Espos Norge AS fra Drammen, er selskapet bak de populære betalingsløsningene DiggiPay og SmartTerminalen. Den fleksible betalingsløsningen DiggiPay, muliggjør betaling via QR-kode, app, DiggiPay-kort eller armbånd med integrert chip, mens kassaløsningen SmartTerminalen, inkluderer både kasse og terminal i én og samme enhet. Løsningene ble utviklet av Ronny Hanssen, som har utviklet fremtidsrettede betalingsløsninger siden 2006 og som tidlig så behovet for mer effektive løsninger i festival-Norge.
– To av mine gode kamerater arrangerte Elvefestivalen i Drammen i 2006 – det samme året som det kom en ny bokføringslov, som påla festivalbransjen å registrere alle salg på et kassasystem. Det innebar store kostnader for en festival som kanskje bare skulle vare i et par dager. Siden jeg var utvikler og hadde kontakter i Drammen kommune, satte jeg meg ned og lagde et veldig enkelt kassaapparat, forteller Ronny Hanssen, daglig leder i Espos Norge AS.
Suksessen gjentok seg
Ronny fikk mye støtte fra Drammen kommune, som bidro med utrangert utstyr. Kassaapparatet bestod derfor av flere store PCer med tastatur. Den ansatte bak kassa kunne enten trykke F1 for øl eller F2 for vin, og ta betalt ved å trykke «enter». I tillegg hadde man plassert en stor A4-skriver i hovedbaren, for kunder som ønsket kvittering.
Fem måneder etter arrangementet, ringte Aass Bryggeri og lurte på om Dansegallaen i Drammenshallen kunne få lov til å leie det samme kassasystemet som han hadde bygget for Elvefestivalen. Suksessen gjentok seg, og Ronny bestemte seg for å satse enda større – med bedre utstyr.
– Jeg kjøpte 20 brukte kassaapparater fra USA, som jeg lagde rammeverket på, med egne stativ. Da begynte det å ta av, og telefonen ringte hele tiden, sier Ronny, som samtidig begynte å markedsføre at de hadde kasser som kunne tilfredsstille de nye kravene i bransjen.
Plutselig en dag tok Live Nation kontakt og ville leie kassene til en Bruce Springsteen-konsert. Da gikk turen helt til Kina for å bestille utstyr. Den gang betalte man fortsatt som oftest med kontanter, noe som innebar en skyhøy risiko. Ronny forteller at Springsteen-konserten genererte både ryggsekker og kofferter fulle med penger, for den gjennomsnittlige nordmannen betalte som oftest med kontanter anno 2006.
En stor fordel for festivaler
I 2008 bestemte Ronny seg for at Espos Norge måtte finne en bedre løsning, som festivaler og andre korttidsarrangementer kunne dra nytte av. Resultatet ble den hyllede betalingsløsningen «Cashless».
– «Cashless» var et kort som kunne fylles opp og brukes overalt på en festival. Man hadde én påfyllingsstasjon hvor man kunne fylle på kortet med penger, som man deretter kunne handle med. Påfyllingsstasjonen trengte nettverk og bankterminaler for å fungere – men ellers gikk «Cashless» helt av seg selv uten nettverk. Det var en stor fordel for en stor festival som Hovefestivalen, hvor nettverk var en stor utfordring, utdyper Ronny.
Majoriteten av alle norske festivaler brukte Espos Norge sitt «Cashless»-system. De var faktisk den første aktøren i hele verden(!) som tok i bruk teknologien til dette formålet. I løpet av kort tid klarte Espos Norge å minimere kontantbruken drastisk. Hovefestivalen, som tidligere hadde rundt 600 frivillige som håndterte kontanter, trengte maks fem frivillige etter at man innførte «Cashless». Siden den gang har betalingsløsninger for festivaler vært hovedfokuset til Espos Norge, som briljerte på betalingsløsninger til korttidsarrangementer.
– Vi er veldig gode på å lage brukervennlige system, og hadde faktisk monopol i en periode. Etter hvert kom andre aktører med løsninger basert på «Cashless»-teknologien vår, og 2019 var det siste året vi kjørte «Cashless», opplyser Ronny.
I Norge har vi som regel god dekning de aller fleste plasser, med høyhastighetsnett, 4G og det utbredte betalingsnettverket BankAxept. Da tæpp kom inn for fullt som følge av bedre nett, hadde man derfor ikke lenger behov for løsningen «Cashless», som ble utkonkurrert.
Utviklet betalingssystem for skoler
Ronny forteller at de rundt denne tiden fikk en forespørsel fra Hokksund ungdomsskole, som lurte på om de kunne lage et betalingssystem for skoleelever som skulle handle mat i lunsjpausen.
– Elevene fikk penger av foreldrene sine, som de skulle bruke til å kjøpe mat i skolekantinen. Flere av elevene dro heller til butikken og bensinstasjonen for å kjøpe mat, og da fikk vi idéen til «Kantinekortet» - basert på et lignende oppsett som «Cashless», forklarer Ronny.
«Kantinekortet» var et lukket kantinesystem for skoler, som bestod av et kort som kunne fylles på med en saldo for kjøp kun i skolekantinen. Dette systemet ble så populært at det i dag er rundt 100 skoler som bruker «Kantinekortet» - som i dag har byttet navn til DiggiPay: en nettbasert betalingsløsning som også er blitt enda enklere.
Siden Espos Norge har betalingsløsninger som omhandler digitale penger, var de nødt til å søke om konsesjon. Dette fikk de på plass allerede i 2016. Konsesjonen åpnet opp for enda flere muligheter for Espos Norge, og i dag er de én av om lag seks aktører i Norge som har full konsesjon.
Smart terminal med mange funksjoner
Da utelivsbransjen, restaurantnæringen og festival-Norge stoppet brått opp i 2020 grunnet koronapandemien, bestemte Espos Norge seg for å utvikle en mobil terminal. SmartTerminalen er kasse og terminal i én og samme enhet, og henvender seg først og fremst til restauranter med sine mange smarte tilleggsfunksjoner.
– Vi hadde en visjon om at vi ønsket å gjøre det enklere ved å inkludere kassaløsning og bankterminal. Vi har implementert flere funksjoner i terminalen; som bordbestilling, avlesing med QR-kode, delbetalingsmuligheter og mye mer, for å gjøre den mer komplett, understreker Ronny.
Samtidig dekker SmartTerminal hele spekteret; fra festivalarrangører til restauranter og kiosker. SmartTerminal ga Espos Norge et solid fotfeste innenfor restaurantbransjen, som i dag kan skilte med over 100 restauranter som aktive brukere av terminalen.
Espos Norge har hatt en fin vekst i løpet av årene, med alle sine innovative betalingsløsninger: fra banebrytende «Cashless» til den nyeste innovasjonen «SmartTerminal». Men historien slutter ikke der. Ronny kan nemlig avsløre at Espos Norge nå er helt i startgropen på noe svært spennende.
– Den siste tiden har vi opplevd at Europa og andre deler av verden har fått øynene opp for løsningene våre, og der er det mange muligheter som har åpnet seg. Vi får stadig nye kunder, og gleder oss veldig til fremtiden, avslutter Ronny Hanssen, som poengterer at arrangementer og festivaler fortsatt dominerer kundelisten.