DITEC Stavanger, tidl. Bilbyen Bilpleie AS, med beliggenhet på Forus i Stavanger, tilbyr alt fra innvendig rens til utvendig lakkering, polering og voks. Selskapet ble etablert på Hillevåg i 1995 som Hillevåg Bilpleie, og endret i 1998 navn til Forus Bilpleiesenter da man flyttet til «bilmekkaet» Forus.
Daglig leder av DITEC Stavanger; Aleksander Brun Henriksen, forteller at hans eldste bror etter hvert tok over driften av bilpleiesenteret, før hans mellomste bror, Glenn Brun Henriksen, noen år senere kjøpte de andre ut, og bygget bilselskapet helt på nytt fra bunnen av.
– Min bror startet Bilbyen Bilpleie, og er i dag min sjef og daglig leder i konsernet Bilpleie Holdco AS, som blant annet eier Bilbyen Bilpleie og DITEC Holding, sier Aleksander Brun Henriksen innledningsvis.
Nytt navn – samme eierstruktur
Selv begynte Aleksander i Bilbyen Bilpleie som sommerhjelp da han var 18 år. Da var bilpleiesenteret betydelig mindre, og bestod av fire ansatte. I dag består avdelingen i Stavanger av 25 årsverk og 29 ansatte, og er én av de største bilpleiesentrene på Vestlandet.
DITEC Stavanger, har som navnet forteller, et tett samarbeid med bilpleieproduktleverandøren DITEC, og er et offisielt DITEC senter. Det er også de andre avdelingene til Bilbyen Bilpleie, men man har beholdt den samme eierstrukturen.
Aleksander forklarer at DITEC er synonymt med trygghet og seriøsitet, og ser veldig mye frem til å fortsette samarbeidet.
– DITEC har eksistert siden 70-tallet, noe som er en stor trygghet for kundene. Vi har handlet bilpleieprodukter og keramisk coating av DITEC Norge og DITEC International i en årrekke, og det er tøffe krav for å få lov til å bruke deres produkter, opplyser Aleksander. For å bli et DITEC-godkjent bilpleiesenter, må man bli godkjent av Arbeidstilsynet, i tillegg til at man må ta spesielle kurs for å få lov til å bruke produktene. DITEC er rett og slett trygghet i alle ledd, konstaterer han.
Forenkler vedlikehold av bilen
Bilpleieproduktet Ceramic Ultra fra DITEC, er i dag veldig i vinden hos DITEC Stavanger. Det er en keramisk lakkbeskyttelse som bygger en sterk hinne oppå klarlakken. Siden den er hydrofobisk, får man en lakk som tåler steinsprut bedre og som er lett å vedlikeholde. Målet med lakkbeskyttelsen er at den skal forenkle kundens daglige vedlikehold av bilen.
DITEC Stavanger utfører også en god del forsikringsjobber; alt fra brannslukkingsapparat som har blitt utløst i bilen, til vannlekkasjer.
– Hovedmottoet vårt er at kundene våre skal føle at de har fått en god service enten de har valgt oss selv eller ikke. Dersom de er en forsikringskunde som ikke har valgt oss, så vil vi at de skal huske at «der ble jeg møtt av mange blide og løsningsorienterte ansatte», og få lyst til å komme til oss neste gang, sier Aleksander muntert.
DITEC Stavanger har også flere samarbeid med forhandlere, der de klargjør nye og brukte biler på vegne av forhandlerne. Én av disse forhandlerne er Møller Bil, som sender nybilene deres direkte til dem for klargjøring ut til kundene.
– Bilforhandlerne stiller ekstremt høye krav fra sine importører. Vi er stolte over at vi hele tiden har levert innen tidsrammen slik at forhandlerne får bilene raskt omsatte, konstaterer Aleksander.
Kvalitetsløft i bilpleiebransjen
Bilpleiebransjen har de siste årene fått et skikkelig kvalitetsløft med godkjenningsordninger via Arbeidstilsynet; en nødvendighet for å øke seriøsiteten til bilpleiebedrifter i Norge. DITEC Stavanger har derimot alltid lagt stor vekt på å drive seriøst og ha ryddige arbeidsforhold, og man rekrutterer i dag flere ansatte til avdelingen i Stavanger. Erfaring fra bransjen er ikke et krav, men man bør være i god fysisk form og ha lett for å samarbeide med andre, da man ofte jobber i team.
– Vi tenker mye på det sosiale siden vi jobber i team, og legger vekt på inkludering i form av ukentlig teambuilding med quiz og fysiske konkurranser. Vi har også et eget system der de ansatte kan sende inn forbedringsforslag: enten de ansatte ønsker seg nye sko eller ballonger på veggen, så prøver vi å tilfredsstille behovene til våre ansatte for å skape et enda bedre arbeidsmiljø, fremholder den ydmyke daglige lederen.
Løsningsorientert kundefavoritt
Kundene til DITEC Stavanger, fremholder at behandlingen de får hos den lokale bilpleieeksperten i Stavanger er tilfredsstillende og bra. Med tre hyggelige resepsjonister, blir kundene møtt med et smil fra første stund, og DITEC Stavanger får mange tilbakemeldinger på at de er hyggelige, løsningsorienterte og responderer raskt.
– Å måtte sette fra seg bilen i et par dager, kan by på en stor utfordring for en familie i dag. Det krever en god del logistikk, og vi får mye god respons for at vi er så løsningsorienterte og alltid finner en løsning, understreker Aleksander og skryter av teamet sitt.
Ved å rette fokuset på rask responstid og ta seg god tid til å svare kunden – enten kunden ringer, kommer innom eller bestiller via nettsiden, har DITEC Stavanger sikret seg mange gode og faste kundeforhold oppgjennom årene. Aleksander påpeker at det er en stor trygghet og ære å få lov til å ha flere av de samme kundene selv etter 20 år.
– Det er utrolig hyggelig at kundene våre gjerne vil komme tilbake til oss igjen. Kunder som har vært hos oss så lenge og er lojale, får ofte en del fordeler siden de markedsfører oss, avslutter Aleksander Brun Henriksen med glimt i øyet.