Skinnverkstedet AS, er et anerkjent møbelverksted som holder til i Nesttun, i nærheten av Bergen sentrum. Selskapet samarbeider tett med Møbel & Teppeverkstedet som holder til i samme lokale. Skinnverkstedet har over 40 års erfaring med omtrekking, rens og reparasjon av møbler, i tillegg til reparasjon av skinnmøbler – med en unik spesialkompetanse innen skinn og lær.
Skinnverkstedet ble startet av Frank Larsen i 1998, som har vært med på å bygge opp selskapet til den institusjonen den er i dag. Larsen utmerker seg som én av få fagspesialister i Norge innen skinn, og begynte med farging og restaurering av skinn allerede på 80-tallet.
– Selskapets visjon har vært å gi skinnmøbler nytt liv, noe som har vært både lønnsomt for kunder og bærekraftig for miljøet. Vi opparbeidet oss en solid kunnskap om garving av skinn, hvordan skinnet var oppbygd og hvordan man kunne gjenskape hudens opprinnelige utseende, innleder Frank Larsen, daglig leder i Skinnverkstedet AS.
– Norske skinnmøbler kostet på den tiden oppimot 50 000 kroner. Vi restaurerte møblene for rundt
5 000 kroner, noe som var svært lønnsomt for kundene våre, forteller han videre.
Vokste mye på små jobber
I de få tilfellene der skinnmøblene ikke kunne reddes, begynte man isteden å trekke om, og Skinnverkstedet måtte derfor ansette en møbeltapetserer. Resultatet ble en dedikert møbelavdeling, med et større fokus på omtrekking og reparasjon av møbler.
Skinnverkstedet bygget seg sakte opp i løpet av 90-tallet, godt hjulpet av sin nye møbeltapetsereravdeling. Etter at man fikk en fast vedlikeholdskontrakt med Hurtigruten, vokste Skinnverkstedet ytterligere.
– Samarbeidet med Hurtigruten har på mange måter blitt et «lokomotiv» inntektsmessig. Det er et samarbeid som vi har hatt stor glede av, poengterer Larsen med et smil.
Takket være en velutviklet servicetjeneste på skinnmøbler, har Skinnverkstedet hatt gleden av å utføre oppdrag for flere store aktører som Hydro og Statoil. Selv om disse jobbene ofte var små, var det likevel disse servicejobbene som selskapet vokste mest på.
Skinnverkstedet fikk etter hvert også stadig flere renseoppdrag, og i 2017 opprettet man et nytt selskap, Møbel & Teppeservice AS. Morten Tornes ble valgt til daglig leder. Han hadde da jobbet på Skinnverkstedet siden 2013. Skinnverkstedet kunne da fortsette å konsentrere seg om sin kjernevirksomhet med restaurering av møbler.
– Vi renset kun møbler, og hadde lenge sagt nei til å rense tepper. Vi følte at tepperensing var det neste skrittet, og det var fint å få skilt ut dette i et eget selskap, uttrykker Larsen.
Systue med stor kompetanse
I dag er omtrekking av møbler ved egen systue, den aller viktigste tjenesten til Skinnverkstedet. Akkurat nå jobber systuen iherdig med å sy ferdig en stor ordre fra Vys underleverandør, med flere tusen togseter som skal ferdigstilles.
– Tidligere har togsetene blitt sendt rundt i Europa, noe som ofte tok flere måneder. Siden aktøren som har ansvar for vedlikehold av togsettene til VY holder til på Askøy, er det veldig kortreist, understreker Larsen.
Skinnverkstedet har også egen systue som utfører skreddersøm av gardiner for kontorer og prosjektmarkedet generelt; en tjeneste man begynte med i 2020. Larsen forteller at de har dyktige skreddere og ansatte med lang erfaring innen søm og gardiner, som produserer nye gardiner på forespørsel for kundene.
– I dag er gardiner på kontorer og møterom en stor trend, sier Larsen. Med fokus på utsyn og akustikk, kan vi i dag tilby teknologiske tekstiler som er ganske nye på markedet. Henger man opp disse riktig, absorberer stoffet enormt mye støy, forteller Larsen videre om den nye trenden som «alle» nå skal ha på kontoret.
Moderne miljøfokus
Skinnverkstedet har et stort fokus på miljø og er en Miljøfyrtårnsertifisert bedrift. I tillegg til at man jobber målbevisst med miljøfremmende tiltak i bedriften, så gjenspeiles det store miljøfokuset i selskapets tjenestespekter. Frank Larsen kan konstatere at gjenbruk er i vinden, og at det både er trendy, fornuftig og miljøvennlig å velge ombruk fremfor nykjøp.
– Vi trekker ofte om møbler som brukes i offentlig miljø, og fungerer som en underleverandør for en rekke kjente bedrifter, sier han.
Siden Skinnverkstedet får inn møbler og tekstiler som i utgangspunktet er ødelagt, blir det mye avfall etter reparasjonene. Restestoffer og avklipte stoffbiter blir tatt vare på og gitt til skoler og barnehager.
Lys fremtid
I dag har Skinnverkstedet seks ansatte, deriblant en møbeltapetserer med fagbrev, en utdannet skredder og to ansatte med mange års erfaring innen søm.
– Vi har bygget et sterkt fundament, og nå ser vi etter muligheter for videre vekst, sier Larsen.
Skinnverkstedet AS er et selskap som har tillit i markedet og leverer kvalitet, og man føler at man er i en sterk posisjon til å møte fremtidige utfordringer.
– Vi ønsker å være en moderne, men tradisjonell håndverksbedrift. Vi ønsker selvfølgelig å holde tempoet vi har nå, men vår utfordring er at vi har alt for mye å gjøre – noe som egentlig er et luksusproblem, sier han med et lunt smil.
Evnen til å lytte til sine kunder, være ærlige og etterkomme kundenes ønsker, har gitt selskapet mange trofaste kunder som kommer igjen.
– Vi har mye tillit i markedet og leverer et veldig godt arbeid. Vi prøver også å gjøre det så rimelig vi kan for kunden, og er ærlige på at vi noen ganger ikke kan konkurrere med affeksjonsverdien, avslutter Frank Larsen.