Engasjert optiker med kunden i fokus
I kjeden Interoptik er det fokus på høy faglig kompetanse, god service og et sortiment med det beste av produkter som til enhver tid finnes på markedet. Det er derfor Kristin Bjørnstad trives så godt, for hos Interoptik Evensen og Rønning i Moss kan hun jobbe til det beste for kundene.
Hun begynte som medarbeider i butikken allerede i 1997 mens hun tok optikerutdanning. Senere har hun blant annet gjennomført videreutdanning i kontaktlinsetilpasning og en mastergrad i klinisk optometri.
- Jeg overtok driften her litt raskere enn jeg hadde tenkt, men slik ble det bare! Det er en spennende utfordring, og jeg er privilegert med supre ansatte som ivaretar den profilen jeg ønsker for forretningen, sier Kristin.
Interoptik Evensen og Rønning har for tiden fire ansatte, to optikere og to kundeveiledere.
- Optikerens viktigste oppgave er å hjelpe folk til godt syn. Det innebærer hos oss en grundig synsundersøkelse og en anbefaling i forhold til den enkeltes behov. For de som ikke har perfekt syn fra naturens side kan det bety briller, kontaktlinser, solbriller, samsynstrening eller en kombinasjon av disse. Vi jobber for øvrig en del mot bedriftsmarkedet med tilpasning av PC-briller og vernebriller.
- I tillegg er det sånn at når en optiker mistenker at pasienten har en øyesykdom som trenger behandling, skal optiker henvise til øyelege for videre oppfølging.
Synet er ansvarlig for 90% av sanseinntrykkene våre, og sånn sett vår viktigste sans. Syns- og øyebunnsundersøkelser er en god investering i egen helse og hverdag; synet er med oss overalt i jobb, skole og fritid – derfor er regelmessige kontroller er nyttig for å holde synet optimalt, samt kontrollere at øynene er friske.
Optikere har de senere årene merket en tilspisset konkurranse i sin bransje.
- Det finnes uendelig mange alternativer der ute, og vi jobber kontinuerlig med å gi den informasjon og veiledning kunden trenger for å velge det produktet som er mest nyttig for ham/henne. Vi fører et bredt spekter av varer – og som i alle bransjer er det sånn at man får bedre kvalitet om man betaler litt mer. Vi prøver hele tiden å gi den anbefalingen som passer kunden best.
- Vi håper selvfølgelig å kunne øke kundemassen i fremtiden, det er vel et ønske vi deler med de fleste innen næringslivet. Det er det vi lever av og det som gjør oss rustet til å investere i etterutdanning og utstyr til synsprøverommet. Som det heter i Interoptik: Man skal være dedikert til faget og ha et engasjement for det.
Les mer...
2012-06-20 11.45