Sikre IT-driftstjenester med spesialtilpasset support - både for krevende industribedrifter og kontorbedrifter med ordinære behov: eProvider er noe så sjeldent som et IT-selskap med beina godt plantet i to svært så forskjellige segmenter. Fra den tidlige oppstarten, via etableringen av dagens struktur i 2019, til den nye satsingen som ble lansert i 2024 har eProvider fra Rogaland blitt en trygg IT-partner som tilbyr alt innen IT; support, drift, infrastruktur, sikkerhet og utvikling.
– Vi vokste fra syv til 15 ansatte på et halvt år, og har profesjonalisert driften med flere ansatte og et enda bedre system. Det gjør at vi kan tilby IT-tjenester til bedrifter både i kontorsegmentet og industrisegmentet. Alle bedrifter trenger jo IT i en eller annen form, forteller Thomas Alveskjær, COO i eProvider.
Posisjonerer seg med ISO-sertifiseringer
Da eProvider beveget seg i retningen mot avanserte industribedrifter, hadde IT-selskapet gjennom mange år opparbeidet seg en lang erfaring og et godt rykte med å tilby IT-tjenester til kontorbedrifter som regnskapsbyråer og advokatbyråer. Med en ny investor og fire nye ansatte som har jobbet aktivt mot oljesektoren, har eProvider fått nye og større muskler i industrisegmentet, og mange gode skussmål fra industrikunder.
– I tillegg har vi knyttet enda tettere bånd til en strategisk samarbeidspartner på cyber security som har vært med på å designe nettverksinfrastruktur for store oljeselskaper. Samarbeidet har rustet oss til å satse enda større i den retningen, og nå holder vi på med ISO-sertifiseringene 9001 og 27001, som skal være ferdig i løpet av året, sier Alveskjær.
– Disse sertifiseringene er et krav i segmentet vi går inn i nå. Uansett om et oljeselskap består av fem eller flere hundre ansatte, så får de akkurat de samme kravene. At vi snart har ISO-sertifiseringene på plass, vil blant annet gjøre dokumentasjonen mye lettere for våre kunder i industrisegmentet, utdyper Eskil Jakobsen, Sales & Key Account Manager i eProvider.
Samarbeidet med en cybersecurity-aktør er et strategisk valg som gjør eProvider til en nøytral part i sine IT-leveranser. Ved at cybersecurity-aktøren agerer som en uavhengig IT-sikkerhetsrevisor, får kundene en ekstra sikkerhet og trygghet – i tillegg til at selskapet også kan tilby mer avanserte sikkerhetstjenester direkte til eProvider’s kunder.
Unik kompetanse
Alveskjær og Jakobsen, presiserer at eProvider også har mange gode partnere og underleverandører innen hardware og software, og målet er å knytte til seg enda flere aktører slik at de kan levere en helhetlig totalleveranse for sine kunder. Å ha mange strenger å spille på, er også én av eProvider’s filosofier. Dette kommer til uttrykk i selskapets ansatte, som Alveskjær beskriver som en «god miks».
– Vi jobber veldig tverrfaglig, og har ansatte med ulik kompetanse og utdanning. Ved å utnytte interne ressurser, slipper kundene våre å forholde seg til flere personer. Det er for eksempel ingen på IT-support som kan alt, men de skal være best på å avdekke hvor problemet ligger, sier Alveskjær og forklarer:
– Hos eProvider er alle ansatte innen IT-support involvert i samtlige supportoppdrag. Dette gir dem en unik evne til raskt å identifisere hvor problemet ligger og hvilket fagområde det berører. Resultatet er ikke bare økt kompetanse internt – men også høy trivsel og kvalitet i arbeidet. For kundene betyr dette en helt annen opplevelse av support: de slipper å bli kasteballer mellom ulike avdelinger, og får i stedet én dedikert person som følger saken fra start til løsning. Våre supportmedarbeidere har en særegen evne til å trekke inn riktig kompetanse umiddelbart, noe som gjør at vi konsekvent leverer innen vår SLA.
eProvider har som mål at 15-20 prosent av arbeidstiden til de ansatte skal gå til videreutvikling i form av utdanning og sertifisering. Dette er spesielt viktig siden IT er en bransje som stadig er i endring. eProvider kan tilby et opplæringsprogram i arbeidstiden, og dekker alle kostnader for faglig påfyll som deres ansatte tilegner seg i arbeidstiden; en vinn-vinn-situasjon for både eProvider og deres ansatte.
– En ansatt som begynte hos oss i april, hadde jobbet på supportavdelingen til et stort IT-selskap i tre år. Rett før han gikk på ferie i august, sa han at han hadde lært mer på fire måneder hos oss, enn han hadde gjort i løpet av de tre årene han jobbet i det andre IT-selskapet, røper Jakobsen med et smil.
Transparens, tillit og kvalitet
eProvider legger stor vekt på transparens, tillit og kvalitet. Derfor har de lagt ut en lang liste med kundereferanser på sin hjemmeside, slik at potensielle kunder selv kan ringe og sjekke referanser dersom de ønsker det.
– Når vi kommer i kontakt med nye kunder er det som regel fordi de har blitt anbefalt oss av andre i bransjen. Vi opplever at kundene våre har en god tillit til oss, og vi har faktisk ikke hatt noen negative tilbakemeldinger. Vi utførte nylig en kundetilfredshetsundersøkelse hvor 98 prosent av kundene våre gav oss 10 av 10. Det er vi utrolig stolte av, betoner Jakobsen.
Gode råd skal aldri koste – spesielt ikke hos eProvider, hvor det er et prinsipp at tips, triks og veiledning alltid skal være gratis. Alle rådgivende samtaler er derfor inkludert, og IT-supportavdelingen får ofte ros for sin vilje til å dele kunnskap. Mange kunder opplever at de lærer nok til å kunne løse lignende problemer på egenhånd neste gang – noe som både styrker kundens kompetanse og bidrar til en mer effektiv og positiv supportopplevelse.
– Vi er på mange måter «IT-avdelingen» til kundene våre, og vi ønsker å være en trygg IT-partner for våre kunder, konstaterer Thomas Alveskjær avslutningsvis.