fraktpartner2fraktpartner1fraktpartner3fraktpartner4fraktpartner5

Transportselskap fra Kristiansand posisjonerer seg for fremtiden

Gasellebedriften Frakt Partner AS, har blitt et stort transportselskap på kort tid. Med fokus på seriøsitet i transportbransjen, effektivisering og elektrifisering, ønsker transportselskapet nå å vokse ytterligere – og posisjonerer seg for fremtiden med flere gode kundeforhold.

Transportselskapet Frakt Partner AS fra Kristiansand, spesialiserer seg på lokal distribusjon, flyttegods og ekspress- og godstransport for privatkunder og bedrifter i Agder. I samarbeid med gode samarbeidspartnere, kan Frakt Partner også levere langtransport, massetransport og krantransport til hele Norge.


Frakt Partner ble startet av Vidar Kristiansen, som begynte med én lastebil i 2014. Selskapet vokste seg fort større for hvert eneste kjøreoppdrag han fikk, og etter hvert slo Vidar seg sammen med Juraj Kozienka, som drev et lignende transportselskap i Kristiansand. Juraj og Vidar hadde samarbeidet en god stund, og delte ofte sjåfører mellom selskapene ved behov.



– Vi delte også mange av de samme kundene – i det samme området, så vi bestemte oss for at vi like godt kunne fusjonere, forteller Vidar Kristiansen, daglig leder i Frakt Partner AS.


– Siden den gang har vi ekspandert, satset for fullt og investert i nytt utstyr. Vi fikk en stor vekst under koronapandemien, siden alle trengte frakttjenester og biler. Det bidro til at vi kunne vokse.


Gode verdier 
Juraj og Vidar hadde dessuten de samme verdiene, hvor mottoet «fleksibilitet er vår styrke» har vært sentralt siden oppstarten. Med fleksibilitet i høysetet, har Frakt Partner i dag blitt en gasellebedrift med flotte omsetningstall og mange gode kundeforhold.


– Vi synes alltid det er gøy å selge transport den første gangen, men det er utrolig gøy når kunder bestiller frakt fra oss for andre, tredje og fjerde gangen. Vi er ofte det første transportselskapet som kunden ringer, og kan vi ikke ta fraktoppdraget så ringer de til neste, sier Juraj Kozienka, styreleder i Frakt Partner AS.


De faste kundene kjenner nemlig Frakt Partner godt, og vet at de gjør sitt ytterste for å hjelpe sine kunder. I Agder har transportselskapet fått et godt rykte på bakgrunn av at de alltid er presise, at deres sjåfører møter opp presist og har en god stå-på-vilje. Ifølge Vidar er dette sentrale verdier i Frakt Partner.



– Punktlig oppmøte er veldig viktig. Har vi avtalt en tid, så skal vi være hos kunden helst før tiden slik at kunden slipper å vente. Vi lærer også opp sjåførene våre til at de skal opptre profesjonelt, være fleksible og ikke se problemer, men løsninger hele veien. Hos oss får kundene det de betaler for: kvalitet, konstaterer Vidar.


Juraj trekker spesielt frem eventbyrået The Event fra Kristiansand, som er en fast kunde av Frakt Partner.  

– De er veldig spennende å jobbe med. Vi har løst mange oppgaver for dem, og jeg tror de er fornøyde med oss så langt, smiler han.


Én lærling i året
Selv om Vidar og Juraj har lederstillinger i Frakt Partner, hopper de gjerne inn for å dekke behovet dersom sjåfører har blitt syke. Ifølge dem er transportbransjen en bransje som opplever utfordringer i forhold til rekruttering av seriøse og flinke sjåfører. Nettopp derfor ble Frakt Partner tidlig en godkjent lærebedrift. I løpet av de fire siste årene har de tatt inn én lærling i året.


