Proptech-selskapet Kvass Norge AS er en del av Kvass Group: et fremadstormende selskap med virksomheter innen teknologi, eiendom og reklame, med kontorer i Oslo og Sarpsborg.
Kvass Group har vokst fra to til nesten 50 ansatte siden etableringen i 2019, og Kvass blir hyllet for sin skalerbare, skybaserte plattform som gir eiendomsmeglere og utbyggere full kontroll over markedsførings- og salgsaktiviteter – med sømløs integrasjon som samler meglere og partnere i ett og samme system.
– Vi mener at vi har den mest komplette og brukervennlige teknologiløsningen for markedsføring og salg av nybolig, fastslår Kristian Lindstad, CEO og gründer av Kvass.
– Plattformen er bygget på faktiske ønsker og behov fra markedet. Skal du være konkurransedyktig som eiendomsutvikler, trenger du nettsider, boligvelgere, tilvalgsbutikker og annonsering, pluss mye annet teknisk knyttet til hvert prosjekt. Lenge var det slik at utbyggere måtte kjøpe disse tingene fra konsulenter og spesialister, og det var både tidkrevende og dyrt å få et prosjekt klart til salg. Kvass lar bedrifter fikse alle disse tingene selv, til en rimeligere penge og på en brøkdel av tiden, forklarer Lindstad om den selvbetjente programvareløsningen.
Hundre prosjekter det første året
Lindstad forteller at da han startet Kvass Norge i 2019, så han et tydelig behov for en raskere, mer brukervennlig teknologiplattform bygget spesifikt for norske eiendomsaktører. Med både store og mindre utbyggere med på laget fra start, begynte ballen raskt å rulle, og allerede første året ble over hundre eiendomsprosjektet lanserte i plattformen. På kundelisten sto mange små og mellomstore aktører, men etter hvert også noen av landets største eiendomsutviklere.
– Vi fikk etter hvert henvendelser fra store boligutviklere, i tillegg til å bruke teknologien vår, også ville ha hjelp med strategi, konsept og kommunikasjon. Da holdt det ikke å sitte i Sarpsborg med et team på fem personer, sier Lindstad og ler.
Kvass Norge utvidet i 2022 sitt produkt- og tjenestespekter gjennom et strategisk oppkjøp av reklame- og kommunikasjonsbyrået Pulse Communications AS. Lindstad forteller at det er flere synergier mellom de forskjellige delene i Kvass Group, og at byråapparatet til Pulse Communications var et kjærkomment tilskudd til den eksisterende teknologisatsningen deres. I dag kan gruppen dekke behovet til alle typer eiendomsaktører – fra utbyggere som vil gjøre hele jobben selv, til de som ønsker ekspertbistand i alle faser av markedsførings- og salgsaktiviteter. Den faglige tyngden og det gode omdømmet til Pulse Communications gjenspeiles også i selskapets økonomiske resultater.
– Pulse Communications er et selskap som skiller seg vanvittig ut, både som merkevare og i resultater. Vi hadde et knallår i fjor, og så langt i år ser det utrolig bra ut, både for byrådelen og teknologidelen i Kvass Group. Vi fortsetter å vokse, selv i et svært utfordrende marked, og det er det våre ansatte som skal ha æren for. Spennende kunder, mye ansvar, mulighet for medeierskap og et godt sosialt miljø gjør at vi tiltrekker oss de beste hodene, og at folk velger å bli, fremholder Lindstad.
I tillegg legger han vekt på at eiendomsaktører har blitt mer og mer opptatte av å finne løsninger som lar de jobbe smartere og mer effektivt, noe som nettopp var grunnlaget for etableringen av Kvass tilbake i 2019.
– Plattformen vår er både brukervennlig og kostnadseffektiv, og gir eiendomsaktører mye mer kontroll enn de har vært vant til å ha. Disse fordelene ga oss raskt et sterkt fotfeste i markedet, og er grunnen til at vi fortsatt eksisterer i dag. Flere og flere, nå også de aller største, søker etter løsninger som gjør at de kan jobbe mer effektivt med selvbetjent teknologi, og da er Kvass det åpenbare førstevalget, konstaterer han.
Planlegger for vekst i utlandet
Lindstad har jobbet med IT og utvikling siden 2016, og kommer for øvrig fra en teknologifamilie. Hans far Jan Lindstad, startet techselskapet Compusoft i 1989 – et ekte Sarpsborgeventyr som i dag kan skilte med flere tusen ansatte og en verdensledende posisjon innen sin nisje. Jan Lindstad er styreleder i Kvass, og har tidligere uttalt at han ser flere likheter mellom de to selskapene, inkludert det samme potensialet for å bli ledende i sin bransje.
Også Kristian Lindstad er klar på at det er likheter mellom selskapene, og at andres erfaringer fra oppbyggingen av suksessfulle teknologi- og programvareselskaper kommer godt med for Kvass. Med utgangspunkt i Lindstad-familiens tankegang: «ansett folk som er flinkere enn deg selv», er Kvass nå i gang med å finne ressurser som kan hjelpe selskapet å ta store steg i markeder utenfor Norge.
– Ja, vi er i prosess med å utvide til markeder utenfor Norge. Etter oppkjøpet av Pulse Communications ble vi mer interessante for norske enterprise-aktører, fordi vi da kunne levere mye mer enn bare teknologi. Gjennom slike kunder har vi opparbeidet oss masse erfaring knyttet til hva slags type produkter og tjenester de største aktørene virkelig trenger. Mange av disse kundene oppgir nå at kvaliteten hos oss er langt bedre enn de var vant til fra før, og at fordelene med å jobbe selvbetjent er åpenbare. Utenlandske aktører jobber derimot nesten utelukkende fortsatt på gamlemåten. Teknologien vår, kombinert med mennesker som er eksperter på hvordan eiendom fungerer i de lokale markedene, gjør oss unikt posisjonerte til å også lykkes i utlandet, sier Lindstad.
Høy servicegrad
Kvass gir alltid «det lille ekstra» ved levering til kunder, og legger stor vekt på å ha en høy servicegrad. Man er ikke bare en selger av produktene, men også en løsningsorientert sparringspartner som kundene alltid kan ta kontakt med om det er noe. Sammen med programvareløsningen, får kundene til Kvass en dedikert kontaktperson, som sørger for at det er kort vei fra problem til løsning, eller fra spørsmål til svar.
«Vi er ikke perfekte, men vi gjør vårt aller beste for å svare raskt, for å holde produktene våre tilgjengelige, og for unngå nedetid – fordi kundene som kjøper programvare av oss, forteller at dette er viktigere enn noe annet», har Lindstad uttrykt i et tidligere LinkedIn-innlegg.
Kvass Norge har kommet ufattelig langt på bare fem år. Å etablere et varemerke av deres kaliber har innebåret mange investeringer og mye hard jobbing. Slik har det innovative proptech-selskapet klart å vokse, selv i nedgangstider. Lindstad røper også at de er i full gang med å integrere kunstig intelligens i produktene sine, og at KI vil være toneangivende i produktutviklingen deres fremover.
– Markedet for nye boliger i Norge har ikke vært verre siden 1946. Men med hardt arbeid og flinke folk, har det heldigvis gått veldig bra. Vi har tenkt langsiktig og treffer uten tvil et behov med vår løsning. Det tror jeg også vi vil gjøre utenfor Norges grenser, selv om hjemmemarkedet alltid vil være viktig for oss, avslutter Kristian Lindstad.