Det var først på begynnelsen av 90-tallet at Serepta blomster flyttet inn i de nåværende lokalene på Øyrane torg utenfor Bergen, samtidig med at det nye senteret åpnet. Beliggenheten har fått enda flere kunder innom butikken, og i løpet av en vanlig dag er rundt 150 mennesker innom for å handle alt fra buketter, dekorasjoner og oppsatser til potteplanter og blomsterpinner.
- Det er ganske vanskelig å si hvor mange som pleier å være innom, for det varierer sånn. Kommer du hit i romjula er det jo hundrevis hver eneste dag, det samme gjelder andre høytider, for ikke å snakke om Valentine’s Day, forteller de blide damene vi møter i butikken.
Alle har jobbet lenge i bransjen, og flere av dem har fagbrev innen blomsterdekor. Det er den internasjonale kjeden Interflora som eier butikken, noe som medfører flere fordeler når det gjelder bestillinger og innkjøpsordninger.
Og driver man butikk på et større senter, må man regne med å bli evaluert. Mystery-shoppere, som skal gjøre handletester og vurderinger i ulike butikker, er ofte innom – noe som legger press på de ansatte. Men det synes de er utelukkende positivt.
- Vi må bli målt på det vi gjør, og selv om våre viktigste tilbakemeldinger kommer fra kundene, er det fint med stikkprøver. Det gjelder alle butikker. Vi er riktignok en blomsterbutikk, noe som skiller oss fra butikker som selger mat eller klær, men det er vel så viktig å måle oss på det vi gjør. Og for oss er det viktig å kunne tilby kundene det de forventer i en butikk som dette.