Møbel & Teppeservice AS er spesialisert på rensing og impregnering av vegg-til-vegg-tepper, tekstilmøbler, skinnmøbler og orientalske tepper. Selskapet ble startet på Nesttun i Bergen i 2017, og ble etablert som et resultat av at det velrenommerte møbelverkstedet Skinnverkstedet valgte å skille ut rensearbeidet som et eget selskap etter stadig økning i antall oppdrag, med Morten Tornes som daglig leder.
Trygghet, kompetanse og yrkesstolthet gjennom kurs
– I England har man mye tepper, og samtidig mye kunnskap om å ta vare på teppene. Det er ikke uvanlig at private husstander har avtaler med rensefirmaer som kommer hver tredje måned, opplyser Tornes, og presiserer at Møbel & Teppeservice sine ansatte er sertifiserte gjennom kurs i England.
– Vi trodde vi var ganske flinke da vi begynte, men etter kursene i England ble det klart at mye av det vi hadde lært i Norge faktisk var direkte feil, påpeker Tornes med et forsiktig smil. Selv om jeg kan lære de ansatte mye, er det noe helt annet å komme på et eget kurs med faglig fordypning, sertifisering og eksamen i England. Det gir våre ansatte en helt annen trygghet og yrkesstolthet, legger han til.
I Norge har vi lite tradisjon for rens og vedlikehold av møbler og tepper, siden det meste av tepper forsvant på slutten av 80-tallet. Mange kunder venter til det er veldig tydelig skittent før noe gjøres, noe som, ifølge Tornes, både fører til dårlig innemiljø og stor slitasje på interiøret.
– Rens av kontorstoler, tepper og andre tekstilmøbler, er en viktig bidragsyter til helsen til de ansatte. Omtrent 20 prosent av befolkningen har støvmiddallergi, noe som kan gi nedsatt konsentrasjon og redusert arbeidskapasitet. Å investere i rens kan faktisk redusere sykefravær og skape bedre arbeidsmiljø, fremholder han.
Dobler levetiden til møblene
Tornes forklarer videre at tekstilmøbler og tepper fungerer som filtre som fanger opp små partikler fra luften. Små sandpartikler fylles opp i tekstilene og skaper en sandpapireffekt. Partiklene blander seg med fett fra vår hud og er hovedårsak til slitasje, og behov for utbytting.
– Ved å rense og impregnere én gang i året med en årlig serviceavtale, kan en bedrift doble levetiden til møblene, utdyper Tornes.
Ifølge Tornes er hele 90 prosent av kontormøblene i Norge trukket i ull, noe som krever korrekt behandling. Møbel & Teppeservice er sertifisert av WoolSafe; en internasjonal sertifiseringsordning som garanterer riktig behandling av ull. Det skal ikke mer enn én feil utført rens for å bryte ned ullfibre, og drastisk forkorte levetiden. Dette er ikke synlig for det blotte øye, og møblene kan fremstå som rene og pene, men ser man fibrene under et mikroskop ser man at de er påført skade, og det er ikke reverserbart.
I tillegg er de sertifiserte i henhold til IICRC – en amerikansk standard for teppe- og møbelrens basert på en bransjelærebok på hundre sider. Å utføre en grundig og korrekt rens, handler nemlig om mer enn bruk av maskiner og rengjøringsmidler. En møbelrens utført av et profesjonelt og sertifisert rensefirma, innebærer en rekke tester før selve behandlingen – deriblant fibertest, pH-testing, fargestabilitetstest. Før selve rensingen blir utført i en flerstegsprosedyre.
Større satsing på Østlandet
I dag får Møbel & Teppeservice mange oppdrag gjennom anbefalinger fra møbel- og teppeleverandører, blant annet Kinnarps, Senab Eikeland og Ege tepper. Nå ønsker rensespesialisten fra Bergen å satse enda mer på Østlandet, hvor det er et stort marked for rensetjenester – spesielt blant kontorer.
– De fleste renholdsfirmaer tilbyr tepperens som en ekstra tjeneste, men rensing er et eget fag som krever mye mer kunnskap enn de fleste er klar over. Uten inngående kunnskap både til forskjellige fibertyper og hvilke rensemidler som skal brukes på hva, oppnår man begrensede resultater, og påfører materialene slitasje, som forkorter levetiden. Vi har blant annet en serviceavtale med store statlige organer i Oslo som har krav til dokumentasjon av kompetanse. Vi gjorde nylig en stor tepperens i et kontorbygg i Bjørvika i Oslo, som ble veldig overrasket over resultatet, sammenlignet med hva de hadde fått fra andre leverandører tidligere, sier Tornes.
Han fastslår at de som oftest klarer å få selv de mest medtatte teppene helt strøkne igjen, og gir et eksempel der Møbel & Teppeservice tilbød seg å prøve å få vekk flekkene for å hjelpe en kunde.
– Vi har serviceavtale med en stor bedrift i Bergen. Ved rensing av noen flotte designmøbler i 2016, så vi at kunden hadde teppefliser som var fulle av kaffeflekker – noe de ikke hadde fått vekk selv etter rens fra en annen aktør. Vi tilbydde en gratis test, som ble en stor suksess. Kunden var veldig glad for å inngå en serviceavtale for årlig rens av alle møbler og tepper, og har latt oss holde interiøret strøkent i de ni årene vi har hatt avtalen.
Miljø og bærekraft i fokus
Miljøfyrtårnsertifiseringen til Møbel & Teppeservice står høyt, og setter sitt preg på hele driften. Alt fra rensemaskiner som går på strøm og miljøvennlige renseprodukter, er en forutsetning for å drive i tråd med forskrifter innen helse, miljø og sikkerhet.
– Gjennom sertifiseringsprosessen til Miljøfyrtårn ble vi enda mer bevisste på vårt forbruk. I tillegg ser vi at det grønne skiftet og fokuset på gjenbruk og vedlikehold av møbler og tepper bidrar til at folk forstår verdien av jevnlig rens, sier Tornes.
Tornes presiser at den sterke faglige kompetansen og den bevisste prioriteringen på miljøet, har bidratt til Møbel & Teppeservice sin store vekst. En vekst som i fjor premierte bedriften med en Gaselleutmerkelse. I tillegg er man svært opptatt av god kundebehandling; et kjennetegn for en vellykket bedrift.
– Målet vårt er at alle kunder skal være mer enn fornøyde. Vi strekker oss langt, og hører alltid med kunden etter at vi har vært der. Er de ikke hundre prosent fornøyd, så kommer vi tilbake og fikser det – helt til det er 110 prosent, avslutter Morten Tornes med et smil.