Energima Boligservice tilbyr et bredt spekter av tjenester innen ventilasjon og inneklima, med en inngående kompetanse på service, vedlikehold og oppgradering av ventilasjons- og kjøleanlegg. Selskapet holder til i Oslo, og har i dag flere regionskontorer rundt omkring i landet, henholdsvis i Ålesund, Bodø, Tromsø og Rogaland. Energima Boligservice er en del av Energima Gruppen AS, og ledes av det 25 år unge talentet Sebastian Bruhn.
Bruhn kan fortelle at Energima Boligservice jobber mot et mål om å bli en landsdekkende ventilasjonsaktør, med nye eiere på laget som bidrar til en god synergi innad i konsernet.
– Vi ble kjøpt opp av Procuritas Capital Investors VII, som har gitt oss en ny retning i forhold til vekstplaner. De er forholdsvis ukjente, men har god erfaring med oppkjøp av selskaper som oss og sitter på en del kompetanse med å få et konsern å gå fra én milliard i omsetning til ti milliarder, fremholder Sebastian Bruhn, daglig leder og servicetekniker i Energima Boligservice AS.
Søker etter flere ansatte
Energima Gruppen som konsern, består i dag av 40 datterselskaper og mer enn 400 ansatte. Med nye eiere på laget, vil fokuset fremover ligge på videreutvikling av Energima Boligservice i form av nye løsninger og oppskalering med flere pågående ansettelsesprosesser.
– Ved hovedkontoret i Oslo skal vi ha mellom 20 og 30 ansatte. Nå leter jeg etter en servicesjef som kan avlaste meg litt siden vi har mange serviceoppdrag samtidig som vi alltid skal ha ledig kapasitet. Fremover skal det i Energima Boligservice ansettes over 400 personer, sier Bruhn, som bekrefter at Energima Boligservice går en svært spennende fremtid i møte.
Som ung leder, kjenner Bruhn likevel litt på presset. Han presiserer at det først og fremst er veldig givende å lede et ventilasjonsselskap med så store vekstambisjoner.
– Det er først og fremst veldig givende, spesielt siden vi har lykkes så godt i å bygge et sterkt lag hvor alle har en viktig rolle, konstaterer han med et smil.
Langsiktige løsninger med god lønnsomhet
Den nye avhendingsloven som kom for et par år siden, har ført til at Energima Boligservice har fått mer å gjøre, samtidig som de tekniske forskriftene TEK17 og TEK10 som omhandler ventilasjon i leiligheter, fordrer oppfølging og serviceoppdrag på ventilasjonsanlegg som ble installert i 2010.
– Vi ser at vi kommer til å få mer å gjøre fremover, og det skal vi være klare for, fastslår Bruhn.
Energima Boligservice er opptatte av å ta i bruk ny teknologi, og holder seg oppdaterte innen det nyeste ved å delta på seminarer og kurs der installatørene og serviceteknikerne får faglig påfyll – innen varmepumper og varme- og energisentraler.
– Vi velger ut løsninger som vi mener er best langsiktig med tanke på lønnsomhet, og bryr oss veldig om miljøet. Vi har blant annet levert to propan-varmepumper, som er et svært miljøvennlig alternativ til de vanlige varmepumpene som drives av freongass, og som dessuten vil fases ut i 2030, forteller Bruhn.
Ventilasjonsaktøren har også et godt samarbeid med flere leverandører av smarthusløsninger; hovedsakelig KNX, som er en foretrukken protokoll for kunder i privatmarkedet.
KNX har i tillegg et system for næringskunder som bruker KI til styring av bygg. Utviklingen av et tilsvarende system til privatboliger ser lovende ut, og Bruhn håper på å kunne tilby dette systemet for Energima Boligservice’ privatkunder etter hvert.

– Det tar tid å utvikle, men man kan spare mye energi på et boliganlegg, konstaterer han. KI-styringen kan for eksempel ha sensorer som merker når man ikke er hjemme, og da kan man spare mye – spesielt på vinteren, sier Bruhn videre.
Stor bredde i ventilasjonsfaget
Det er ingen tvil om at teknologien finnes, med en rekke spennende løsninger og leverandører innen smarthusinstallasjoner. Bruhn presiserer at Energima Boligservice er ekstremt opptatte av å selge gode kvalitetsløsninger. Ventilasjonsanleggene de selger, er derfor håndplukket ut ifra sine sterke kvaliteter innen driftssikkerhet og varighet.

– Vi ønsker å selge løsninger som kan leve i minst 20 år. Samtidig vi prøver å ha en ja-tilnærming til at vi kan løse alt. Dette faget er såpass stort, og det er nok ingen i ventilasjonsfaget som kan alt. Det er en bransje der man alltid lærer noe nytt, og serviceteknikere som har jobbet i dette faget i 30 år, har fortsatt sine områder de kan best, utdyper Bruhn.
I dag har det også vokst fram et helt nytt og stort marked for Energima Boligservice, og ventilasjonsaktøren har i dag stadig flere prosjekter innen vedlikehold av vifter i tilfluktsrom. Bruhn opplever at flere av tilfluktsrommene er i dårlig stand, og han håper at Norge tar mer ansvar for å sørge for en fungerende beredskap.
– Flere av viftene som skal ta imot radioaktivt støv har ikke blitt sjekket siden andre verdenskrig. Det er vanligvis styret i et borettslag som står for regningen av vedlikeholdet i tilfluktsrom, noe de aller færreste har mulighet til, opplyser Bruhn.
Selv om vi i dag befinner oss i en usikker tid, er det i alle fall helt sikkert at Energima Boligservice er en aktør med god soliditet og store vekstplaner. Bruhn ønsker samtidig å understreke at ydmykhet og kundeservice betyr alt.
– Kundeservice og ydmykhet er kjerneverdiene våre. Vi strekker oss veldig langt for kundene våre, og tar alltid telefonen når det ringer. Vi har et veldig godt samarbeid med kundene våre, og ønsker å bli enda bedre, understreker Sebastian Bruhn avslutningsvis.