– Vi synes det er veldig fint å ha lærlinger og få muligheten til å «forme» lærlingene slik vi har lyst til. Vi legger tidlig vekt på å vise hvordan bransjen er og hva de kan forvente seg, slik at de er godt forberedt, sier Vidar. Gjør lærlingene en god jobb, så er de garantert en stilling hos oss når læretiden er ferdig, utdyper han og understreker at de har vært veldig fornøyde med alle lærlingene så langt.


Full kontroll med flåtestyring
Frakt Partner benytter i dag effektiviserings- og digitaliseringsverktøy for å bli enda mer fleksible. Transportselskapet har både flåtestyring og TMS-system som gir dem full kontroll på hvor alle sjåførene befinner seg, i tillegg til oversikt over vaktlistene til de ansatte og digitale signaturer. Sjåførene har egen app der de kan føre inn sine timer og få tilgang til nyttig og relevant informasjon som HMS. Juraj poengterer at digitaliseringen har vært svært hjelpsom for Frakt Partner ved at løsningene forenkler deres arbeidshverdag.


– Flåtestyringssystemet vi bruker er utrolig nøyaktig. En gang fikk vi en telefon fra en person som sa at én av våre sjåfører hadde kjørt ned et gjerde. Da kunne vi se i systemet vårt at ingen av våre biler hadde vært i nærheten på tidspunktet som ulykken skjedde, forteller Juraj.


Frakt Partner er ikke fremmed for å investere i fremtidsrettede løsninger. Per i dag har transportselskapet tre elektriske kjøretøy, men Vidar presiserer at han gjerne ønsker å investere i flere i takt med at etterspørselen etter grønne biler øker.


– Elektriske lastebiler er dessverre fortsatt veldig dyre sammenlignet med fossile lastebiler. Men får vi med oss de riktige kundene, vil vi gjerne gjøre bilparken vår grønnere i fremtiden, understreker han.



Et viktig yrke
Som medlem i Lastebileiernes landsforbund, jobber Vidar for økt sikkerhet og bedre rettigheter for langtransportsjåfører. Fra 1. januar 2026 har regjeringen innført løyver for varebiler som skal sikre seriøsitet og bedre konkurransevilkår i transportbransjen. Selv etterlyser han påbud for fartsskrivere i norske varebiler.


– I Europa er vi lovpålagt med skrivere i varebiler om vi kjører internasjonalt fra 1.januar 2026. Dette håper jeg kommer hit snart, for det skjer dessverre ofte ulykker som følge av at sjåførene ikke holder hastigheten eller kjøretiden, advarer Vidar, som heldigvis ikke har opplevd møteulykker på veiene så langt.


Selv synes Juraj det er fint at ryktet til transportbransjen har tatt seg opp, selv om det fortsatt er en lang vei til at sjåfør blir ansett som et respektabelt yrke.


– Jeg har noen ganger fått høre at transportør og sjåfør er to av de verste yrkene. Jeg synes tvert imot det er et yrke man skal være veldig stolt av, sier han og utdyper: Det er et viktig yrke, siden man kjører viktig gods av store verdier.


Når vi nå befinner oss i siste kvartal av 2025, er forhåpningen for det kommende året å få enda flere kunder slik at Frakt Partner har enda flere bein å stå på.


– Våre nåværende kunder ser oss som fleksible og presise. Vi håper på en fortsatt vekst, og at vi får enda flere hyggelige kunder i fremtiden, avslutter Vidar Kristiansen og Juraj Kozienka.


Les mer...

2025-10-01 18.30

reforcetech1

Revolusjonerende produkt minimerer bruken av betong og stål

Artikkel ReforceTech AS, er norsk høyteknologi på sitt beste. Selskapet utvikler og produserer kostnads-, tids-, og materialbesparende armeringsprodukter av kompositt for betong – et klimavennlig alternativ som...
aet1

Norsk aktør satser alt på nisjemarked: Spesialister på renrom siden 1987

Artikkel Siden oppstarten i 1987 har AET – Arbeidsmiljø og Energiteknikk AS, levert renrom og renromstjenester til sykehusapotek, laboratorier, medisinske produsenter og kontrollerte miljøer. Med en rendyrket utstyrsavdeling,...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv