet. Plattformen Kamude, gir en samlet oversikt over...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    Arkiv