Det finske selskapet Kemppi er produsent av sveiseutstyr, med aner tilbake til 1949. Kemppi har i løpet av årene utviklet en rekke moderne, nyskapende og brukervennlige sveisemaskiner som er tilgjengelige i hele verden gjennom et globalt distribusjonsnettverk.
Norske sveisere ble introdusert for Kemppis produkter på 80-tallet, hvor man i 1984 etablerte den norske salgsavdelingen Kemppi Norge AS, med lokasjon på Nøtterøy. Siden den gang har den finske sveiseprodusenten vokst seg enda større både i og utenfor Norge, og i dag har Kemppi en global omsetning på utrolige to milliarder.
Kontroll på hele produksjonen
Sveinung Egeland er Country Manager for Kemppis norske avdeling. Han forteller at Kemppis organisasjon består av tre selskaper med hvert sitt hovedområde innen industri og teknologi.
– Kemppi Group består av Kemppi, som produserer sveiseutstyr- og maskiner, Kempower, som produserer ladere til elektriske kjøretøy, og Kemptron; en avansert elektronikkfabrikk som lager all elektronikk som ladere og kretskort til sveisemaskiner og ladestasjoner, forklarer Egeland.
Den store fordelen med å samle disse tre selskapene under samme paraply ved å tilby tjenestene in-house, er at man har 100 prosent kontroll på hele produksjonslinjen.
– Det er godt for våre kunder å vite at Kemppi er en solid leverandør hele veien, understreker Egeland.
Kemppi Groups organisasjon er samtidig et resultat av en bevisst strategi om å bygge opp kompetansen gradvis. Strategien har uten tvil gitt god avkastning ved at Kemppi i dag kan vise til et sterkt forhandlernettverk med en god faglig kompetanse.
– Vi har veldig mange flinke medarbeidere, og måten organisasjonen er bygget opp på har gitt gode resultater. Det har vært en lang prosess i løpet av mange år, hvor vi blant annet har sikret oss gode sentralavtaler med TESS og andre store aktører, poengterer Egeland.
Kemppi Norge består av ni ansatte; en hyggelig gjeng som reiser mye i jobben. Kemppi Norge holder blant annet jevnlige kurs for sine forhandlere – enten her på Nøtterøy eller ute hos forhandlerne, og selv kan Egeland skilte med rundt 100 reisedager i året.
– Jeg vil si at kollegaene mine er blant de beste i bransjen, og jeg er veldig glad for å jobbe med dem. De jobber hardt, er faglig flinke og sultne på å selge, skryter han.
Et kvalitetsstempel
Kemppis robuste sveisemaskiner tåler hard bruk og tøffe værforhold. Situasjoner der skipsverftkunder ønsker å ta med seg Kemppis maskiner ut på arbeid i sjøen fordi de er trygge på at maskinene tåler det, vitner om at produktene har svært høy kvalitet.
Kemppi revolusjonerte i sin tid buesveisingen, med innovativ teknologi som gjorde sveiseutstyret både mer brukervennlig og presist. I tillegg har halvautomatisk sveising (MIG/MAG-sveising) vært Kemppis sterkeste side i mange år, med maskinene FastMig X, MinarcMig og X8 MIG Welder.
– Finnene er ekstremt innovative og flinke til å lytte til markedet og kundenes behov, konkluderer Egeland. Kemppi har lenge vært store på halvautomatisk sveising, og nå ser vi et stort vekstpotensial innenfor automatisert sveising – som tidligere har vært et smalt marked.
Sterkere fokus på industri
Vekstpotensialet ligger også i andre virksomhetsområder som er definert i Kemppi; deriblant sikkerhetsprodukter innen sveiseutrustning, som sveisemasker- og hansker.
– Vi tilbyr også sveisepistoler, som er et viktig produkt i sveisebransjen. Kemppi har tidligere hatt mindre fokus på sveisepistoler, men nå har man bygget en fabrikk i Kina spesielt for dette, opplyser Egeland.
Kemppi kjøpte også en fabrikk i Italia under Trafimet Group; en Italiensk sveiseprodusent som Kemppi kjøpte opp i 2019. Med disse to fabrikkene har Kemppi sterke muskler innenfor produksjon av sveisemaskiner og sveisepistoler, og går en lys fremtid i møte med et markant fokus på industri.
– Jeg pleier å si at alle som sveiser, er potensielle Kemppi-kunder, smiler Egeland. Vi klassifiserer oss som et premiummerke, og det er de tøffeste brukerne innen tungindustrien som er de beste kundene våre, fremholder han.
Egeland vil også slå et slag for det lojale forhandlernettverket til Kemppi. Det er tross alt forhandlerne som står for mesteparten av omsetningen, og ifølge Egeland går lojaliteten til kundene begge veier.
– Vi er ekstremt lojale mot våre forhandlere, som har valgt å bruke oss i mange år. Det er gode samarbeidspartnere som vi er veldig stolte av, og disse tar vi godt vare på, avslutter Sveinung Egeland.