BR-Auto AS, er en familiebedrift som eies og drives av far og sønn som er mer enn gjennomsnittet opptatt av fossile biler, bilmerket Opel og å gi kundene sine en riktig god kundebehandling.
BR-Auto ble startet i 2020 av Einar Bru, som hadde jobbet i bilbransjen i 25 år. Etter å ha tilbakelagt 21 år ved Opel-forhandleren Sven Kvia AS, investerte Einar alle sparepengene sine på drømmen om en egen bilbutikk, og fikk med seg sin sønn; Mads Bru, på eiersiden av selskapet.

– Én av våre store styrker er at vi ikke går på jobb for å være raskest mulig og tjene mest mulig penger. Vi har en genuin bilinteresse og ønsker å tilby et bra produkt med god kvalitet. Vi har et ønske om å gjøre selve opplevelsen best mulig – både for kunden og bilen, fastslår Mads Bru, styreleder i BR-Auto AS.
Kompetanserikt verksted
Ved BR-Auto, får kundene alt på ett sted. Selv om de både har bilsalg, dekkhotell, verksted og salg av bilpleieprodukter, er hovedfokuset uten tvil bilverkstedet. BR-Autos verksted er meget konkurransedyktig på pris, og man strekker seg langt for å levere et godt produkt som kundene blir fornøyde med.
– Vi dekker alt innen bil, konstaterer Einar. Vi kan ta service og reparasjoner på alle bilmerker, og vi utfører også elbilreparasjoner.
BR-Autos mekanikere har i tillegg erfaring med reparasjoner av veteranbiler, og får iblant besøk av veteranbiler som trenger både større og mindre reparasjoner.
– Det hender også at vi får inn biler som andre verksteder har gitt opp. Vi klarte å reparere en bil som merkeforhandleren ikke kunne få orden på. Slike ting er utrolig gøy og givende, understreker Einar.
Å jobbe med Opel i 21 år, har ifølge Einar satt sine spor. Far og sønn Bru sine hjerter banker ekstra hardt for Opel, som i likhet med allmenne bilinteressen har vært et gjentagende tema i familien Bru oppgjennom.
– Vi brenner for Opel. Det er hovedsakelig det som er vår greie, smiler Mads. Det er et merke med god kvalitet og som er lett å skru på. Sammenlagt har vi 25 års erfaring med Opel, og den lange erfaringen og gode kompetansen bidrar nok til at vi stadig vekk får nye Opel-kunder, forteller han muntert.
Tett oppfølging
Einar og Mads har valgt å fokusere på den personlige kundeopplevelsen ved BR-Autos verksted. De ønsker å følge opp verkstedkundene tettere enn de større verkstedene, både for å unngå misforståelser, men også for å skape gode relasjoner med kundene sine.
– Vi er et lite og personlig verksted som tilbyr én og samme kundekontakt hele veien. Hos oss treffer kunden mekanikeren som har jobbet med bilen deres, og det har veldig mye å si for tryggheten kundene opplever, poengterer Mads.
BR-Auto har de siste årene også opplevd en stor pågang i fossilbilsalget. Einar tror at mye av grunnen til dette er at de selger brukte biler opp til 200 000 kroner; en prisklasse som mange har råd til, selv om alt annet er blitt dyrere.
– Samtidig ser vi at folk fortsatt vil ha fossilbiler, for vi selger så å si ingen elbiler. Det er en stor usikkerhet i markedet knyttet til elbiler, samtidig som mange sikkert venter på det riktige tidspunktet å gå over til elbil, sier Einar.
Søker flere ansatte
Einar understreker at BR-Auto er svært fleksible når det gjelder bilgaranti, og er ikke vanskelige om det skulle være noe. Man tilbyr også en ekstra bilgaranti via selskapet Autoconcept for de som ønsker det.
Etter en formidabel økning både når det gjelder verkstedtjenester og bilsalg, er Einars ønske å få inn flere folk i firmaet – en lærling og en ny ansatt. Man trenger ingen spesiell erfaring for å jobbe i BR-Auto, men interesse for bil og en imøtekommende personlighet er en selvfølge.
– Jeg føler ofte at jeg både er kundemottaker, mekaniker og selger, så det blir veldig fint å få inn minst én ansatt til, humrer Einar. Vi kan tilby en god arbeidsplass der man trives, og vi legger til rette for at man får den beste opplæringen her hos oss, konstaterer han.
Den harde jobbingen og gode omsetningen til det lille og personlige bilhuset med den store kompetansen, har gitt resultater på flere områder. I fjor ble BR-Auto nemlig en Gasellebedrift.
– Ryktet sprer seg, og vi er utrolig glade for at kundemassen vår har økt og at vi nå er en Gasellebedrift, sier Einar, som røper at de ikke har brukt en eneste krone på markedsføring.
– Når vi får nye kunder får vi ofte høre at andre hadde anbefalt oss. Kundene har bare kommet av seg selv, og der har vi vært superheldige, avslutter Mads Bru.